Twierdza Königstein

Twierdza Königstein , Marek Weber
 Twierdza Königstein została zbudowana w XIII wieku przez króla Augusta II Mocnego. Na olbrzymim płaskowzgórzu skalnym Königstein – na obszarze 9,5 ha wybudowanych jest ponad 30 budynków. Do najbardziej interesujących należą zabudowania, jak również urządzenia techniczne do pompowania wody, najstarszy kościół garnizonowy w Saksonii i najstarszy z zachowanych baraków na terenie Niemiec. Było tutaj budzące lęk więzienie stanu dla prominentów. Siedział tutaj „w interesie własnego bezpieczeństwa” Jan Fryderyk Böttger alchemik i współodkrywca porcelany, aby zachować tajemnicę wytwarzania przed innymi książętami. Podczas II Wojny Światowej w twierdzy mieścił się oflag, w którym przetrzymywano prawie wszystkich wziętych do niewoli dowódców polskiej armii. Twierdza Königstein, jest równie niemożliwa do zdobycia jak i niemożliwa jest ucieczka z jej więzienia lub kazamatów. To tutaj, gdy sytuacja w kraju stawała się niebezpieczna ukrywał się cały dwór saksoński zabierając skarby państwowe.

Obecnie w twierdzy Königstein jest kolekcja dzieł z czasów od XV – XVIII wieku.

Aby zwiedzić zamek Jerzego, Stary i Nowy Arsenał, piwnice zamku Magdaleny i naturalnie budynek z najgłębszą studnią Saksonii (152,5 m), turyści powinni przywieźć ze sobą dużo wolnego czasu, ale też i dobry apetyt dla podróży kulinarnej oferowanej przez tutejszą, pełną wrażeń gastronomię.

, Marek Weber

Zwiedzanie zaczynamy od parkingu skąd po wykupieniu biletów czekamy windę, którą wyjedziemy na szczyt płaskowyża - tej otoczonej murami góry stołowej. Wybudowana w 2006 roku winda panoramiczna, która pozwala podziwiać przepiękne widoki Gór Połabskich, jest nieczynna.

Wchodzimy do krótkiego, bo około 40 metrowego tunelu i za chwilkę jesteśmy w windzie wewnętrznej. Zostaniemy nią wywiezieni na szczyt płaskowyża. Po drodze do centrum fortyfikacji możemy podziwiać grubość murów obronnych oraz sposób budowania tej fortyfikacji. Teraz jesteśmy w centrum tej niesamowitej fortyfikacji tj. przy dawnym magazynie zaopatrzenia. Tutaj po krótkiej chwili odpoczynku udajemy się do jego wnętrza. Schodzimy po skośnej podłodze na dół, gdzie mieściły się olbrzymie beczki, kadzie. Tu odczuwamy duży chłód. Z tego miejsca udajemy się do innego budynku. Jest tutaj pokazany sposób budowania – głębienie – studni, która jest najgłębszą studnią w Saksonii. Możemy podziwiać wydobywanie z niej wody – wygląda to niesamowicie. Wiadro spuszczane jest w dół ponad 150 metrów, nabiera wodę i po jej wyciągnięciu wylewa na powierzchni tuż obok nas. Całą akcję możemy oglądać na zawieszonym ekranie. Dalej udajemy się do skarbca i mennicy, a następnie udajemy się do budynku w którym były koszary, a teraz jest muzeum. Po drodze mijamy jeszcze stajnie – jeszcze czuć tutaj zapach koni. W dawnym budynku koszar, a teraz muzeum możemy podziwiać broń używaną przez armię niemiecką w latach 1806 – 1945. Dalej udajemy się do tej części twierdzy, gdzie byli przetrzymywani więźniowie. Jest to niedaleko głównego wejścia do twierdzy, którym będziemy wychodzić po zwiedzeniu całej fortyfikacji. Powyżej lochów widać zabudowania, w których mieszkało dowództwo. Dalsza nasza droga prowadzi wzdłuż murów obronnych, który z tej pozycji nie był do zdobycia. Idziemy wzdłuż nich i podziwiamy okolicę oraz nie możemy się nadziwić w jaki sposób i jakim wysiłkiem rąk ludzkich ta twierdza została zbudowana. Mijamy różnego rodzaju baszty zbudowane na murach, lub poza nimi ale z nimi połączone. Wszędzie widać armaty gotowe do wystrzału. Dochodzimy do domku schadzek. Domek ten – charakterystyczna żółta budowla jako jedyna „cywilna” jest zbudowana na murach obronnych. Prawie 200 metrów poniżej możemy obserwować koryto Łaby oraz miasteczko poniżej twierdzy, które z tej perspektywy wygląda bardzo malowniczo. Wróciliśmy do centrum, tj. do magazynu zaopatrzenia, skąd rozpoczęliśmy zwiedzanie. Teraz wchodzimy na piętro tego budynku, gdzie podziwiamy twórczość młodych artystów, obok artystów z przełomu XIX i XX wieku. Po zwiedzeniu wystawy możemy udać do wyjścia. Idziemy teraz drogą brukowaną, która usytuowana jest pomiędzy magazynem zaopatrzenia i studnią. Droga pomału, lecz niepozornie i coraz bardziej stroma wchodzi w zabudowania – koszary. Jest tutaj zabudowany kołowrót do transportu cięższych materiałów. Dalej prawie w samych ciemnościach, tylko widać światło bramy idziemy do wyjścia z twierdzy. Tutaj mijamy jeszcze trzy bramy, oraz przed główną bramą osadzoną na kółkach „bramę” o 50cm szpikulcach, która odbierała chęci wejścia intruzom do twierdzy. Od strony głównego wejścia widać jaka to jest potężna twierdza i jak trudno było ją zdobyć lub z niej uciec.

Teraz możemy także podziwiać fortyfikacje które były poniżej twierdzy, a które stanowiły jej nieodłączną część. Pomału wracamy na parking, gdzie kończymy zwiedzanie twierdzy Königstein.