Szlak słonia w Trzebiatowie

Ratusz, Danusia

W Trzebiatowie bywałam jako dziecko,jednak niewiele pamiętam z tamtych czasów. To niewielkie miasteczko w województwie zachodniopomorskim, położone nad rzeka Regą. Z przyjemnością odkryliśmy tu ładny Ryneczek z pięknym Ratuszem w centrum i kamieniczkami dokoła. Spacer po centrum miasta pozwolił nam odwiedzić gotycki kościół Macierzyństwa NMP. Pełni on funkcję Archidiecezjalnego Sanktuarium Maryjnego Macierzyństwa NMP. Znajduje się w nim koronowany obraz Madonny z Dzieciątkiem z 1867 roku. W pobliżu Rynku jest też dawna kaplica szpitalna św Ducha,niestety była zamknięta. Park Miejski z XIX w zwany Królewskim Gajem jest jednym z najstarszych parków miejskich na Pomorzu.

Ze zdumieniem odkryłam,że w Trzebiatowie zachował się dawny , średniowieczny układ Starego Miasta nazywany szachownicowym, z przepięknie zachowanymi murami obronnymi z XIII-XIV wieku. Ciągną się wokół Starówki ,wzdłuż rzeki Regi spiętej świetnym,kamiennym mostem .Po drodze minęliśmy dobrze zachowaną Basztę Kaszaną lub Prochową. Szkoda,że nie mogłam zrobić fotki z lotu ptaka, pewnie takie foto z planem Starego Miasta byłoby bardzo czytelne. Rzadko dziś spotyka się tak dobrze zachowaną dawną,średniowieczną zabudowę miasta. To jeszcze jeden przykład na to,jak pozytywnie mogą zaskakiwać niewielkie miejscowości.

Ratusz w Trzebiatowie, Danusia

Jednak przywiódł nas tu przede wszystkim turystyczny Szlak Słonia,lokalna ciekawostka Trzebiatowa. Ma długość ok. 2 km i wiedzie przez kolejne, ciekawe w Trzebiatowie miejsca,wymienione wyżej, w których czekają nie tylko informacje historyczne ,ale i zadania gry miejskiej do wykonania. Nazwano go Szlakiem Słonia ze względu na ostatni punkt wycieczki czyli sylwetkę słonia z 1639r. wykonaną techniką sgraffiti na ścianie kamienicy nr 26. Prawdopodobnie obraz upamiętnia wizytę w mieście w XVII w tresera z bardzo uzdolnioną i znaną w tamtych czasach słonicą Hansen. Zrobiła ona w mieście wielkie wrażenie i długo ją wspominano. Stąd też motyw słonia pojawia się w Trzebiatowie nie tylko w nazwie szlaku turystycznego,ale i w logo miasta.

Wyjeżdżając z Trzebiatowa zatrzymaliśmy się jeszcze przy pięknym klasycystycznym Pałacu nad Młynówką. Jego początki sięgają XIII wieku,gdy początkowy gród książęcy przebudowano na klasztor norbertanek. Potem przejęli go Gryfici i klasztor przebudowano na renesansowy zamek. Urodzili się tutaj król Fryderyk I Wirtemberski i arcyksiężna Elżbieta Wirtemberska, a dzieciństwo spędziła caryca Maria Fiodorowna. W XVIII wieku przebudowano go kolejny raz, tym razem w styku klasycystycznym. Mieszkała tu wtedy Maria z Czartoryskich Wirtemberska. Jej imię nosi mieszcząca się obecnie w pałacu biblioteka publiczna. Swoją siedzibę ma tu również Trzebiatowski Ośrodek Kultury.

Ratusz, Danusia

W tym momencie rozpętała się istna śnieżyca. Sypnęło śniegiem prosto w oczy i przymroziło zimnym,północnym wiatrem ,co skutecznie zniechęciło mnie do dalszego spacerowania. Darowałam sobie przechadzkę po kamiennym moście nad Regą,choć przejechaliśmy tuż obok. Myślę,że w ciepłe,słoneczne dni jest to naprawdę sympatyczne miejsce do spacerowania, a samo miasto ma bardzo wiele do zaoferowania turystom. Warto zatrzymać się tam w drodze nad morze.

Pamięci generała dywizji Stanisława Nałęcz-Komornickiego, Danusia
Fontanna z okazji 700-lecia miasta, Danusia
2015-02-02

ciekawy ten Trzebiatów .

pamietam to miasteczko z lat 90 tych . jak dzieci byly w sanatorium w  Miedzywodziu.

jezdzilem do Trzebiatowa ( na targ ) po świeże ryby z Baltyku

pamietam kosciol MARIACKI  .

Pozdrawiam Karol

09 marzec 2015 23:07

Miasteczko ładne, a i konwencja szlaku też pomysłowa

przyjemny kawałek zwiedzania

08 marzec 2015 17:10

Z tym wizerunkiem słonia najciekawsze jest to,że  sgraffiti pochodzi z XVII wieku! Ktoś zadał sobie tyle trudu ,by uwiecznić tresera i słonicę na murze skomplikowaną techniką i ten obrazek przetrwał do dziś. I masz rację mokunko,że szlak słonia przypomina w konwencji nieco Trakt Smoka w Dzierżoniowie,też przypomniała mi się ta opisywana przez Ciebie atrakcja.

08 marzec 2015 16:25

Piękne miejsce... Zwiedzałam jako dziecko będąc na jakieś kolonii.

08 marzec 2015 11:13

Wycieczka fajna z małymi przygodami. Ciekawe i jak to określiłaś urokliwe miejca.

08 marzec 2015 09:51

[cytuj autor=' Danusia'][cytuj autor=' marian']Przejezdzałem przez te miasto gdy jechaliśmy nad morze.Słyszałem o tym szlaku słonia i przyznam że rozglądałem się z nadzieją zobaczenia słonia. Jak widzę to ten słoń znajduje się na ścianie.Szkoda że nie zatrzymaliśmy się w tym mieście. [/cytuj] Marianie,choc słoń jest na ścianie kamienicy znajdującej się tuż przy Ratuszu i Rynku,paradoksalnie szukaliśmy go dość długo. Może dlatego,że poszukiwania zaczęliśmy  z drugiej strony Rynku:-) Ostatnio edytowany: 2015-03-08 09:14[/cytuj]

Z tym Szlakiem Słonia i jego poszukiwaniem , to widzę analogię z Dzierżoniowem i jego Traktem Smoka. To też rodzaj miejskiej trasy trystycznej. Nie mniej jednak smok pojawia się niemal w każdym jej punkcie.

W sumie ciekawie miasta promują i nazywaja swe trasy miejskie, zachęcając do zwiedzania!

08 marzec 2015 09:12

Ostatnio edytowany: 2015-03-08 09:14

08 marzec 2015 09:04

Aniu masz rację, w Trzebiatowie jest linia  kolejki wąskotorowej. Trasa obsługiwała nadmorskie i pobliskie miejscowości : Gryfice, Pogorzelica, Niechorze, Rewal, Trzęsacz. Słyszałam jednak ,że linia do Pogorzelicy została zawieszona w 1999r i  jak na razie do tej pory  nie funkcjonuje. Szkoda.

07 marzec 2015 23:54

07 marzec 2015 19:48

Trzebiatów. Ciekawe miasto. Niestety nie znam. Dzięki Twojej wycieczce coś się już o nim dowiedziałam 🙂

Ja natomiast wstawiam właśnie wycieczkę z twojego rodzinnego miasta !

pozdrawiam🙂

07 marzec 2015 18:03

Bardzo ciekawe miejsce. A szlak to super zachęta do rodzinnych wypadów i zwiedzania. Świetna relacja i super zdjęcia.

07 marzec 2015 16:11

Ciekawe zabytki w tym Trzebiatowie, zawsze kojarzył mi się tylko z kolejką turystyczną 🙂