Tropem Izerskich Tajemnic i śladami … Eli z PSz

Świeradów Zdrój Dom Zdrojowy, Danuta

15 lipiec- kolejny dzień naszego pobytu w Sudetach. Niestety dzień nie zapowiada się pogodnie. W nocy padało, a teraz jest dość mocno zachmurzone. Gór nie widać, ale co tam!

Wyruszamy ze Szklarskiej Poręby do Świeradowa. Ela tak skutecznie skusiła mnie pokazaniem ciekawych kamieni na szlaku Izerskich Tajemnic, że postanowiliśmy i my potropić.

piękna pijalnia Wód Mineralnych w Świeradowie znajduje się w Domu Zdrojowym, Danuta

Sudecką Drogą cały czas przez las, jedziemy właściwie sami. Droga częściowo w remoncie, ale brak ruchu nie powoduje większych utrudnień podczas jazdy. Świeradów. Po lewej stronie mijamy piramidę- sanatorium jak w bliskim nam Ustroniu. Pokazują się na niebie pierwsze dziury w których prześwituje błękit. Dobra nasza, nie jest tak źle.

Dotarliśmy na miejsce. W informacji turystycznej w Domu Zdrojowym dostaję mapkę, informator i wskazówkę, że aby nie zabłądzić, to najpierw muszę ten informator dokładniej poczytać. Pan nie ma czasu na udzielanie odpowiedzi gdzie co jest i w którym kierunku! Czytać i kropka!

piękna pijalnia Wód Mineralnych w Świeradowie , Danuta

Spacerujemy po pijalni wód. Ta piękna pijalnia Wód Mineralnych w Świeradowie znajduje się w Domu Zdrojowym, który został wybudowany w 1899. Obiekt podzielony jest na dwa budynki które łączy najdłuższa na Dolnym Śląsku hala spacerowa. Modrzewiowa hala spacerowa z piękną roślinną polichromią i witrażami oraz herbem rodziny von Schaffgotsch nad sceną, budzi nasz podziw.

Udaje nam się w końcu zlokalizować Ogród- Izery Trzech Żywiołów- opisany przez Elę. Już wiemy że jest przy Nadleśnictwie. Tylko gdzie to Nadleśnictwo?! Może trzeba znaleźć jakiś bardziej czytelny planik, albo inną informację turystyczną. Hm…

najdłuższa na Dolnym Śląsku hala spacerowa, Danuta
Modrzewiowa hala spacerowa z piękną roślinną polichromią i witrażami oraz herbem rodziny von Schaffgotsch , Danuta
, Danuta

Tarasem zdrojowym przechodzimy do sztucznej groty z naciekami znajdującej się poniżej. Wreszcie- koniec języka za przewodnika i docieramy do Nadleśnictwa.

Ogród Dydaktyczny „Izery Trzech Żywiołów” to model typowych dla Gór Izerskich torfowisk z wzorcowym zestawem roślinności.

Dzięki pomostowi, tworzącemu oryginalną ścieżkę edukacyjną, można przemieszczać się po terenie oglądając ekspozycje i wiele innych atrakcji jak np. gry interaktywne. Szkoda, że nie ma tu przewodnika albo dokładniejszego opisu jak w pełni skorzystać z Ogrodu. Jesteśmy tu sami i pozostaje nam zgadywać jakie były założenia tego obiektu. Szkoda. Przechodzimy obok zamkniętego na cztery spusty budynku „Chata Drwala” – będącego obiektem nawiązującym do domów przysłupowych.

Pewnie są jakieś dni tygodnia kiedy Ogród ten pęcznieje od tłumów osób zwiedzających. Zapewne jest wtedy przewodnik lub ktoś oprowadzający po Ogrodzie. My niestety mieliśmy trochę pecha. Miejsce ładne, ale czujemy niedosyt.

Dom Zdrojowy został wybudowany w 1899, Danuta

W pobliskim sklepiku kupujemy drożdżówkę i maszerujemy dalej. Idziemy koło fontanny z uroczymi żabkami i potężnego głazu z napisem „Willa Szarlotta”. Willa dawniej "Prinzess Charrlotte" obecnie „Szarotka”z 1900, to aktualnie budynek zarządu uzdrowiska. Wkrótce docieramy do punktu PTTK. Tam otrzymujemy kolejną mapkę, a właściwie broszurę „Niezbędnik turysty”. To jest to! Nareszcie coś konkretnego. Pięknie rozrysowany na mapce i opisany Szlak Śladem Izerskich Tajemnic. I o to chodziło. Zaczyna się zabawa. Jak w podchody.

Szlak turystyczny pn. „Śladem izerskich tajemnic” tworzy 14 kamieni-głazów, którymi oznakowano atrakcje turystyczne. Na każdym z kamieni tworzących szlak Śladem izerskich tajemnic wygrawerowana jest płaskorzeźba z symbolem atrakcji, nazwą i umieszczony tajemniczy hologram. Cały szlak jest bardzo długi, wiedzie bowiem po miejscach, które kryją w sobie tajemnice. Mam nadzieję zobaczyć chociaż jego część!

Tarasem zdrojowym przechodzimy do sztucznej groty z naciekami , Danuta
Tarasem zdrojowym przechodzimy dalej..., Danuta
Ogród Dydaktyczny „Izery Trzech Żywiołów”, Danuta

Z planikiem w łapkach ruszamy na poszukiwania.

Mijamy po lewej Dom Zdrojowy. Tuż przy ścieżce jest kolejny kamień- głaz z napisem „Dom Zdrojowy”! Ale radość.

, Danuta

Wstępujemy do Kościoła św. Józefa. Oryginalne wnętrze. Kościół swoją nazwę zawdzięcza przeniesionemu ze starej kaplicy ołtarzowi poświęconemu właśnie Św. Józefowi. Kaplica ta połączona z nowym kościołem jest dziś jego integralną częścią, a ołtarz - jego najpiękniejszą ozdobą. Powyżej kościoła kolejny kamień- „Duch Gór”

Idziemy drogą coraz wyżej i zaglądamy do urokliwej Rezydencji „Marzenie”. To wspaniała willa krajobrazowa łącząca stylową architekturę modernizmu z dzikim parkiem pejzażowym. Powstała w 1901 r. z funduszu przemysłowca i racjonalizatora techniki Juliusza Pintscha z Berlina. Willa o pięknej secesyjnej bryle i dekoracji usytuowana jest w otoczeniu parku. W architekturze budynku widoczne jest zastosowanie tzw. stylu „szwajcarskiego”, stosowanego głównie w pałacach, pensjonatach i hotelach uzdrowiskowo-górskich.

„Chata Drwala” w Ogrodzie Izery Trzech Żywiołów, Danuta

Przechodzimy dalej wśród zadbanych pensjonatów, po prawej stronie mamy piękny widok na okolicę. Musimy znaleźć pijalnię wody radoczynnej. Dochodzimy do Domu Zdrojowego LUKAS. Wszędzie pełno turystów/ kuracjuszy niemieckojęzycznych. Docieramy do recepcji gdzie pytamy o poszukiwaną pijalnię. Jesteśmy kierowani do pobliskiego budynku. Tuż obok znajdujemy kolejny kamień- głaz „Królestwo Rodendronów”. Zabawa zaczyna coraz bardziej wciągać!

Pijalnia wody radoczynnej znajduje się w wybudowanym w 1934r. zakładzie kąpieli radoczynnych zw. Radiumbad. Obecnie w Ośrodku Sanatoryjnym. Bardzo ciekawi jak smakuje woda radoczynna odkręcamy kurek i … nic. Woda nie leci. Pozostaje nam poczytać wskazania, zalety i zalecenia picia powyższej wody. Szkoda.

. gry interaktywne, Danuta
Ogród Dydaktyczny „Izery Trzech Żywiołów”, Danuta

Przez centrum miasta, gdzie znajdujemy urocze żabki uczepione chodników- docieramy do samochodu.

Odjeżdżamy w kierunku Czerniawy Zdroju. Mijamy dolną stację kolei gondolowej na szczyt Stogu Izerskiego. I dalej ok. 300 m od dolnej stacji kolei gondolowej (w stronę Czerniawy) widzimy głaz z napisem Izerski punkt antygrawitacyjny. Zatrzymany samochód zaczyna wjeżdżać sam pod górę. Z podobnym Punktem antygrawitacyjnym spotkaliśmy się na górze Żar w Beskidzie Małym. Są tacy którzy twierdzą, że pochyłość jezdni to tylko złudzenie optyczne, inni – że jest to anomalia grawitacyjna, ale generalnie wszyscy mają z tego mnóstwo dobrej zabawy.

Opuszczamy Świeradów Zdrój. Miejsce urocze i tajemnicze. I choć pogoda nie była nadzwyczajna, udało nam się sporo zobaczyć.

Dzięki pomostowi, tworzącemu oryginalną ścieżkę edukacyjną, można przemieszczać się po terenie , Danuta
Szlak Śladem Izerskich Tajemnic- pierwsze odkrycie! , Danuta
Idziemy Koło fontanny z uroczymi żabkami , Danuta
Żabka symbol uzdrowiska, Danuta
Szlak turystyczny pn. „Śladem izerskich tajemnic” tworzy 14 kamieni-głazów, którymi oznakowano atrakcje turystyczne. , Danuta
Mijamy po lewej Dom Zdrojowy, Danuta
kolejny kamień- „Duch Gór”, Danuta
zaglądamy do urokliwej Rezydencji „Marzenie, Danuta
zaglądamy do urokliwej Rezydencji „Marzenie- element dekoracyjny, Danuta
Dochodzimy do Domu Zdrojowego LUKAS, Danuta
wnętrze Domu Zdrojowego LUKAS, Danuta
kolejny kamień- głaz „Królestwo Rodendronów, Danuta
... dla turystów/ kuracjuszy niemieckojęzycznych, Danuta
Dom Zdrojowy Lukas, Danuta
Izerski punkt antygrawitacyjny przy drodze do Czerniawy Zdroju, Danuta
2013-07-15

19 wrzesień 2013 23:33

Witaj Mokunko! Z  opisów Twoich tegorocznych wakacji wnioskuję, że nie tylko ja deptałam Eli po piętach. Aż dziw, że nie spotkałyśmy się gdzieś tam- po drodze. Chyba, że ...

Miła Elu! Czerniawę i kolejne miejsca na trasie w kierunku Czocha-  też zobaczyłam. To tylko notoryczny brak czasu powoduje, że nie zamieściłam jeszcze relacji z dalszego pobytu na  Twoich terenach. Miło mi, że moje opisy się podobają i pozwalają Ci przypomnieć  doskonale znane miejsca.

19 wrzesień 2013 23:25

[cytuj autor='Piernikarczyk Anna']Rzeczywiście fajna sprawa, ale kusicie 🙂 [/cytuj]

Oczywiście że kusimy Aniu . Miejsce ciekawe i warto je odwiedzić!

Dorotko i Krzysiu! Cieszę się,że tu zaglądnęliście! Dobre zwiedzanie to połowa sukcesu. Druga polowa, to zainteresowanie tym innych Krajtroterów:-)

Witaj Marian! Jak byłam ładnych parę lat temu w Karpaczu, to nie wiedziałam, że można tam znaleźć głazy podobne do tych ze Świeradowa czy Szklarskiej. Widać podobna promocja regionu objęła znaczną jego część .

19 wrzesień 2013 08:07

Miło mi że swoimi opisami zachęciłam Cię do przejścia tego szlaku. Skoro piszesz że udaliście się w kierunku Czerniawy  to znaczy że tam też odszukałaś "pieczątkowane " kamienie. Fajnie tak poczytać o znanych sobie miejscach a widzianych okiem innych. Śliczne zdjęcia.

18 wrzesień 2013 23:06

Te głazy z "pieczątkami " sa super! W wielu miejscach Karkonoszy.

Danusia i Ela, depczą sobie po piętach 🙂  odkrywając izerskie tajemnice. Piękny Dolny Śląsk 🙂

18 wrzesień 2013 20:30

Bardzo ciekawe zwiedzanie. Takie głazy trafilem też w Karpaczu.

Ostatnio edytowany: 2013-09-18 21:19

18 wrzesień 2013 18:47

Danusiu ładnie zwiedzasz , wszystko ładniusio 🙂))

18 wrzesień 2013 18:46

Rzeczywiście fajna sprawa, ale kusicie 🙂

18 wrzesień 2013 18:19

[cytuj autor=' Danusia']Fajna wycieczka:-) Te płaskorzeźby na skałach ja nazwałam pieczątkami,bo tak mi się kojarzą. To bardzo dobry pomysł na oznakowanie takich miejsc i promocję regionu. [/cytuj]

Podobne symbole na głazach są też w Szklarskiej Porębie. Zresztą przy jednej z nich- Skale "Karczmarz", masz Danusiu zdjęcie. Bardzo mi się spodobał ten pomysł na promowanie atrakcji.

18 wrzesień 2013 18:11

Kościoł św. Józefa

pijalnia Wód Mineralnych

Ogród- Izery Trzech Żywiołów