Kaszubskie ścieżki

wejście na Rowokół

Słoneczna niedziela,wczesna,ciepła jeszcze jesień,więc czas na wędrówkę za miasto. Wybraliśmy się do Smołdzina z zamiarem wejścia na świętą górę Słowińców-Rowokół,wys.115mnpm.Na jej szczycie znajduje się wieża widokowa,z której w pogodny dzień można zobaczyć zarówno pobliskie jezioro jak i morze.Niestety,z niewiadomych względów wieża była nieczynna. W pobliskim Smołdzinie funkcjonuje Muzeum Przyrodnicze Słowińskiego Parku Narodowego,w którym zgromadzono najbardziej charakterystyczne okazy flory i fauny występujące na terenie parku. Ekspozycje przedstawione są w działąch tematycznych : morze,plaża,wydmy,jeziora,las.Po drodze mijamy kościół pod wezwaniem Świętej Trójcy, elektrownię wodną z 1935r. i kierujemy się w stronę Gardny Wielkiej.

Jest to sympatyczna wieś letniskowa z kościołem pw. Nawiedzenia NMP, ośrodkami wypoczynkowymi nad jeziorem i niewielką przystanią dla miłosników żagli. Zatrzymujemy się tu na krótką chwilę i w blasku wrześniowego słońca podziwiamy nurkujące perkozy. Jezioro Gardno wchodzi w skład Słowińskiego Parku Narodowego.Od morza oddziela je jedynie piaszczysta mierzeja. Niedawno oglądaliśmy Gardno z drugiego brzegu,od strony Rowów. Wzdłuż jeziora ciagnie się 5-kilometrowa ścieżka dydaktyczna "Gardnieńskie lęgi" z licznymi tablicami informacyjnymi.

Muzeum Przyrodnicze w Smołdzinie, Danusia

Z Gardny ruszamy dalej do Kluk. Tu droga się kończy tuż przed kolejną ścieżką przyrodniczą zmierzającą tym razem do Jeziora Łebsko. My jednak zatrzymujemy się przy kaszubskich zagrodach w Skansenie Wsi Kaszubskiej.Jest to filia Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku. Już z daleka wśród opłotków widać prześwitujące przez liście drzew charakterystyczne budynki o szachulcowej konstrukcji.Jest to rekonstrukcja dawnej wsi rybackiej znad jeziora Łebsko od XVII wieku do XX. Najciekawszą,cykliczną imprezą organizowaną przez muzeum w Klukach jest Czarne Wesele,czyli zbiory torfu połączone z imprezami plenerowymi takimi jak pokaz pieczenia chleba,wyplatania koszy, szycia i naprawy sieci rybackich,haftu kaszubskiego itp. Można zajrzeć do bardzo urokliwej karczmy U Dargosha,doskonale wpisującej się w klimat skansenu.

Słońce chyli się już ku zachodowi gdy wracamy do domu. W drodze powrotnej zatrzymujemy się jeszcze,by z daleka zrobić zdjęcie wieży na szczycie góry Rowokół. Szkoda,że tego dnia nie dane nam było tam wejść,może innym razem.

Muzeum Przyrodnicze Smołdzinie
widok na Rowokół, Danusia
2013-09-08

08 październik 2013 23:05

Myśle że dzięki Tobie i Toji poznamy każdy  zakątek tych pięknych,oddalonych od nas   Kaszub.

07 październik 2013 11:33

ladnie tam  .

pamietam takie ( teraz skanseny ) zagrody z lat  70 tych na polskiej wsi  z autopsji .

Pozdarwaiam karol

05 październik 2013 08:06

😉 Każdy ma ten sa problem 🙂 Czekamy 🙂

04 październik 2013 21:44

[cytuj autor='Piernikarczyk Anna']No Toju, podziel się swoimi wsponieniami 🙂 [/cytuj]

Nie pozostaje mi nic innego, jak zebrać wreszcie  fotki, zasiąść za klawiaturą i zacząć nadrabiać zaległości. Oj, żeby czas mógł się rozciągać...

04 październik 2013 16:02

Przepiekne tereny , cudne krajobrazowo Kaszuby ! Sporo ciekawostek opisujesz Danusiu. Fajny wypad niedzielny. Zazdraszczam baaardzo tej bliskości morza i pięknych terenów , które masz doslownie na wyciągnięcie ręki 🙂

Tojko, czekamy na relacje. Brakuje Twoich opowieści na PSz🙂

04 październik 2013 07:56

No Toju, podziel się swoimi wsponieniami 🙂

04 październik 2013 07:52

Piękna wycieczka Danusiu, krajobrazy już jesienne.

Pozdrawiam Tadek

03 październik 2013 21:16

[cytuj autor=' toja1358']Danusiu, pięknie pokazujesz Kaszuby. Kocham ten region, wędruję  często szlakami Szwajcarii Kaszubskiej, nieco dalszej od Ciebie, za to dla mnie "pod nosem" 🙂)). Pozdrawiam [/cytuj]

Troszkę tej Szwajcarii i ja poznałam,jednka wiem,że tylko minimalny kawałeczek.Będę nadrabiac zaległości jeśli nadarzy się okazja.

03 październik 2013 21:02

Tylko pozazdraszczać pieknych terenów. Super zdjęcia i świetna relacja.

03 październik 2013 21:00

03 październik 2013 19:17

Aniu,nic dziwnego,że się przez 40 lat nie nauczył.Gwara kaszubska wcale nie jest łatwa,trudno zrozumieć gardłowe dźwięki rdzennych Kaszubów,a przynajmniej mnie było trudno:-)

Danusiu,ogródki są zadbane,słoneczniki dodają klimatu,ale zwierzątek jakoś nie widziałam. Co prawda nie zapuszczaliśmy się zbytnio między opłotki,było późne popołudnie,więc w sumie nie wiem.

03 październik 2013 18:28

Jestem zauroczona okolicą którą pokazujesz i opisujesz Danusiu! Podobają mi się budynki szachulcowe- spotykane w Polsce na Pomorzu i w dolnośląskiem. Są niesamowite!

Na jednym ze zdjęć zauważyłam napis "Czas zatrzymany". Fakt, w skansenach czas jakby zatrzymał się w miejscu. Byłam w wielu skansenach nie tylko w Polsce, ale pierwszym skansenem który odwiedziłam był właśnie ten w Klukach. Do dziś pamiętam żywe zwierzęta w zagrodach. Czy  zwierzęta i zadbane ogródki są dalej  atrakcją tego Skansenu?

Pozdrawiam :-)

03 październik 2013 17:18

Kaszeby, Kaszeby, by się pojechało znowu 🙂 Śliczne zakątki, super macie miejsca blisko siebie. Jak byliśmy w naszej Kopalni w Tarnowskich Górach, to przewodnik się śmiał, że żona jego z Kaszub jest i 40 lat sie nie nauczyła naszej gwary, a my się śmialiśmy, że on 40 lat i się nie nauczył po kaszubsku 🙂