Łomża,Przasnysz i inne

Bielsk Podlaski-Ratusz, Danusia

Zakończenie letniej wyprawy miało mieć akcent filmowy. Mieliśmy zamiar odwiedzić Bielsk Podlaski,w którym kręcono sceny do filmu „Znachor”, oraz Łomżę, rodzinne miasto Hanki Bielickiej. W Bielsku przystanęliśmy jak zwykle w centrum, by odszukać sklep z obuwiem,w którym niegdyś sprzedawała nici i koronki „panna Marysia Wilczurówna”. Dziś w tym miejscu nadal jest sklep,tyle,że obuwniczy. Miłym filmowym akcentem jest pamiątkowy napis na szyldzie nad sklepem. Bielsk zaskoczył nas nie tylko ładnym Rynkiem i Ratuszem,ale także niespodziewanie tanimi ( 1,40zł za gałkę!!!) , pysznymi lodami.

O ławeczce Hanki Bielickiej w Łomży wiedziałam wcześniej i w sumie po o tam chciałam zajechać,by odwiedzić miasto znanej aktorki. Wracając więc z Podlasia do domu zatrzymaliśmy się na chwilę w Łomży,by pospacerować po centrum. Przyjemny Rynek i sympatyczny deptak w pobliżu z ławeczką Bielickiej sprawił na nas pozytywne wrażenie.

Bielsk Podlaski-Ratusz, Danusia

Kolejnym przystankiem byłą Ostrołęka,gdzie również chwilę poszwędaliśmy się tu i tam. I ku własnemu zaskoczeniu znaleźliśmy kolejną ławeczkę. To pomnik dr. Józefa Psarskiego,zasłużonego, działacza ostrołęckiego. Podobno szczęście przynosi potarcie jego stetoskopu.

Zabawiliśmy tam tylko krótką chwilę i ruszyliśmy dalej,bo drugim naszym celem „po drodze” był Przasnysz,a do domu droga daleka. W zasadzie to mój mąż chciał po latach sentymentalnie odwiedzić miasto,w którym odbywał zasadniczą służbę wojskową. Niewiele pamiętaliśmy z miejskiego krajobrazu Przasnysza. Toteż miłą niespodzianką był dla nas jego schludny,nieduży Ryneczek i zadbany park w centrum. A przy okazji odkryliśmy tam ławeczkę niejakiego Edmunda Majkowskiego. To artysta rzeźbiarz urodzony w Przasnyszu. Tworzył dzieła batalistyczne. Ławeczka upamiętniająca jego osobę powstałą w 3 rocznicę śmierci artysty,czyli w 2009r.

Bielsk Podlaski-Ratusz,Muzeum, Danusia

Z Przasnysza pojechaliśmy do Ciechanowa,który również pamiętamy jak przez mgłę z czasów wojska. Doczytałam sobie potem,że w Ciechanowie są ciekawe obiekty do zwiedzania, np. zamek Książąt Mazowieckich, a w nim Muzeum Szlachty Mazowieckiej , ale...była to już musztarda po obiedzie. A my zajechaliśmy tam głównie na późny obiad. Idąc deptakiem w poszukiwaniu restauracji znaleźliśmy co...? Oczywiście kolejną ławeczkę. Tym razem była to ławeczka Roberta Bartolda, przewodnika turystycznego i miłośnika Ciechanowa. Łatwo zauważyć,że ławeczki w Przasnyszu,Ostrołęce i Ciechanowie upamiętniają lokalne osoby. Świetnie,że miasta w ten sposób promują swoich mieszkańców.

Z ciekawości szybciutko poczytałam o Mławie,następnym mieście leżącym „ po trasie”,ale tu się rozczarowałam,bo ławeczka poświęcona Marii Skłodowskiej -Curie nie jest ławeczką z postacią,a jedynie z pamiątkowym napisem. No, ale jednak jest! Została więc obfocona, a jakże.

Bielsk Podlaski, Danusia

I tym akcentem zakończyły się nasze tegoroczne letnie wędrówki oraz mazowiecki szlak ławeczkowy. Wpadliśmy na E 77,potem obwodnica Trójmiasta,a stamtąd do domu już rzut beretem. Na następne dłuższe wojaże przyjdzie długo poczekać . A mnie jest szkoda lata...

Bielsk Podlaski-Rynek,Ratusz, Danusia
Mława-ławeczka M.Skłodowskiej-Curie, Danusia
2015-08-11

29 wrzesień 2015 22:27

Takie same myśli mam i ja w odniesieniu do mojego miasta. też wiem,kto powinien zasiąść na takiej ławeczce, pomysłów mam nawet kilka. Tylko kto to byłby zainteresowany sfinansowaniem takiego przedsięwzięcia?

28 wrzesień 2015 14:35

Po pierwsze, piękne miejscowości (co jedna, to ładniejsza od drugiej), piękna pogoda, piękne fotki, no i te Twoje ławeczki.

Ja ostatnio w Toruniu obfociłem trochę takich ławeczek, które mam nadzieję, że Ania wstawi do atrakcji w ramach znanej nam akcji (co za rym!).

Tak więc, zapraszam do Torunia śladem ławeczek :-)

Po drugie, od pewnego czasu marzy mi się taka ławeczka w mojej Chełmży, podobnie jak w tych miejscowościach, upamiętniajaca kogoś z lokalnych mieszkanców. Mam pewien pomysł już nawet kto to mógłby być... Tylko nie wiem, kogo tym zainteresować. Myślę o naszym proboszczu, który dość aktywnie ostatnio działa na polu turystyczno-patriotycznym, jeśli tak mogę się wyrazić...

28 wrzesień 2015 08:44

Hehe fajne porównanie

27 wrzesień 2015 21:15

Z tymi ławeczkami czułam się jak w lesie na grzybach...to uczucie,gdy się znajdzie urodziwego prawdziwka:-)

26 wrzesień 2015 19:22

Ławeczka obowiązkowo. Relacja bardzo fajna. Piękny ten nasz Kraj.

pozdrawiam.

26 wrzesień 2015 17:59

Super trasa i świetny łup w postaci ilości ławeczek. Super.

26 wrzesień 2015 07:45

Ładnieje ta nasza Polska w oczach,

z roku na rok widać zmiany, pięknie obfocone,

mi też będzie trochę szkoda ciepła i słońca,

ale zima (o ile raczy przyjść) ma też swoje piękne strony :-)

25 wrzesień 2015 22:59

Coraz więcej tych ławeczek  -super.Ciekawe miejsca jeszcze Wam udało się zwiedzic.Dla mnie tak mało znane.

25 wrzesień 2015 19:38

Danusiu, mi też szkoda lata... Znów nasze wspólne tegoroczne szlaki częściowo, Bielsk Podlaski i Znachor oraz Łomża z ławeczką Hanki Bielickiej. To fajnie że tak Ci się na koniec trafiło z ławeczkami 🙂