Krótka chwila w Łodzi

park poniatowskiego, Magdalena

Bardzo krótka wycieczka do Łodzi. Celem była Łęczyca i Tum i kilka łódzkich miejsc, jednak ie zawsze plany idą według myśli i musieliśmy wracać o godzinie 11:00, odwołując bilet wieczorny. Udało nam się przejść południowo-wschodni fragment patrząc od dworca PKS.

Pierwszy nasz spacer odbywa się po parku Poniatowskiego. Dlaczego warto zwrócić na niego uwagę? Poza faktem, że jest to dość duży park, ładnie zagospodarowany, to ma on ponad 100 lat! Ciekawostkami z nim związanymi są bez wątpienia uprawy ziemniaków na terenie parku w czasie I Wojny Światowej, przetrwał również II Wojnę, wtedy z kolei park zamknięto dla ludności. Inną zabawną informacją jest napaść na park dzikich królików, które splądrowały go podobnież dosć mocno. Należałoby rozstrzygnąć z czyjej strony dokonano szkód największych 😉 Wracając do tematu wojennego – pozostałością po tych czasach są dzisiaj na terenie parku dwa cmentarze wojenne, właściwie jeden cmentarz i jedno miejsce pamięci żołnierzy radzieckich poległych w 1945 roku.

, Magdalena

Stąd udajemy się do Parku Klepacza – park ten to druga połowa XIX wieku. Park jest wart uwagi ze względu na dzieje rodziny Richterów związane ściśle z tym terenem. To tutaj fabrykanci na przełomie XIX/XX wieku wybudowali swe reprezentacyjne siedziby i otoczyli je ogrodami. Po 1945 roku ogród stał się mieniem publicznym z pierwotną nazwą im. Worcella. Dwie zabytkowe wille: jedna Reinholda, druga Józefa obecnie pełnią funkcję rektoratu Politechniki łódzkiej oraz budynku administracyjnego.

Z parku wychodzi wprost na Archikatedrę św. Stanisława Kostki.losy katedry rozpoczęły się, gdy ogłoszono konkurs na jej budowę w 1898 roku. Zwyciężył projekt łódzkiej spółki "Wende i Zarske". Poświęcona została ona w 1927 roku. Została wzorowana na niemiskim kościele w Ulm i jest jednym z najwyższych kościołów w Polsce (104 m.). Wybudowana została dośc nietypowo, bo z jasnożółtej nieotynkowanej cegły.

Stąd skierowaliśmy się na południe do kościoła ewangelicko-augsburskiego św. Mateusza.Projektantami kościoła św. Mateusza, budowanego w latach 1909-1928 byli łódzki architekt Johannes Wende oraz Franz Schwechten z Berlina. Architektura kościoła, to forma centralna oparta o plan krzyża greckiego z frontową wieżą. Nietypowe dla kościoła jest jego wnętrze pełne przepychu, co w kościołach protestanckich jest nietypowe. Świątynia ta czerpiąca z bogatej tradycji XIX w. została wykończona w sposób charakterystyczny dla ówczesnej luterańskiej myśli artystycznej nie bojącej się stosować elementów częściej kojarzonych z tradycją rzymskokatolicką lub prawosławną, niż ewangelicką. Należy jednak pamiętać, że wystrój miał i wciąż ma na celu jedynie ozdobienie budynku, nie ma zaś wydźwięku religijnego. Starając się jednak pozostać wiernym tradycji luteranizmu każdy element dekoracyjny kościoła odnosi się, bądź nawiązuje do symboliki biblijnej.

Kawałek za tymże kościołem znajduje się park Reymonta z połowy XIX wieku założony przez Ludwika Geyera. Tutaj przywitają nas urocze ślimaczki 😉

Wracamy w kierunku północnym ulicą Piotrkowską, skręcamy w Piłsudskiego i tam napotykamy parafię Najświętszego Imienia Jezus – kościół Jezuitów. Powstał w latach 1880–1884 jako luterańska pw. Jana Ewangelisty. W 1945 roku przejęty przez Jezuitów. Wybudowany z cegły jako neoromański.

Czas kierować się na PKS, po drodze na Piotrkowskiej mijamy słynny przystanek Jana Gałeckiego, który swoim projektem wygrał konkurs „Przystanek Piotrkowska Centrum”. Założeniem było nawiązanie do secesyjnej Łodzi i chyba się udalo.

pierwszy cmentarz wojenny w parku poniatowskiego, Magdalena

I jeszcze jedna ciekawostka... Pomnik Juliana Tuwima. Jeden z dziesięciu pomników, jakie postawiono w mieście jako element obchodów roku tuwimowskiego, a przypadał on na rok 2013 – oficjalne otwarcie, nastąpiło 4 lipca. My natrafilismy na Tuwima w niebieskim płaszczu, zza którego wyłania się pomarańczowa czeluść z demonicznymi postaciami. (na pierwszy rzut oka pomyślałam, że to pomnik Freddy Krugera 😉 Pomniki pomalowane zostału przez studentów Akademii sztuk pieknych lub przez organizatorów. No to wracamy. Ale wrócimy, planowo jeszcze w tym roku – zobaczymy jak wiatry zawieją.

, Magdalena
drugi cmentarz wojenny w parku poniatowskiego, Magdalena
willa Richterea w parku Klepacza, Magdalena
archikatedra, Magdalena
kościół ewangelicko-augsburski św. Mateusza, Magdalena
ślimaczki w parku Reymonta, Magdalena
kościół jezuitów, Magdalena
pomnik Tuwima, Magdalena
2016-06-11

19 lipiec 2016 14:31

Naszym celem była wtedy też Łęczyca i Tum, ale z przyczyn niezależnych od nas musieliśmy wracać, ale wybieramy się znów 🙂 nawet dobrze, że wtedy nie wyszło, bo Kolegiata w Tumie byłaby zamknięta, a teraz w lipcu i sierpniu jest czynna

19 lipiec 2016 14:26

W Łodzi byłem wiele razy, ale nigdy jakoś nie byłem tu turystycznie, podobnie jak Maciej. A co do okolic Łodzi, to warto też się wybrać do Łęczycy (m.in. zamek).

Wasza wycieczka i ciekawa, i fajne fotki.

16 lipiec 2016 22:13

Mam w planach na ten rok. Tylko czy te plany uda się zrealizować?

14 lipiec 2016 09:01

My też byliśmy kilka lat temu pozytywnie zdziwieni Łodzią 🙂 a ja czekam na Tum, nasze nieodkryte jeszczemiejsce a bardzo bym je chciała odwiedzić!

13 lipiec 2016 22:26

Piękne miasto .Nie miałem okazji je poznać.Pamiętam że  Krzysztof i Dorota również opisywali nam Łódż.Bardzo bym chciał kiedyś mieć okazje zwiedzić te miasto.

13 lipiec 2016 21:44

szczerze mówiąc też byłam mocno zaskoczona tymi paroma miejscami, które już zobaczyłam i już nie mogę się doczekać na inne, które mam jeszcze w planach. Zawsze Łódź koajrzyła mi się szaro - typowo przemysłowo. Ale faktem jest też, że tych kilka miejsc trzeba znaleźć. Nie jest tak, że się wjeżdża i już człowieka rzuca na kolana na widok tego, co ma przed sobą 😉

13 lipiec 2016 20:45

Nie pomyślałbym że Łódź może być tak ładna... trzeba poprostu poszukać miejsc.

Z różnych przyczyn bywam i bywałem w Łodzi często, ale nie znam jej od turystycznej strony wcale.