Świętokrzyskie wędrowanie I

, Danusia

Moje świętokrzyskie wędrowanie to właściwie wędrowanie śladami mokunki:-). Dlatego nie będę powtarzać szerokich opisów zwiedzanych miejsc,a tylko je zasygnalizuję.

Wyprawę w świetokrzyskie zaplanowaliśmy sobie już wiosną.Zamysł się udał,a pogoda sprzyjała. Udało nam się sporo zobaczyć ,choć byliśmy mocno ograniczeni czasowo.Siłą rzeczy to było bardzo intensywne zwiedzanie.

Łysa Góra i klasztor Święty Krzyż

Zerwaliśmy się o świcie,by jak naszybciej pojechać do Nowej Słupi,skąd rozpoczęliśmy wspinaczkę na szczyt Łysej Góry. Nie jest to bardzo wysoki szczyt 594m.n.p.m. Jednak wejście na niego stromą drogą krzyżową zajęło nam trochę czasu i kosztowało nieco wysiłku.Wchodzi się po ostrych kamieniach,warto więc pomyśleć o dobrym obuwiu. Widok na szczycie -wart grzechu.Jedno z najstarszych sanktuariów w Polsce,obecnie należące do Ojców Oblatów. Tutaj Jagiełło modlił się przed bitwą pod Grunwaldem i kilkakrotnie pielgrzymował drogą krzyżową. W klasztorze znajduje się relikwie krzyża świętego, podarowane przez Emeryka,syna króla węgierskiego. Kamienna postać Emeryka-pielgrzyma,stoi u stóp Łysej Góry i podobno przesuwa się w stronę szczytu o jedno ziarenko piasku rocznie.Gdy dojdzie na szczyt nastąpi koniec świata. Na szczęście ma jeszcze spory kawał drogi przed sobą. Poza samym sanktuarium na górze znajduje sie Muzeum Przyrodnicze oraz krypta Jeremiego Wiśniowieckiego. Idąc kawałek dalej doszliśmy do tarasów widokowych na gołoborza. Piękne widoki i wygodna trasa dla turystów. Do Nowej Słupi wróciliśmy tą samą drogą,którą weszliśmy. Niezły wyczyn.

Opatów-podziemna trasa turystyczna

Następnie pojechaliśmy do Opatowa i oczywiście zeszliśmy do podziemi. Zejście znajduje się w budynku Informacji Turystycznej przy Rynku. Zwiedzanie opatowskich piwnic trwało ok. 1h,odbywało się pod opieką przewodniczki. Ciekawie opowiadała o tym,co niegdyś znajdowało się w piwnicach,jak,za najlepszych czasów rozwijało się w Opatowie handel i kupiectwo. Handlowało się przede wszystkim przyprawami,a nawet rakowymi oczami. Podczas II wojny piwnice służyły mieszkańcom do ukrywania się i przechowywania broni. W piwnicach przedstawione są także miejsca wydobycia krzemienia pasiastego,zwanego kamieniem optymizmu.To kamień rzadszy od diamentu i występuje na świecie tylko w Górach Świętokrzyskich! Podobno jego miłośniczką jest Victoria Beckham,znana ze swej słabości do rzeczy ekskluzywnych. Po obejściu podziemi przespacerowaliśmy się po ryneczku,zajrzeliśmy też do imponującej kolegiaty pod wezwaniem św. Marcina.

Szklana Huta-osada średniowieczna

W drodze powrotnej zajrzeliśmy do repliki średniowiecznej osady w Szklanej Hucie. Można tu odwiedzać poszczególne domostwa,oglądając przedmioty codziennego użytku słowian. Na osadzie spotkaliśmy osadników,którzy chętnie opowiadali o tym,jak to drzewiej bywało. Zielarka prezentowała lecznicze mieszanki ziół,tkaczka pokazała jak tka kolorową przepaskę,a bartnik jak wybiera się miód z ula. W sumie miejsce bardzo przyjazne dzieciom,rodzinom,dobre na wycieczkę edukacyjną. Ze Szklanej Huty można dostać się na szczyt Łysej Góry łatwiejszą drogą,asfaltową,a nawet skorzystać z dojazdu wozem konnym.

Gołoborza, Danusia
Góry Świętokrzyskie, Danusia
Święty Krzyż, Danusia
2013-07-23

01 sierpień 2013 21:32

ladnie powedrowałaś.

świetokrzyskie  to piekny region polski ,

jest  krainą  czarownic , tak  reklamuje sie ten region .

Pozdrawiam karol

Ostatnio edytowany: 2013-08-03 09:58

30 lipiec 2013 10:18

Bardzo fajna i ciekawa wyprawa.

29 lipiec 2013 12:05

U nas już dzis duuużo chłodniej i leje od rana! A ja szykuję się do kolejnej wyprawy,tym razem znacznie dalej-kierunek Turcja.Wyjazd w środę. Mam nadziej, że,że uda mi się do tego czasu jeszcze coś o kielecczyźnie napisać.

29 lipiec 2013 11:59

Zapowiadają do 27 stopni,więc powinno być znośnie. My w niedziele mamy w planie Szczeliniec i Błędne Skały.Więc też śledzę "słonko".

29 lipiec 2013 11:54

I jak obiecałaś, pokazałaś nam swoje świętokrzyskie wędrowanie, ukrop faktycznie niemożliwy, a my planujemy w czwartek jednak wyprawę w Góry Stołowe jupi 🙂 5 dni, w planach również już zarezerwowana Jaskinia Niedźwiedzia 🙂 Tylko ten upał, az się boję o dzieci

29 lipiec 2013 11:48

Było bardzo gorąco,utrudniało to węrowanie,ale za to widok Gór Świętokrzyskich w blasku słońca jest niezapomniany:-)

29 lipiec 2013 11:35

Super miejsce, śliczne zdjęcia. Pozdrawiam

29 lipiec 2013 11:02

Lubię takie intesywne zwiedzanie.Bardzo ładne i ciekawe miejsca zwiedzasz. Pogoda Ci dopisuje ale chyba trochę gorąco.