Zamek w Bolkowie

zamek od strony dziedzinca ogrodowego, Danusia

Choć zamek widoczny jest już z daleka od strony drogi nr 3 dojazd do niego plątaniną wąskich uliczek miasteczka Zamek W Bolkowie stanowi dobrze „ zaopiekowaną „ średniowieczną ruinę. Powstał prawdopodobnie w XIII wieku . Jego budowę rozpoczął książę Bolesław II Łysy, a kontynuował jego syn Bolesław I Wielki. Warownia miała strzec okolicznych szlaków, zwłaszcza Szlaku Bursztynowego . Nie będę tu opisywała burzliwych losów budowli, bo nie taka jest rola mojej relacji. Dodam jedynie, że obecnie zamek stanowi oddział Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze.

Mimo upływu lat i wielu zniszczeń ruiny zamku są malowniczo imponujące. Trafiliśmy na przepiękną pogodę, co jeszcze bardziej uatrakcyjniło nasz pobyt na zamku. Widoki z zamkowego wzniesienia są niezapomniane, a wypoczynek u stóp średniowiecznej budowli robi wrażenie. Podobało mi się, że po wykupieniu biletu, ruiny zwiedza się samodzielnie. W tym wypadku taka forma zwiedzania i samodzielne odkrywanie przejść i zachowanych sal zamkowych stanowi dodatkową atrakcję.

droga na zamek, Danusia

Z muzealnych wystaw największe wrażenie zrobiła na mnie sala z makietami dolnośląskich zamków oraz wspaniałe imponujące drzewo genealogiczne Piastów. Kontemplowaliśmy je dłuższą chwilę. Długo krążyliśmy wśród ocalałych ścian zamku wyobrażając sobie dawne rycerskie życie . Najciekawszym punktem zwiedzania było wejście niezwykle krętymi schodami na Wielką Wieżę. Roztaczająca się z niej panorama na miasteczko Bolków i okolice sprawiła, że zabawiliśmy tam nieco dłużej. Z tego miejsca świetnie widać cały plan zamku. Na dziedzińcu zewnętrznym odkryliśmy miejsce, z którego doskonale widać oddalony zaledwie o 3km zamek Świny. Istnieją legendy o zasypanym tunelu łączącym oba zamki. Kto wie, może ta zagadka znajdzie kiedyś swoje rozwiązanie. I na koniec jeszcze ciekawostka filmowa- zamek w Bolkowie pojawił się w scenografii filmu Wiedźmin” oraz „ Tajemnice twierdzy szyfrów”.

Dzień w Bolkowie spędziliśmy niezwykle przyjemnie, wręcz relaksacyjnie, łącząc słoneczny wypoczynek z obcowaniem z historią.

Wielka Brama , Danusia

Wystawa muzealna w dawnym Domu Niewiast, Danusia
 Wystawa muzealna w dawnym Domu Niewiast,drzewo genealogiczne Piastów, Danusia
ruiny zamku, Danusia
zamek ze strony dziedzinca ogrodowego, Danusia
basteja, Danusia
Wielka Brama , Danusia
2016-09-07

08 marzec 2017 20:55

Ciekawy zamek w którym nigdy nie byłam, a widzę że warto. Chętnie obejrzałabym drzewo genealogiczne Piastów.

03 marzec 2017 23:19

Mój jeden z ulubionych zamków.Ostatnio byłem tam w 2015 roku i trafiłem na turniej rycerski.Miło że zwiedzasz perełki Dolnego Śląska.

02 marzec 2017 21:21

Na rynku nie byłem, ale zamek zwiedziłem :-) Warto... Pozdrawiam :-)

01 marzec 2017 21:41

Jak lubię takie obiekty, tak ten zamek nie wywarł na mnie kiedyś aż takiego wrażenia.

Może dlatego, że zmierzałem wtedy do Książa, może...

a teraz oglądając Twoje fotki wydaje mi się bardzo fajny i widoczki z góry przyjemne

01 marzec 2017 10:54

[cytuj autor=' Danusia']Parking faktycznie niewielki,ale mieliśmy to szczęście,że w tym czasie,mimo pięknej pogody,nie było zbyt wielu zwiedzających, więc i parking był praktycznie pusty. Mokunko,byliście w Bolkowie niewiele wcześniej od nas, gdzieś już pisałam,że drepczę Twoimi śladami:-) Ostatnio edytowany: 2017-03-01 10:30[/cytuj]

Racja Danusiu, patrząc na datownik na Twoich fotach, to byliśmy w Bolkowie jakieś 3 tygodnie przed Wami. Pogodę mieliście piękną a we wrześniu już znacznie mniej turystów. To jest fajne zwiedzanie , bez tłumów 🙂

pozdrawiam -🙂

01 marzec 2017 10:28

Ostatnio edytowany: 2017-03-01 10:30

28 luty 2017 15:44

Super , że udało Wam się dotrzeć i do Bolkowa Danusiu 🙂

Zamek godny uwagi, sam w sobie interesujący.  Byłam w nim kilakrotnie (zawsze mnie tam ciągnie gdy jestem w Jeleniej Górze). Ostatnio było to w sierpniu 2016. Akurat trafiliśmy na   koncert muzyki zamkowej , był on chyba jednak  słabo rozreklamowany bo tlumów nie było....My też nie wiedzieliśmy jadąc tam, o tym przedsięwzięciu.

Przez rynek tylko przejeżdzałam w drodze powrotnej......Natomiast faktycznie szwankuje tam infrastruktura turystyczna. Parking pod zamkiem jest dosłownie mikroskopijny toteż samochody parkują na drodze dojazdowej - mimo jak wspomniałam - niewielkiej liczby zwiedzających natychmiast tworzą się korki i trudno wyjechać z podzamcza.

pozdrawiam -🙂

Ostatnio edytowany: 2017-02-28 15:50

28 luty 2017 14:12

Dla mnie Dolny Śląsk pozostaje jeszcze wciąż nieodkryty i koniecznie trzeba szybko to zmienić🙂

28 luty 2017 09:45

My też tak zwykle zwiedzamy i ostatnio tez na Rynku nie bylismy tylko dobrych kilka lat temu... 🙂

28 luty 2017 09:23

Niestety,nie potrafię odpowiedzieć na pytania dotyczące Rynku w Bolkowie,bo zwiedzalismy jedynie zamek. Nie wjeżdżaliśmy do centrum miasteczka. Na ten dzień mieliśmy zaplanowane jeszcze inne zwiedzanie dalej od Bolkowa i zależało nam ,aby zdążyć na czas.

28 luty 2017 08:28

Bardzo ładny zamek na Twoich zdjęciach 🙂 Znamy, go byliśmy dwa razy, za drugim razem z pełnym zwiedzaniem. Świetne miejsce, choć jak Karol pisze Rynek senny i tez nie wiem czy coś się ostatnio zmieniło

Danusko -fajnie ze moglas dotrzec  do zamku w Bolkowie  -ciekawy obiekt .

Karol Barsolis

PS .czy coś w Bolkowie  na rynku sie zmienilo ?

bo  do tej pory nie bylo nawet kawiarenki , w ktorej mozna bylo wypic kawe   .

wladze ( he he ) Bolkowa nic nie  robily w tym kierunku dla nas turystow -zadnego zaplecza turystycznego