Lesko –Brama Bieszczad

Lesko Synagoga, Danusia

Byliśmy tu już wiele lat temu, z małymi wówczas jeszcze dziećmi. Bieszczady budzą w nas bardzo miłe wspomnienia, więc z sentymentu postanowiliśmy w tym roku wrócić w ten ,dość odległy dla nas, region Polski. Zdobyliśmy już niegdyś Tarnicę, przeszliśmy Połoninę Caryńską, dotarliśmy do Sianek, jechaliśmy wąskotorową kolejką bieszczadzką, więc tym razem postanowiliśmy zobaczyć to, co wówczas ominęliśmy lub nie starczyło nam czasu. Pierwszym punktem programu było Lesko i okolice.

Lesko to nieduże miasto, z bogatą historią w tle. Prawa miejskie posiada od XV wieku. Stanowiło wówczas własność rodziny Kmitów, którzy wznieśli tu, stojący do dzisiaj zamek. Zamek rozbudowali w XVII wieku Stadniccy, jego kolejni właściciele .Obecnie mieści się w nim ,jak to w większości tego typu obiektów bywa ośrodek wypoczynkowy.

synagoga, Danusia

Ciekawym elementem zabudowy Leska są jego dwa Rynki. Stary Rynek-Plac Konstytucji 3 Maja, jest dziś zadrzewionym skwerem. Można na nim zobaczyć nieco archaiczny obelisk poświęcony Armii Czerwonej, figura Matki Boskiej i pomnik Tadeusza Kościuszki. Figurka Matki Bożej to wotum dziękczynne ufundowane w XIX wieku przez ówczesnych właścicieli zamku za uratowanie miasta podczas chłopskiej rabacji. Z daleka widać wieżę pobliskiego kościoła pw. Nawiedzenia NMP z XVI wieku. Jego otoczenie i dzwonnica niestety były w remoncie, więc nie mogliśmy zobaczyć jej w całej okazałości. Nowy Rynek wytyczono, gdy w XVI wieku zaszła konieczność powiększenia terenu miasta. To on pełni obecnie funkcję reprezentacyjną i na nim obecnie znajduje się Ratusz- siedziba władz miasta. No i lokalna ciekawostka- jeden z nielicznych w Polsce, pomnik książki.

Lesko od początków zamieszkiwali Żydzi, dlatego sporo w tym mieście pozostałości kultury żydowskiej. Do najcenniejszych obiektów należy jedyna ocalała do dziś synagoga przy ul. Berka Joselewicza. Ocalała ,ponieważ podczas II wojny światowej Niemcy przeznaczyli ją na magazyn. Obecnie mieści się w niej Bieszczadzki Dom Kultury z salą wystawową i ekspozycją judaików. Nieopodal znajduje się kirkut, czyli cmentarz żydowski, jeden z najstarszych w Polsce . Znajduje się na nim ok. 2 tys. macewów. To niezwykłe miejsce kojarzy mi się z kolejną książką z serii „samochodzików”, czyli „Pan Samochodzik i tajemnica tajemnic”. Kirkut jest otwierany na żądanie, można go zwiedzać za niewielką opłatą. ( 7zł).

, Danusia

I jeszcze jedna ciekawostka znajdująca się ok. 3 km za Leskiem, w Glinnem. To Kamień Leski ,zwany też Kamieniem Diabła. Jest to ogromny piaskowiec, o wysokości 20 m, wyrastający nieoczekiwanie pośrodku lasu. Podobno upuścił go sam Diabeł, gdy leciał zniszczyć jeden z leskich kościołów. Ten niesamowity głaz fascynował wiele osób, między innymi Wincentego Pola i Aleksandra Fredro, którzy pisali o nim w swoich utworach. Fredro wspominał kamień w pamiętnikach „Trzy po trzy” i w poemacie „Kamień nad Liskiem”. Opisywał go także Oskar Kolberg. To niesamowite wrażenie oglądać pomnik przyrody, który oglądał niegdyś również hrabia Fredro. Kamień istniał w jego czasach i obecnie jest taki sam-imponujący ,wyniosły i niesamowity. Stanowi, nie tylko atrakcję turystyczną, ale również miejsce wspinaczek skałkowych.

wystawa judaików w dawnej synagodze, Danusia
wystawa w dawnej synagodze, Danusia
Zamek w Lesku, Danusia
2014-07-22

13 wrzesień 2014 19:52

Tadeuszu,metodycznie i po kolei opisuję co odwiedziliśmy:-) Przydzie czas i na Zagórz.

Ostatnio edytowany: 2014-09-13 19:52

12 wrzesień 2014 18:40

Danusiu, a gdzie Zagórz ...  i pękne ruiny klasztoru.

11 wrzesień 2014 13:21

Danuśka. pieknie nadal podróżuje

Karol

08 wrzesień 2014 23:33

Piękna sprawa, Bieszczady też nas kuszą byliśmy w tym roku dość blisko no ale niestety ale napewno kiedyś tam zawitamy pozdrawiamy

08 wrzesień 2014 18:06

Oj Bieszczady, dzikie i piękne. Okolice bardzo ładne wsam raz na wypoczynek.

08 wrzesień 2014 14:36

[cytuj autor=' Danuta']Byłam w Lesku cztery lata temu i z przyjemnością przeczytałam Twoją Danusiu relację. Niewiele się zmieniło w tym miasteczku. No, może tyle, że nie było wtedy Pomnika Książki, a kirkut można było zwiedzać nieodpłatnie. Piekna relacja z ciekawymi zdjęciami. Pozdrawiam serdecznie :-) [/cytuj]

Nareszcie Danusiu tutaj zajrzałaś:-) Czekam na Twoje relacje:-) Pozdrowionka.

08 wrzesień 2014 14:34

[cytuj autor=' Marcin_Henioo'][cytuj autor='Piernikarczyk Anna']Bardzo ciekawe miejsce, duży rozrzut Danusiu z Opolszczyzny w Bieszczady znad morza 😉 Acha i ładny nowy avatar 🙂 Ostatnio edytowany: 2014-09-08 09:13[/cytuj] Dokładnie tak, jak Ania pisze. Czy mi się wydaje, czy to Lesko jest takim bidnym trochę miasteczkiem, czy to tylko takie moje wrażenie? Generalnie odległe mi rejony, więc z zainteresowaniem czytam... [/cytuj]

Troszkę masz racji Marcinie. Co prawda nie mam porównania,jak Lesko wyglądało kiedyś,ale w niektórych miejscach miałam wrażenie,że czas się tam zatrzymał np. na skwerze z obeliskiem poświęconym Armii Czerwonej.

Aniu,rzeczywiście rozrzut mieliśmy w tym roku wyjątkowo duży. Przejechaliśmy po Polsce ok. 3,5 tys,km,sporo zobaczyliśmy,warto było:-) Pomału,w miarę możliwości czasowych będę uzupełniała wycieczki.

08 wrzesień 2014 12:03

Piekna relacja z ciekawymi zdjęciami.

Pozdrawiam serdecznie :-)

08 wrzesień 2014 11:09

Piękny region, nie znany dla mnie. Może kiedyś poznany będzie. Super zdjęcia i jak zawsze ciekawa relacja.

08 wrzesień 2014 09:58

Dokładnie tak, jak Ania pisze.

08 wrzesień 2014 09:12

Acha i ładny nowy avatar 🙂

Ostatnio edytowany: 2014-09-08 09:13

07 wrzesień 2014 22:53

Ciekawa miejscowośc w Bieszczadach. Niestety mi nigdy nie udało się być to cieszę się że na Psz. trochę je poznam.