Wysoki Kamień- z wizytą u Ducha Gór

koniec drogi, za to jaki widok, Danuta

Pierwszy dzień urlopu w Szklarskiej Porębie pogodowo nas nie rozpieszcza. Niestety pada i to momentami całkiem mocno. Niebieskim szlakiem schodzimy do centrum miasta. Wokół pusto i mokro. W Punkcie Informacji Turystycznej otrzymujemy planiki i informatory. Dowiadujemy się też na temat okolicznych atrakcji. A dokładniej to dostajemy minimum informacji. Przechodzimy koło źródełka w górę i dochodzimy do torów kolejowych. Jesteśmy w Białej Dolinie.

Z niewielką przerwą na posiłek postanawiamy rozpocząć zwiedzanie okolic. To nic że pada. Parasole w garść i idziemy!

Z mgły wyłaniają się najpierw tablice informacyjne, Danuta

Niebieskim szlakiem przez most nad torami i częścią willową Szklarskiej Poręby, potem asfaltem przez las. Dochodzimy do Rozdroża pod Wysokim Kamieniem gdzie w lewo odchodzi ulica Schroniskowa i czerwony szlak. Tuż obok tablica informująca że znajdujemy się na szlaku „wędrówki z fraszką” i jesteśmy na Dużej Sztaudyngerowskiej Trasie Turystycznej. Gdyby nie brzydka pogoda- obcowalibyśmy z pięknymi krajobrazami, a tak- przynajmniej z dziełami mistrza krótkiej formy, przez jakiś czas mieszkańca Szklarskiej Poręby, Jana Sztaudyngera. Wokół miasta została wytyczona trasa, a w 14 charakterystycznych punktach postawiono tablice informacyjne. Na każdej z nich jest opisane krótko miejsce, w którym się ona znajduje, informacja o Janie Sztaudyngerze oraz fraszka jego autorstwa. Mottem przewodnim trasy jest wiersz napisany przez Sztaudyngera „Krajobrazy jak ziarnka”. A to ciekawe!

Zagadnęłam schodzące szlakiem dwie turystki i okazało się, że szlak prowadzi do Schroniska na Wysokim Kamieniu gdzie oprócz wspaniałych gospodarzy czeka na nas super szarlotka i ciepły piec kaflowy z Duchem Gór. Droga na szczyt prowadzi głównie w lesie jest szutrowa /słowa turystek/ i wcale nie jest trudna.

pod nami przepaść, a w dole dworzec kolejowy, Danuta

Hm… szarlotka… Duch Gór na ciepłym piecu …!? Może tą wędrówką do Ducha Gór odczarujemy brzydką pogodę?! Idziemy! Szkoda że wchodzimy w coraz bardziej gęstą mgłę. Widoki żadne. Dochodzimy do celu spokojnie w 40 minut.

Z mgły wyłaniają się najpierw tablice informacyjne, potem schodki prowadzące do schroniska. Wokół samo mleko. Szkoda! Z mgły wyłania się kamienny schron z wieżyczkami. Jest to schronisko wybudowane i prowadzone przez rodzinę Gołbów ze Szklarskiej Poręby. Wchodząc do środka odnosimy wrażenie że przenosimy się w inne czasy – grube mury, nagie kamienie, z których zostało wzniesione sprawiają niesamowite lecz pozytywne wrażenie. Wybudowane ono zostało na miejscu starego schroniska, które rozebrano w 1963 r. ze względu na zły stan techniczny. Wewnątrz niewielu turystów, jest cicho i kameralnie. Tak lubię. Piwo walońskie w małej butelce 6,-zł, szarlotka również 6,-. Opowiadania prowadzącej schronisko – emerytowanej pary nauczycieli- bezcenne. To trzecie schronisko w tym miejscu. Pierwsze dawno spłonęło, drugie zawaliło się w 1963r.

Widoki żadne, wokół samo mleko ! , Danuta
schodzimy z Białych Skał, ale jesteśmy jeszcze na górze, Danuta
... potem wyłaniają się schodki prowadzące do schroniska, Danuta

Piec grzeje, w jego centralnej części podziwiamy Ducha Gór. Jest nastrojowo i klimatycznie. Duch Gór, Liczyrzepa , Karkonosz, Rzepiór, Rzepolicz, to postać fantastyczna, bohater licznych legend związany z obszarem Karkonoszy. Postać starego mężczyzny, podpierającego się kosturem patrząca na nas z ciepłego pieca w tym niesamowitym miejscu – robi wrażenie. Może odczaruje Duch Gór brzydką pogodę …

Niedaleko schroniska – na szczycie znajdują się malownicze i tajemnicze skałki. Podchodzimy do nich… i to wszystko. Najpiękniejszy widok jest poza naszym zasięgiem. Tu również dociera szlak Sztaudyngerowskiej Trasy Turystycznej i najwyższy jej punkt - Wysoki Kamień - 1085 m n.p.m Ten szlak będzie nam towarzyszył przy niejednej wędrówce po Szklarskiej Porębie i okolicach.

, Danuta

Wracamy czerwonym szlakiem w dół. Dalej koło nowo budowanych apartamentowców dochodzimy do lasu. Spotykamy uroczą skałę „Grzybek”, a trochę dalej grupę skał Białe Skały. Urokliwe! Na niektóre z nich próbujemy wejść- czasem to się nawet udaje. Niektóre trzeba obejść.

Skały- potworki. Oczywiście robimy masę zdjęć. Zapatrzeni w skały nawet nie zauważyliśmy kiedy wyszło słońce. Maszerujemy na kolejną ze skał i nagle –pod nami przepaść, a w dole dworzec kolejowy! Koniec drogi! Ale za to jaki widok! W oddali grupa skał i coraz bardziej rozległe krajobrazy aż po Szrenicę! Czar Ducha Gór zaczął działać! Szklarska Poręba zaczyna czarować swoimi widokami!

Duch Gór, Liczyrzepa , Karkonosz, Rzepiór, Rzepolicz, Danuta

Schodzimy ostrożnie szlakiem w dół. Nie pada. Robi się coraz bardziej pogodnie. Miejsce przepiękne, powietrze świeże, górskie, chwilo trwaj!

Z mgły wyłania się kamienny schron z wieżyczkami, Danuta
nieczynny Dworzec Kolejowy w Szklarskiej Porębie, Danuta
Szklarska Poręba w deszczu, Danuta
Piec grzeje, w jego centralnej części podziwiamy Ducha Gór, Danuta
wnętrze schroniska na Wysokim Kamieniu, Danuta
Przechodzimy koło źródełka w górę, Danuta
schronisko wybudowane i prowadzone przez rodzinę Gołbów , Danuta
a tutaj ściana Białych Skał widziana z dołu !, Danuta
Niebieskim szlakiem przez most nad torami , Danuta
kolejna panna naparstnica :-), Danuta
jeden z opuszczonych pensjonatów w Białej Dolinie, Danuta
Niedaleko schroniska – na szczycie znajdują się malownicze i tajemnicze skałki, Danuta
urocze naparstnice, Danuta
Dochodzimy do Rozdroża pod Wysokim Kamieniem , Danuta
drogą brukową przez las, przez mgłę, Danuta
Spotykamy uroczą skałę „Grzybek, Danuta
Dochodzimy do celu spokojnie w 40 minut., Danuta
2013-07-12

03 luty 2014 09:58

Witajcie Romku i Tadeuszu! Dziękuję za wizytę i komentarze. Wysoki Kamień to miejsce magiczne bez względu na pogodę. Polecam nie tylko ze względu na widoki, ale również gospodarzy chętnie opowiadających historię budowy schroniska.

To miejsce magiczne, z klimatem !

Pozdrawiam serdecznie :-)

30 styczeń 2014 17:16

Danusiu jak ja tu byłem dawno, tego schroniska nie było. Były tylko góry głazów i kamieni. Ale widok jest tajemniczny, lubię takie klimaty.

05 wrzesień 2013 19:37

Bardzo fajne miejsce odwiedziłaś, a relacja z tej wyprawy super.

05 wrzesień 2013 10:09

Cieszę się, że również Karol i Marian tutaj zajrzeli. Dziękuję za miłe komentarze- bardzo mi miło.

Ładna pogoda jest istotna na wycieczkach, ale pogodny nastrój- niezbędny.

Pozdrawiam serdecznie :-)

04 wrzesień 2013 20:50

Pogoda mglista ale wycieczka udana.Takie wędrówki pamięta się dłużej.

04 wrzesień 2013 20:35

Super (poetycko) opisana wycieczka-pobyt w Szklarskiej P.

tylko Danka tak potrafi poetycko  opisywac wyprawy -musze przyznac moim zdaniem.

bylem tydzien temu w Szklarskiej ,przechodzilem przez gorna Szklarska.-zdjecia

Pozdarwiam Karol

04 wrzesień 2013 17:28

Tak, Danusiu! Pogoda ma istotne znaczenie podczas wyprawy i żal, że nie moglismy się zachwycać pięknymi widokami. Otaczająca nas mgła dodawała tajemniczości tym bardziej, że podążaliśmy w Królestwie Ducha Gór. Wedrówka szlakiem Sztaudyngera to było dodatkowe urozmaicenie bardzo udanej wycieczki. Pozdrawiam :-)

04 wrzesień 2013 15:59

Bardzo piękny pomysł na szlak tropem sztaudyngerowskich ziarenek maku-krajobrazów. Lubię takie literackie klimaty. Wyprawa pomimo mgły bardzo ciekawa, świetnie obfocona i opisana.

Ostatnio edytowany: 2013-09-04 16:00

04 wrzesień 2013 10:00

I super, bo pamiatka piękna, chociaż ciężka🙂. A wrażenia bezcenne.

04 wrzesień 2013 09:57

[cytuj autor='M Ela']Danusiu my dość że z kwarcem to jeszcze z kawałkiem kryształu górskiego znalezionego właśnie w wyrobisku Kopalni.  [/cytuj]

Elu! Oj tak, kryształy górskie też sięgałam - leżąc na brzuchu nad przepaścią! :-) A wracaliśmy z tej Kopalni w żółwim tempie, bo plecak bardzo ciężki od kamoli, a wszystkie baaardzo cenne i szlachetne. Pokazywałam potem część z nich w Muzeum Minerałów w Szklarskiej Porębie i tam pomogli mi wiele z nich oznaczyć. Zresztą pomysł wypadu do tej najwyżej polożonej Kopalni- był też ich podpowiedzią.

Wogóle wypad tegoroczny był nadzwyczaj egzotyczny. Ale po kolei...

Pozdrawiam :-)

04 wrzesień 2013 09:52

04 wrzesień 2013 09:47

Ale świetne miejsce, a te zdjęcia we mgle, faktycznie magia 🙂

04 wrzesień 2013 09:43

Kopalnię Stanisław odwiedziłam w innym dniu. Tam to była wyprawa! Planowalismy poszukać w Sudetach agatów, a wróciliśmy z całą masą kwarcu białego i różowego. Znieślismy go właśnie z nieczynnej Kopalni Stanisław.

Dziękuję Elu za komentarz i ocenę. Pozdrawiam cieplutko :-)

04 wrzesień 2013 09:32

Super relacja. Też w tym roku byłam na Wysokim Kamieniu, ale wchodziłam inna trasą, od Kopalni Stanisław przez Zwalisko i Wieczorny Zamek. Trasa bardzo malownicza.Widzę że trasę powrotną pokonywałaś tą samą drogą co ja. Zdjęcia robione w mgle,mają coś z magi w sobie . Są śliczne.