W Radzyniu Chełmińskim i Biskupicach

2014-08-31_Radzyń Chełmiński

Pogoda w tą niedzielę z rana była jeszcze znośna, później przyszły chmury i deszcz „wisiał w powietrzu”. Jednak mimo to po obiedzie postanowiliśmy z córą, że pojedziemy w końcu na zamek krzyżacki do Radzynia Chełmińskiego, w końcu wybieraliśmy się tam jak sójka za morze.

Zamek w Radzyniu, Marcin_Henioo

Radzyń Chełmiński to mała miejscowość z długą i ciekawą historią, położone 15 km na wschód od Grudziądza, ma około 1,5 tys mieszkańców. Podobno w VIII wieku był tutaj gród słowiański. Prawa miejskie nadano w 1234 roku, na podstawie prawa chełmińskiego.

W mieście tym znajduje się przede wszystkim wspaniały XIV-wieczny zamek krzyżacki (w II połowie XIII wieku rozpoczęto jego budowę). Zamek ten uchodzi za arcydzieło krzyżackiej architektury militarnej z początku XIV wieku oraz klasyczny typ zamku konwentualnego. Charakteryzowało go połączenie funkcji militarnych i klasztornych. Zamek stanowił też ośrodek administracyjno-gospodarczy przynależnego terytorium.

Na dziedzińcy zamkowym, Marcin_Henioo

Obecnie tak naprawdę jest to ruina, w której jednak za parę złociszy jest co nieco do zwiedzenia, w tym również istnieje możliwość wejścia na dwie wieże. Oczywiście skorzystaliśmy z tej okazji, i zwiedziliśmy wszystkie możliwe miejsca, w tym piwnice, w których w jednym z pomieszczeń mogliśmy oglądać fotosy z serialu „Pan Samochodzik i Templariusze”, gdyż w tym miejscu w 1971 roku serial ten był kręcony. W październiku 2013 na zamku gościł Maciej Orłoś, który kręcił tutaj materiał do jednego z odcinków znanego programu „Nie ma jak Polska”.

My trafiliśmy akurat na dożynki gminne, których uroczystości odbywały się na przedzamczu, w związku z czym, nie mogliśmy niestety pooglądać murów okalających ten obszar, a i na zamku sporo było zwiedzających.

Wykopaliska, Marcin_Henioo
W piwnicach zamkowych, Marcin_Henioo

Obejrzeliśmy więc ogromną kaplicę zamkową, skryptorium, piwnice (w których zapoznaliśmy się z budową zbroi płytowej i miecza rycerskiego, i obejrzeliśmy tradycyjne „narzędzia” w Sali Tortur), cele pokutne, no i obowiązkowo po wspinaczce wręcz po pionowych drewnianych schodach, dwie wieże. Wspinaczka kończyła się w obu przypadkach przeciskaniem się przez niewielki otwór (o rozmiarach około 70x40 cm!), przez który nawet moja córka miała problemy z przejściem. Nie wiem, jak rycerze w pełnej zbroi przeciskali się przez te mikro-drzwi… Widok z wież oczywiście piękny, na pobliskie okolice, jak i na miasteczko.

Wewnątrz na dziedzińcu widzieliśmy, że na terenie zamku trwają różne prace (rusztowania) oraz prace wykopaliskowe, jednym słowem- dużo się dzieje.

Drugim cennym zabytkiem Radzynia Chełmińskiego jest ceglany kościół parafialny św. Anny - gotycki, ceglany o ścianach bogato zdobionych biało tynkowanymi blendami, jednonawowy, którego to budowę zaczęto już na początku XIII wieku. Trochę historii- około 1310 roku wzniesiono prezbiterium, przedsionek i zakrystię, a 30 lat później dobudowano nawę i wieżę. W 1456 roku kościół ucierpiał podczas pożaru miasta.

Wewnątrz znajduje się wiele zabytków (w tym rokokowa ambona) oraz ozdobna krata z 1587 roku, zamykająca wejście do kaplicy, ufundowanej przez starostę radzyńskiego, Hugona Dąbrowskiego.

Ogromna kaplica zamkowa, Marcin_Henioo

Pod kościół podjechaliśmy, wracając do domu, jednak do środka nie weszliśmy- zamknięte na cztery spusty (!), mimo że to była niedziela…

Zanim jednak pojechaliśmy do kościoła św. Anny, udaliśmy się jeszcze na rynek, znany dziś jako Plac Towarzystwa Jaszczurczego (nazwany tak w 1961 roku z okazji 550 rocznicy śmierci Mikołaja z Ryńska). Pooglądaliśmy tutejsze kamieniczki, piękny budynek poczty i pomnik z 1966 roku, znajdujący się w centralnym punkcie. Pomnik ten postawiono ku czci ofiar II wojny światowej i męczenników hitleryzmu z Radzynia Chełmińskiego i okolic.

Czacha zamkowa, Marcin_Henioo
W piwnicach zamkowych, Marcin_Henioo
Ogromna kaplica zamkowa, Marcin_Henioo

W drodze z Radzynia do domu (przejazdem koło cmentarza widzieliśmy gotycką kaplicę św. Jerzego z około 1340 r.), zatrzymaliśmy się jeszcze we wsi Nowa Wieś Królewska, w której znajduje się piękny kościółek. Parafię tutejszą założyli Krzyżacy ok. 1300 r. Wspomniany kościół parafialny p.w. św. Jana Chrzciciela, gotycki, zbudowany z kamieni polnych i cegły, pochodzi również z tego okresu. W czasie wizyty naszych „przyjaciół”, Szwedów, budynek został zdewastowany, zaś odbudowano go dopiero na początku XX wieku!

Na szczęście, drzwi kościoła były otwarte, więc choć w sposób ograniczony, to jednak mogliśmy pooglądać sobie dość skromne wnętrza. Na szczególną uwagę zasługują: rokokowa ambona z końca XVIII wieku, chrzcielnica rokokowa z 2 połowy XVIII wieku, dwie kropielnice- granitowa (być może średniowieczna) i drewniana z XVI w., oraz dwa rokokowe konfesjonały, których widzieliśmy ledwie zarys przez kraty w wewnętrznym wejściu, i kilka cennych rzeźb.

Jedna z wież zamkowych, Marcin_Henioo

Z tej wsi, o jakże dumnej nazwie, wróciliśmy już do domu.

2014-09-01_Biskupice

Przez wieś Biskupice przejeżdżamy za każdym razem w drodze na grzybobranie do Czarnych Błot. Nigdy jakoś nie mieliśmy okazji, by zatrzymać się w tej miejscowości, by obejrzeć piękny kościółek. W związku z powyższym, wracając z grzybobrania (nieco lepsze plony, niż w ubiegłym tygodniu, z akcentem na „nieco&rdquo😉, zatrzymałem się na przykościelnym parkingu, tym bardziej, że widziałem iż wejście jest otwarte.

Druga z wież zamkowych, Marcin_Henioo
Stołp zamkowy, Marcin_Henioo

Wieś Biskupice znajdowała się wśród wsi przekazanych w lipcu 1251 r. przez biskupa Heidenryka, kanonikom kapituły chełmżyńskiej. Parafię w Biskupicach powołano do życia zapewne na przełomie XIII i XIV w. Pierwsza wzmianka źródłowa o niej pochodzi z 1338 r. Kościół wówczas był drewniany, a proboszczem był Jakub - upoważniony przez Wielkiego Mistrza Krzyżackiego do pertraktacji z królem polskim.

Kościół parafialny św. Marii Magdaleny w Biskupicach, zbudowany został w XVIII wieku, na miejscu poprzedniego, pochodzącego z XIV w. Jest on murowany, z kamienia polnego, jednonawowy z prezbiterium zamkniętym trójbocznie i wieżą od zachodu. Zbudowano go w dwu fazach: w latach 1759-1764 (nawa i wieża) oraz w 1789 roku (dobudowano prezbiterium).

Na zamku, Marcin_Henioo

Kościółek jest śliczny, na zewnątrz, jak i wewnątrz, i robi niesamowite wrażenie swą skromnością. Na stropie w prezbiterium, nad ołtarzem znajduje się przepiękna polichromia przedstawiająca ukrzyżowanie. Również po obu stronach ołtarza znajdują się polichromie. Ołtarz główny pochodzi z pierwszej połowy XIX w., pozostałe wyposażenie jest głównie barokowe (ambona, chrzcielnica, feretrony). Na zewnątrz kościoła przy krzyżu po lewej stronie od wejścia, znajduje się granitowa, gotycka kropielnica (jest to najstarszy element kościoła- ustawiona na trzonie stanowiącym pierwotnie fragment gotyckiego XIV-wiecznego portalu, pochodzącego prawdopodobnie z „mojej” katedry chełmżyńskiej).

Naprawdę warto było przystanąć na chwilę, by powdychać trochę historii… Tak zakończył się ten nieco przedłużony krzyżacko-kościelny weekend.

Panowrama miasta, Marcin_Henioo
Kościół św. Marii Magdaleny w Biskupicach, Marcin_Henioo
2014-08-31

13 wrzesień 2014 17:14

Nigdy tu nie byłem, ale Biskupice też mamy.

05 wrzesień 2014 07:37

Jeszcze raz dziękuję :-)

03 wrzesień 2014 22:04

[cytuj autor=' Danusia']Bardzo fajna niedzielna wyprawa i ciekawe miejsca,oczywiście mi nie znane. No ,może tylko zamek w Radzyniu,a raczej jego sylwetkę kojarzę z filmu "Pan samochodzik i templariusze". [/cytuj]

Oczywiscie , podobnie jak Danusia z filmem "Pan Samochodzik i Templariusze" kojarze.....Film dokladnie pamiętam z dzieciństwa. Natomiast osobiście niestety nie byłam . Nie znam !   I bardzo załuję, że nie dane mi bylo tam być .

Bardzo dokładna , ciekawa relacja. Wycieczka z historią w tle...choć grzyby całkiem współczesne hihihi, wyrosły.

Ostatnio edytowany: 2014-09-04 10:35

03 wrzesień 2014 20:18

Piękne stare ruiny byliśmy tam oczywiscie nalepsze było wejscie na wieże dość ciasne kto był to wie he he pozdrawiamy

03 wrzesień 2014 12:07

Bardzo ciekawa wycieczka, fajne zamki. Lubię zwiedzanie i podziwianie tych pięknych obiektów zarówno ruin jak i ocalałych zamków. Zwiedziłeś bardzo interesujące i historyczne miejsca.

03 wrzesień 2014 10:43

03 wrzesień 2014 09:50

Postaram się Cię wyprzedzić ;-)

Dzięki za- jak zwykle- miłe słowa.

Fakt, zamek w Radzyniu nie jest taką ruiną, jak na przykład zamek w Papowie Biskupim, który jest najbliżej mnie, a który "zwiedziliśmy" w zeszłym roku.

Co do tego, co pisze Marian, faktycznie jest tych zamków "trochę" w naszej okolicy, i to jest fajne. Z planów tegorocznych, nie udało się jeszcze wszystkich zrealizować, ale 3 zamki krzyżackie zaliczyliśmy w tym roku (75% realizacji). Kto wie, może jeszcze, jak pogoda dopisze, w jakiś weekend odwiedzimy zamek w Gniewie, do którego się wybieramy i wybieramy...

A Kwidzyn i Malbork są też w naszych planach, ten drugi oczywiście kiedyś zwiedziliśmy, bedąc sporo młodszymi. Trzeba to sobie odświeżyć.

03 wrzesień 2014 09:29

Piękna wyprawa, super ten zamek mimo że ruina, nie aż taka ruina 🙂 Chciałam dodać zdjęcia Twoje do naszych opisów tego miejsca... a tu zdziwko, nie mamy 🙂 No więc daję wycieczkę do ulubionych żeby zimą porobić, no chyba że mnie wyprzedzisz 😉

03 wrzesień 2014 09:18

fajne wdrowanie wsrod  olbrzymich murow  w ktorych mieszkali zaborcze "krzyżoki "

Karol

03 wrzesień 2014 09:00
Lubię zwiedzać zamki.W Twoich stronach jest ich bardzo duźo i cieszę się źe je nam pokazujesz.Ja tylko zwiedziłem w tych okolicach Malbork i Kwidzyn ale może kiedyś.