Cerkwie Beskidu Niskiego

Chyrowa, violus

Cerkwie prezentują typowy dla Beskidu Niskiego typ budownictwa łemkowskiego i są jego największą atrakcją. Cerkwie są świątyniami po mieszkających tu licznie ludności zwanymi Łemkami,byli oni wyznawcami obrządku prawosławnego którzy póżniej po licznych zawirowaniach historycznych przeszli na grekokatolicyzm.Większość drewnianych cerkwi  znajduje się na szlaku -''Szlak Architektury Drewnianej"Naszą wycieczkę zaczęliśmy od miasta Dukla,jest to miasto leżące w woj.podkarpackim w powiecie krośnieńskim.Pierwsze kroki skierowaliśmy do Muzeum historycznego który mieści się w starym pałacu otoczonym pięknym parkiem.Na dziedzińcu zgromadzono broń używaną podczas walk o przełęcz dukielską latem 1944r.Następnie obejrzeliśmy kościół w stylu póżnobarokowym i przeszliśmy na rynek.W Dukli stoi też klasztor oo Bernardynów zbudowany w latach 1761-1764.W 1997 przebywał w Dukli Ojciec Święty Jan Paweł II.Jedziemy dalej,zatrzymujemy się we wsi Chyrowa aby zobaczyć cerkiew która stoi nad potokiem Iwielka. Obecnie kościół .W 1982 bardzo zniszczoną cerkiew postanowino rozebrać ale dzięki staraniom wiernych powstrzymano rozbiórkę i wyremontowano. Na terenie cerkiewnym stoją 4 zabytkowe krzyże.Następnie Krempna, Kotań, Świątkowa Mała,Świątkowa Wielka.Kotań dawna cerkiew grekokatolicka obecnie kościół.W1963r.w czasie remontu ikonostas i całe wpposażenie cerkwi wywieziono do Łańcuta i tam znajduje się do dzisiaj w Muzeum.Świątkowa Mała cerkiew wybudowana w 1762r.otoczona drewnianym parkanem nakrytm gontem.Świątkowa Wielka cerkiew grekokatolicka również obecnie kościół powstała około 1757r.stoi w centrum wsi . We wsi Krempna znajduje się cerkiew i dyrekcja Magurskiego Parku Narodowego oraz Ośrodek Edukacyjny. Na terenie ośrodka przedstawiono roślinność M.P.N.Cerkiew w Krempnej otwarta dla zwiedzających co bardzo  mnie ucieszyło.W przedsionku stoi figurka Matki Boskiej uważana wśród miejscowych grekokatolików za cudowną i otoczona jest czcią. W środku cudny ikonostas .Opisałam to bardzo w skrócie cerkwie mają bogatą historię i dla mnie są poprostu piękne,jeżeli ktoś lubi takie budownictwo to założe się że będzie zachwycony tak  jak ja.Dodam jeszcze że do drewnianych cerkwi wchodzi się przez drewnianą bramę jakby przedsionek.