Biebrzański Park Narodowy

, Danusia

Miasteczko Goniądz leży na uboczu trasy wiodącej do twierdzy Osowiec, mimo to zajrzeliśmy tam przejazdem. Pokręciliśmy się tu i tam,jednak nie trwało to zbyt długo,bo upał nie pozwalał na długie spacery. Centrum zresztą też było jakby wyludnione,wszyscy zapewne szukali cienia i ochłody gdzieś nad wodą. Nie będę o tym się rozpisywała,bo niedawno wyczerpująco zrobiła to Ania .

Naszym celem była twierdza Osowiec, Wiedziałam,że wejścia w w twierdzy są do godz.13.00. Znajduje się ona bowiem na terenie czynnej jednostki wojskowej,stąd też wynikają czasowe ograniczenia w zwiedzaniu. Niestety,nasz GPS zupełnie oszalał i prowadził w nas jakieś przedziwne miejsca,choć byliśmy tak blisko celu. Kręciliśmy się w kółko,a razem z nami inni zdezorientowani turyści. Tym sposobem nie zdążyliśmy na czas i twierdza przeszła nam bokiem. Byłam zwyczajnie zła, gdy miły przewodnik uprzejmie zaprosił nas na następny dzień. A my następnego dnia zamierzaliśmy być już w zupełnie innym miejscu.

Punkt Informacyjny Biebrzańskiego Parku Narodowego, Danusia

Dostaliśmy za to mapki z trasami na bagnach w rozlewisku Biebrzy i ruszyliśmy w stronę II Fortu Zarzecznego twierdzy Osowiec. Skoro nie mogliśmy obejrzeć samej twierdzy, chcieliśmy choć rzucić okiem na resztki fortyfikacji znajdujące się poza jednostką. Ta część twierdzy została zniszczona podczas działań II wojny światowej i nie jest udostępniona do zwiedzania. Tuż obok znaleźliśmy wejście na jedną z nadbiebrzańskich tras. Przeszliśmy jedną z krótszych ścieżek edukacyjnych TOE (Terenowy Ośrodek Edukacyjny) zlokalizowanych nad Biebrzą, o nazwie „Kładka”. Znajduje się na niej 9 przystanków ,między innymi : Wieża widokowa, „Szuwary”, „Teren bagienny”, „Torf”, „Bobry”. Długotrwała tegoroczna susza dopadła i te tereny,jednak urok torfowisk i rozległych nadrzecznych szuwarów pozostał. Ścieżka wiedzie cały czas wśród nich ,wędruje się drewnianą kładką,co stanowi oczywiście dodatkową atrakcję tego miejsca.

Mam świadomość,że nasz spacerek jest tylko małą namiastką uroku Biebrzańskiego Parku Narodowego. Czuję w związku z tym pewien niedosyt. Pewnie zobaczylibyśmy więcej, gdyby nie presja czasu, jaka nam tego dnia towarzyszyła. Jednak cóż...dobre i to.

obelisk pamięci Adama Pałczyńskiego,inicjatora i wspóltwórcy Biebrzańskiego Parku Narodowego, Danusia
, Danusia

18 wrzesień 2015 14:07

wyjątkowe bagna

18 wrzesień 2015 10:47

Piekna przyroda Bagien - to miejsce wyjątkowe. Takich miejsc w Polsce jest coraz mniej. Aby na prawdę poczuć ich klimat-  najlepiej jest wybrać się wiosną.

Bagna Biebrzańskie w wersji "bardziej mokrej" opisałam parę lat temu w PSz. http://www.polskieszlaki.pl/wycieczki/relacja,4753,fascynacje-biebrzanskie-czyli-czlowiek-na-mokradlach.html

17 wrzesień 2015 13:37

biebrzański i narwiański park już od dawna budzą moją ciekawość, dzięki takim relacjom będzie nam łatwiej ustalać trasę jeśli już się uda wybrać

17 wrzesień 2015 12:28

Piękne tereny. Lubię takie miejsca, tym bardziej, że nad jeziorem wychowany ;-)

A BPN jest rajem dla wszelkiej maści miłośników ptactwa, jak dobrze pamiętam, zwłaszcza wiosną.

17 wrzesień 2015 10:34

Piękna przyroda, fajna wędrówka. Ciekawie i szczegółowo opisne.

17 wrzesień 2015 06:31

To prawda,ja również liczyłam na nieco inny obraz bagien nad Biebrzą,ale susza zrobiła swoje. Ale trasa  w BPN  i tak mi się podobała.

16 wrzesień 2015 19:24

Hehe nasz Goniądz 🙂 Ale fajnie, Danuto, właśnie, trochę takich bagien oczekiwaliśmy a mieliśmy sucho jak Danusia 🙂 Ale tak wiosna to dobry moment, z kolei latem znów piękna pogoda była, no i gdyby nie susza to może by było bardziej mokro jednak 🙂

16 wrzesień 2015 19:18

Tym bardziej się cieszę, że udało Ci się tam dotrzeć Danusiu! I porozglądać  trochę też!

Tak sobie  myslę jak różne są oblicza  Bagien Biebrzańskich w różnych porach roku!

W załączeniu: widok na Bagna z jednej z ambon

-Bagna dosłownie pływające podczas wiosennych rozlewisk,

- i jeszcze jedna z podmokłych ścieżek na szlaku...

16 wrzesień 2015 19:01

Kochana Danusiau,jak świetnie,że tu zajrzałaś. To własnie Twoje opowieści o Biebrzańskim Parku skusiły mnie na podróż w tym kierunku:-) Pozdrawiam Cię bardzo serdcznie:-)

16 wrzesień 2015 18:57

Pięknie Danusiu! Fajnie, że wędrując wakacyjnie, "pozaglądałaś" do Biebrzańskiego Parku Narodowego. Ja znam te okolice z dawniejszych- majowych wypadów, kiedy kładki które pokazujesz na zdjęciach, wielokrotnie chroniły przed podtopieniem.

Bagna Biebrzańskie - szczególnie wiosną to dla mnie amfiteatr przyrody!

Widzę Danusiu że po raz kolejny drepczemy sobie po piętach:-)