Biskupiec,Kętrzyn,Ryn

Zamek w Rynie, Danusia

Gotyckich budowli na Mazurach nie brakuje. Dlatego ustanowiono trasę samochodową grupującą 12 zamków gotyckich na Warmii, Mazurach i Kaszubach. Z zamków na tej trasie,które w tym roku udało nam się zobaczyć należą do niej gotyckie budowle w Ostródzie, Kętrzynie oraz w Rynie. O Ostródzie już pisałam,więc dziś czas na Kętrzyn oraz Ryn.

Jadąc w stronę Kętrzyna zajechaliśmy na chwilę ( w celach zakupowych) do Biskupca. To niewielkie miasteczko zaskoczyło nas czystością i ładnym centrum. Zatrzymaliśmy się tu na chwilę,by przejść się w upalnym słońcu uliczkami wokół Rynku. Układ miasta zachował swój średniowieczny charakter. Pośród nich uwagę przyciąga kościół farny św. Jana Chrzciciela.

Biskupiec,Rynek, Danusia

Jednak naszym celem tego dnia był Kętrzyna,więc w Biskupcu nie zabawiliśmy zbyt długo.

W Kętrzynie oczywiście najbardziej interesował nas zamek. To zamek krzyżacki z XIV wieku,a tuż przy nim wzniesiono w tym samym czasie warowny kościół św. Jerzego,który dziś ma rangę bazyliki mniejszej,pełni także funkcję kolegiaty. Zamek ,jak większość obiektów tego typu,przez lata ulegał pożarom i zniszczeniom innego rodzaju. Był wielokrotnie przebudowywany,a jego dzisiejszy kształt to rekonstrukcja dawnego obiektu. Wnętrza są współczesne,zaadaptowane na potrzeby mieszczącej się tam biblioteki i muzeum. Na kwadratowym dziedzińcu rozmieszczone są kolorowe, przyciągające wzrok kramy z rękodziełem i pamiątkami. Przy zamku znajduje się restauracja Zamkowa,po rewolucjach Magdy Gessler. Nie odmówiliśmy sobie zjedzenia w niej obiadu i nie powiem,wyszliśmy zadowoleni.

Biskupec,Rynek, Danusia

W pobliżu Kętrzyna swoją siedzibę -Wilczy Szaniec , zbudował Hitler. Jednak tym razem nie zwiedzaliśmy tego miejsca,ponieważ już tam byliśmy i mieliśmy na świeżo wspomnienia z tego miejsca.

Na zakończenie dnia skoczyliśmy do Rynu. Zamek w Rynie widziałam wielokrotnie, głównie nocą,gdy przejeżdżaliśmy obok niego przez centrum miasta. Pięknie się prezentował oświetlony na wzgórzu ,wśród drzew. Za dnia wygląda równie imponująco. Jest to bardzo zadbany obiekt, w którym mieści się elegancki hotel. Niedawno wyczerpująco pisał o nim Karol, więc nie będę się powtarzać. Nie mieliśmy czasu na czekanie na zebranie się grupy wycieczkowej,nie nocowaliśmy w hotelu,więc fotki mam tylko z zewnątrz obiektu. To w Rynie i okolicach zamieszkiwało niegdyś tajemnicze plemię Galindów, które przetrzebili z czasem Krzyżący. Zamek został wzniesiony właśnie w miejscu dawnego grodu Galindów. To największy zamek krzyżacki na Mazurach. Stanowił siedzibę komturstwa,a jego pierwszym komturem był Fryderyk von Wallenrode,brat sławnego Konrada von Wallenrode ( dzieło Adama Mickiewicza). Zamek stanowił krzyżacką bazę wypadową do walk z Litwinami.W pobliżu zamku znajduje się jezioro Ołów z plażą miejską oraz jezioro Ryńskie z przystanią Ekomarina.

Biskupiec,kościół św. Jana Chrzciciela, Danusia
Biskupiec, Danusia
Biskupiec,obelisk Jana Pawła II, Danusia

Ryn był ostatnim miejscem w okolicy Mrągowa,które w tym roku odwiedziliśmy. Następnego dnia ruszyliśmy dalej,na wschód.

Biskupiec,kościół św. jana Chrzciciela, Danusia

12 wrzesień 2015 19:52

Piękne miasteczka! Nieznane mi niestety

12 wrzesień 2015 00:42

No, "moje" klimaty. Super wycieczka, super opis, i super fotki. Mimo, że tak blisko mnie, nigdy tam nie byłem, w każdym razie, nie turystycznie.

No i to miasteczko Biskupiec, które zwiedzaliście przy okazji zakupów, faktycznie prześliczne i zadbane.

Ostatnio edytowany: 2015-09-12 00:43

25 sierpień 2015 00:28

Mazury to świetne tereny eksploracyjne. Dużo ciekawych miejsc do odkywania, a po wojażach orzeźwiająca kąpiel w jeziorze. Też byliśmy na mazurach w tym samym czasie. Na plaży w Rynie, niemal codziennie przez dwa tygodnie, dwa razy dziennie 🙂. Ale akurat 6 sierpnia obraliśmy inny kierunek 🙂.

24 sierpień 2015 23:09

Jak widać Mazury to nie tylko woda i przyroda,

to również zamki i przyjemne niewielkie miasteczka o ciekawym klimacie i specyficznej zabudowie.

24 sierpień 2015 07:42

Bardzo ciekawa wycieczka Danusiu, opisana i obfocona po krajtrotersku. Byłam kiedyś tylko w Kętrzynie ...z tego , co opisujesz żałuję teraz , że Ryn i Biskupiec pominęłam. Może kiedyś nadrobie ?

23 sierpień 2015 18:28

Nie spotkałam Karola,choc rzeczywiście byliśmy na Mazurach mniej więcej w tym samym czasie. Zresztą,kto wie,może minęliśmy się nie wiedząc o tym?

23 sierpień 2015 12:46

Fajnie zwiedzanko Mazurkich miasteczek. Ładne zamki.

Karola na szlaku gotyckich zamków nie spotkałaś.

23 sierpień 2015 11:18

Fajne zwiedzanie , zamki ciekawe , okolice super

22 sierpień 2015 19:35

pieknie  Danusko sobie  po- podróżowalaś .Super zamki superro

Pozdrawiam karol

22 sierpień 2015 16:48

Zamki bardzo ciekawe.Rynek w Biskupcu prześliczny aż chciało by się tam być.