Dzień 5 – Góra Cisowa, biegun zimna i sękacze

, Joanna

Górę Cisową widzieliśmy już wielokrotnie różnych punktów widokowych. Nadchodzi czas, żeby zobaczyć ją z bliska, wejść, dotknąć. Tym razem wybieramy wariant „dla leniwego turysty”, czyli podjeżdżamy na parking u podnóża góry, wchodzimy, podziwiamy widoki i schodzimy. A jest co podziwiać, bo Góra Cisowa jest najwyższym wzniesieniem w okolicy i widać stąd rozległą panoramę Suwalskiego Parku Krajobrazowego z jego lasami, łąkami i jeziorami.

Drugim naszym przystankiem jest Trójstyk Wisztyniec. Z parkingu idziemy nad rzeczką Czernicą, która posiada też inne nazwy jako, że przepływa przez kilka krajów. Dochodzimy do słupa wyznaczającego miejsce, gdzie stykają się Polska, Litwa i Rosja (Obwód Kaliningradzki). Siadamy na chwilę na Litwie. Robimy zdjęcia na granicy i za granicą, oczywiście litewską, bo wchodzenie na teren Federacji Rosyjskiej jest zabronione zarówno z Polski, jak i z Litwy. To miejsce opisywane jest też jako biegun zimna, ale na szczęście jest lato i trafiliśmy na ciepły dzień.

Góra Cisowa, Joanna

Z Trójstyku jest zaledwie 7 km do Żytkiejm, więc jedziemy na Święto Sękacza, które ma być głównym punktem dzisiejszego dnia. Impreza podobna do wielu innych festynów. Nie brakuje występów zespołów ludowych i wojskowej grochówki. Tyle, że wśród straganów z rękodziełem i swojskim jadłem ważne miejsce zajmują stoiska oferujące sękacze i mrowiska. Z kolei wśród atrakcji dla dzieci i dorosłych najciekawsze okazuje się pieczenie sękacza dwumetrowej długości. Wprawdzie sękacz dla białostoczan to żadna egzotyka, ale już własnoręczne obracanie i polewanie sękacza ciastem nie trafia się codziennie.

Czas wracać. I tu wielki minus dla organizatorów, którzy nie zadbali o pokierowanie ruchem i parkowaniem. Przez ponad godzinę tkwimy w wielkim korku próbując wyjechać z parkingu – łąki. Samochody zaparkowane po obu stronach drogi na długim odcinku powodują, że nie da się wyminąć jadąc przez Żytkiejmy i wszystko stoi aż do interwencji odpowiednich służb. Jeśli jeszcze kiedyś wpadniemy na pomysł, żeby wybrać się na Święto Sękacza do Żytkiejm, to albo pieszo, albo ewentualnie rowerem, albo od razu z założeniem, że zostajemy na zabawę do białego rana, bo wcześniejsze wyjechanie samochodem… zostawiam bez dalszych komentarzy. Za to, gdy w końcu docieramy do bazy i zjadamy obiad to na deser mamy do wyboru: mrowisko albo sękacz – „niebo w gębie”.

Trójstyk Wisztyniec, Joanna
Święto Sękacza, Joanna
2016-08-11

30 listopad 2016 13:25

Trójstyk fajna rzecz ,ja znam tylko ten w Jaworzynce , gdzie stykają się granice Polski , Czech i Slowacji. Moze kiedyś dotrę i do tego opisywanego przez Ciebie a wcześniej chyba również przez Danusię na PSz.

Biegun zimna (ten polski) w Suwałkach, podobno nie tylko z nzwy. Natomiast mnie dane było być parę lat temu , latem w Tarnowie -zwanym polskim biegunem ciepła i .....na przekór nazwie było tam 17 stopni a w innych czesciach kraju po 25-28.Ot-tak to z tyum "naszymi begunami" bywa ...😉

29 listopad 2016 21:26

Ciekawe miejsce ten cały Trójstyk - chciałbym tam kiedyś być i zaobaczyć to na własne oczy, jak to wygląda. No i generalnie, fajne miejsca pokazujesz, rzadko widywane na PSz.

29 listopad 2016 10:56

No to chociaż mogę sie pochwalić że jadłem kartacze.Mnie one przypominają nasze pyzy.

29 listopad 2016 08:42

Czyli turystyka może mieć także kontekst kulinarny:-) Kiedyś na naszm forum pisaliśmy o lokalnych przysmakach. Mrowisko i sękacz,a pewnie także i kartacze ,z powodzeniem mogą reprezentować region suwalszczyzny.

28 listopad 2016 21:29

Dziękuję Joanno.To moja wiedza kulinarna jest już bogatsza.Napewno te mrowisko nie tylko fajnie wygląda ale  musi być bardzo smaczne.Smaka mi narobiłaś.

28 listopad 2016 20:47

Mrowisko w sensie kulinarnym to taki stos faworków ułożony na kształt mrowiska właśnie, polany miodem i posypany makiem. Ziarenka maku przypominają małe mróweczki.

28 listopad 2016 20:41

Sękacza również chętnie bym skosztował.O mrowisku nie słyszałem. Bardzo fajna wycieczka i piękne widoki.

28 listopad 2016 14:08

Piękny jest krajobraz Suwalskiego Parku Narodowego. Bardzo ciekawy Trójstyk Wisztyniec . I oczywiście święto sękaczy,którego zazdroszczę. Zawsze chciałam zobaczyć jak się robi prawdziwe sękacze. O cieście- mrowisku tylko słyszałam,nigdy nie jadłam:-)