Weekend w stolicy, czyli trochę zwiedzania, protesty i zepsute pożegnanie Mistrza.

PKiN, Marcin_Henioo

Naszym głównym celem było obejrzenie pierwszej tegorocznej eliminacji Grand Prix na żużlu, a przy okazji, zwiedzenie miasta. Wyszło, jak wyszło- było zwiedzanie miasta, a przy okazji, obejrzeliśmy kompromitację organizacji zawodów, czyli jak można spieprzyć pięknie zapowiadające się sportowe święto.

Do stolicy dojechaliśmy wieczorem w piątek, więc po rozpakowaniu się na bazie (na Woli), nie chciało już nam się nigdzie wychodzić. Woleliśmy się wyspać i z rana dzień później wystartować na podbój Warszawy. Tak też zrobiliśmy.

PKiN, Marcin_Henioo

Postaram się zbytnio nie rozpisywać. Najpierw pojechaliśmy pod Centralny, by przejść się wokół PKiN. Idąc na przystanek tramwajowy, minęliśmy po drodze w okolicach Ratusza Wola, na chodniku, symboliczną granicę getta, z napisem informującym, że w tym miejscu była właśnie ta granica. I tak sobie pomyślałem wtedy- Warszawa, miasto, gdzie na każdym praktycznie kroku (dosłownie i w przenośni) natykamy się na ślady historii. Szkoda, że nie uwieczniłem tego na zdjęciu…

Co do Pałacu, to ten paskudny budynek ma coś w sobie takiego, że w swej brzydocie jest piękny. A wiecie dlaczego widok na stolicę z tarasu na 30 piętrze jest najpiękniejszy? Bo nie widać z niego PKiN. (To taki dowcip Warszawiaków). Na taras jednak się nie zdecydowaliśmy, raz że pogoda niepewna, chmury i w ogóle, a dwa, woleliśmy czas spożytkować w innych miejscach. A na taras widokowy zawsze można przecież wejść przy następnej okazji.

Następnym naszym punktem był Belweder i Łazienki. Te drugie nas urzekły, piękne to tereny, kto był, to wie. Przy okazji, widzieliśmy Cadillaca, którym jeździł Marszałek Piłsudski- coś cudownego! Auto to stoi przy wejściu na teren Łazienek, od strony Belwederu- koło sklepiku z pamiątkami.

W Łazienkach dużo ludzi, ale nie tłumy. Po kolei robiąc rundkę wokół, widzieliśmy pomnik Chopina, Sienkiewicza i wszystkie (prawie) budynki na terenie Łazienek włącznie ze tą architektoniczną perełką, którą jest Pałac na Wodzie. Do środka nie wchodziliśmy, czas nas gonił. W czasie spaceru towarzyszyły nam odgłosy protestów dochodzące spod kancelarii premiera w alejach Ujazdowskich.

Sala Kongresowa, Marcin_Henioo
Już zaczynały się protesty, Marcin_Henioo
Złote Tarasy, Marcin_Henioo

No właśnie, natrafiliśmy akurat na protesty, więc idąc z Łazienek na Starówkę, zbytnio nie mogliśmy podziwiać alei Ujazdowskich. A hałas był niemiłosierny. Z alei, przez Plac Trzech Krzyży, rondo De Gaulle’a, Nowy Świat (przy okazji fast food, bo na restaurację szkoda czasu) i Krakowskie Przedmieście dotarliśmy pod Kolumnę Zygmunta i na Plac Zamkowy. Obeszliśmy Starówkę dookoła, zakupiliśmy jakieś suweniry (tzn. moje kobiety zakupiły, dla mnie osobiście najlepszymi suwenirami są zdjęcia), przez Rynek i Kamienne Schodki doszliśmy do Barbakanu, potem ulicą Freta doszliśmy na Nowe Miasto, by po raz pierwszy być na rynku na Nowym Mieście. Urzekło nas to miejsce swym pięknem, spokojem, ciszą i brakiem tłumów. Polecam tu być!

Potem wróciliśmy w prawo, pod pomnik Małego Powstańca (wzruszająco wygląda ten chłopiec w tym zbyt dużym hełmie) i pomnik Jana Kilińskiego. Następnie już tylko autobusem z przystanku na trasie W-Z na bazę, by po krótkim odpoczynku, sprawdzeniu w necie, jak wygląda sytuacja z komunikacją miejską w związku z zamknięciem ruchu po zawodach żużlowych, ruszyć tramwajem na Stadion Narodowy.

Belweder, Marcin_Henioo

Przed wejściem na stadion lekki stres, bo pan ochroniarz uprzejmie poinformował, że takich aparatów jak mój nie można wnosić na teren obiektu, na szczęście tak go schowałem, że udało się go przemycić (aczkolwiek nie rozumiem całej afery, bo mam aparat kompaktowy, a nie lustrzankę). O zawodach nie chcę pisać. Sporo się o tym mówiło w mediach, ale niech wstydzą się organizatorzy, że w tak beznadziejnym stylu pożegnali wielkiego Mistrza czarnego sportu Tomasza Golloba. Muszę też nadmienić, że stadion robi ogromne wrażenie, a do tej pory mam ciary, jak przypomnę sobie wspólne odśpiewanie hymnu narodowego i to „Jeszcze Polska nie zginęła…” wydobywające się z ponad 50 tysięcy gardeł. Niezapomniane wrażenie!

Po zawodach wróciliśmy metrem (linia M-2 do ronda Daszyńskiego) i kawałek piechotą koło Muzeum Powstania Warszawskiego, już na bazę. Przy okazji, MPW ciekawie prezentuje się nocą, jest klimatycznie podświetlone.

Pomnik Marszałka Piłsudskiego, Marcin_Henioo

W ostatnim dniu pobytu w stolicy, udaliśmy się do Muzeum Powstania Warszawskiego. Rano coś kręciliśmy się wokół własnych ogonów, więc na miejsce dotarliśmy z lekkim opóźnieniem, niż było w planach. Co nas zszokowało, to fakt, że takich jak my jest dużo więcej. Kolejka była na jakieś 200 osób. Wiadomo- niedziela i wejście za free. Żona czekała cierpliwie w kolejce, a ja z córą poszliśmy na zakupy (w sklepiku znaleźliśmy 2 fajne komiksy w temacie, za okazyjną cenę), i obejrzeć „Kubusia”, czyli replikę opancerzonego wozu bojowego, a także Mur Pamięci, który robi niesamowite wrażenie.

Muzeum, jako muzeum, myślałem, że zrobi na mnie ogólnie większe wrażenie (jednak kilka „historii” wryło mi się w pamięć, o czym poniżej). Być może przez to, że były takie tłumy ludzi, i nie dało się na spokojnie wszędzie dotrzeć, wszystkiego przeczytać. Ale generalnie, powiem w skrócie, warto tam być. Nam najbardziej w pamięci zapadły te rzeczy z tamtych czasów, jak małpka, czyli maskotka zrobiona własnoręcznie ze skrawków wełnianego koca, przez łączniczkę, st. strz. Jolantę Choynowską w obozie jenieckim Oberlangen, gryps napisany ołówkiem przez Romana Łukę, zatrzymanego i aresztowanego na Pawiaku w listopadzie 1943 roku; wiąże się z tym niezwykle tragiczna historia- w chwili zatrzymania Roman Łuka miał przy sobie pieniądze, które zostały skonfiskowane a na które otrzymał kwit depozytowy. I na odwrocie tegoż kwitu napisał gryps- jego treść to pożegnanie z żoną i córką przed spodziewaną śmiercią. W grypsie jest informacja o przesłuchaniu, które odbyło się 13 grudnia 1943 roku. Następnego dnia Roman Łuka został rozstrzelany…

Pomnik Chopina w Łazienkach, Marcin_Henioo
Wiosenne kwiaty, Marcin_Henioo
Pomnik Sienkiewicza w Łazienkach, Marcin_Henioo

Podobało nam się też w kanałach, choć myślałem, że są dłuższe. Bardzo ciekawa byłe również relacja jednej z kobiet- żołnierek, którą można było usłyszeć w takim wspomnieniowym kąciku (nie pamiętam, jak to pomieszczenie się nazywało, ale było na I piętrze), a dotyczyła ona (relacja) bluzy harcerskiej i okrycia głowy, jakie miała w trakcie uhonorowania ją medalem. Dla mnie osobiście najbardziej wstrząsający był widok koszuli ze śladami od kul, która znajdowała się w pomieszczeniu związanym z Zawiszakami (Zawiszacy, to najmłodsza grupa harcerzy Szarych Szeregów zrzeszająca chłopców w wieku do 14 lat), i to zdjęcie martwego chłopca, który w chwili zastrzelenia miał ją na sobie (!). Naprawdę wstrząsające.

Po muzeum już się nigdzie nie wybraliśmy, choć Powązki były tak blisko… No cóż, trzeba coś zostawić na następny raz. Tym bardziej, że żona coś się czuła nieswojo. Następnym razem pojedziemy do stolicy raczej już w celach typowo turystycznych, choćby do Muzeum Narodowego, na Zamek Królewski czy do Wilanowa. Teraz stolicę ledwie liznęliśmy, by córce choć coś pokazać.

Wesołe wiewiórki, Marcin_Henioo
Plac Zamkowy, Marcin_Henioo
Zamek Królewski - od strony Świętojańskiej, Marcin_Henioo
Dorożka, Marcin_Henioo
Nudy na pudy, klientów brak..., Marcin_Henioo
Bazylika Archikatedralna - wejście, Marcin_Henioo
Zegar na rogu Rynku, Marcin_Henioo
2015-04-17

01 maj 2015 22:33

Wycieczka i fajna i bogata, nic dziwnego że córce się podobała,

szkoda tego niedosytu z stadionu, ale poza tym naprawdę super.

Osobiście niezbyt Warszawa mi leży, ale znam ją raczej z mniej turystycznej strony.

Nie jestem uprzedzony, jak widać z relacji na tym forum są w Warszawie i piękne i historyczne miejsca. Część mi już znana, część chciałbym kiedyś zobaczyć, choćby ze swoją córką.

29 kwiecień 2015 09:21

Dzięki.

Pamiętam Twoją wycieczkę :-)

28 kwiecień 2015 18:08

Fajna i ciekawa relacja. Też niedawno zwiedzałam Warszawę.

27 kwiecień 2015 09:49

Dzięki wszystkim za miłe słowa. Najważniejsze z całej wycieczki to, że się dziecku podobało.

Mi tam Warszawa się podoba. Poznań zresztą też- w stolicy "Pyrlandii" spędziłem w końcu 5 lat swojego życia, na studiach :-)

27 kwiecień 2015 08:19

Śliczna Warszawa na Twoich zdjęciach

27 kwiecień 2015 07:23

Bardzo ciekawie spędzony weekend. Dla mnie Warszawa i okolice  jest miastem pełnym historii, ciekawostek,zabytków i atrakcji.  Żużel u nas w domu też jest często na tapecie, co tym bardziej ubogaca Wasz wyjazd w moich oczach.

26 kwiecień 2015 20:49

[cytuj autor='M Ela']Super relacja. Każde miasto ma dla każdego coś do zaoferowania. Więc spokój Panowie. Niech zwiedzający zadecydują czy im się podoba czy nie🙂. Warszawa jest ciekawym miastem z wielką historią i niestety pożal się politykami. Ale jest i każdy odkrywa ją dla siebie.  [/cytuj]

Racja Elu. Marcina relacja  fajna i ciekawa 🙂. Stolica napewno jest miastem kontrastów lecz niezmiennie przyciąga turystów . Szkoda, ze baaardzo dawno nie dane mi było dotrzeć do Warszawy .

26 kwiecień 2015 20:43

26 kwiecień 2015 16:36

Nie podoba Wam się PKiN? Ja bardzo lubie ten budynek. Może dlatego, że mieszkałam obok prawie 10 lat. Basia pod pałacem ździerała kolana ucząc się jeździć na rowerku. W łazienkach bawiłyśmy się w chowanego. Na Starym i Nowym Mieście przedeptałyśmy wszystkie kamienie (przy okazji też wole Nowe Miasto, dużo mniej tapety, no i dużo więcej spokoju). Fajne wspomnienia. Fajnie spojrzeć na Warszawę cudzym okiem 😉.

Ostatnio edytowany: 2015-04-26 16:38

26 kwiecień 2015 09:37

właśnie to jest ten cwaniaczek warszawiaczek ,

o ktorym wczesniej pisalem . wypisz  wymaluj . 100 %  .

wiesz kiedy kończy sie kultura w Warszawie ,

odp "  w piatek  " bo wtedy  kulturalni ludzie wyjezdzaja do swoich domow na weekend "

Nie pozdrawiam  cwaniaczka ,  ktory wczesniej pouczał  nie tylko mnie -innych tez   .

to jest rasowy warszawiaczek cwaniaczek

PS.

Sorry Marcinie -ze to na twojej wyprawie tak sie dzieje !!!

Ostatnio edytowany: 2015-04-26 09:45

25 kwiecień 2015 21:01

fajna relacja Marcinie .

Warszawa ma niewiele  do zaoferowanie   dla turystow.

Lazienki , Wilanow i  ?   -   . Warszawka to miato dla  politykow

Mieszkalem tam przez rok ,

Karol

Ps  co jeszce  SPIEPRZA   SPARTOLA  ci z warszawki  .

juz  pare zrazy udalo im sie w tym temacie

>  basen stanionie podczas meczu Polsa - Anglia  2013

> teraz  siara i obciach .4.2015

> mam obawy  o final ligii Europejskiej  w pilce noznej  maj 2015

Ostatnio edytowany: 2015-04-29 10:05

25 kwiecień 2015 19:23

Oj chciałbym chociaż tak jak Ty zwiedzić naszą stolice ale ciągle mi nie po drodze.