Ujazd – zamek Krzysztopór

Ujazd - zamek krzyżtopór, mokunka

Zamek Krzysztopór w Ujeździe jest monumentalny, mimo, ze pozostały w niego tylko ruiny. Obecnie poddawane zabezpieczeniu i częściowej nadbudowie. Gdy byliśmy było widać, jak praca wre. Pracownicy budowlani byli w kilku częściach zamku.

zamek Krzyżtopór, mokunka

Zamek z XVII wieku jest zamkiem magnackim, podobno największym i najokazalszym tego typu obiektem w Polsce. Niektóre źródła podają, że jest to „okazały pałac , błędnie nazywany zamkiem”.

Myśle, że to bez znaczenia. Podobno nazwa zamku zawarta jest w symbolach wykutych na bramie wejściowej , a są to nic innego jak krzyż i topór właśnie. Widać to na kilku fotach dokładnie. Zamczysko funkjonowało w swej świetności zaledwie kilkanaście lat. Później zniszczeń dokonali Szwedzi i jak to często bywało w naszej historii przez kolejne wieki niszczał. Popadał w riunę .

Zamek Krzyżtopór, mokunka

Dopiero w 1970 roku zabezpieczono go częściowo w postaci tzw trwałej ruiny. Następnie niszczał aż do ubiegłego roku. Teraz widać już spore zmiany i tablicę, że to z Funduszy UE. Pojawiły się podesty, schody, poręcze. Zrekonstruowano dach. Nadbudowują się dwie wieże!

Oglądaliśmy , obfociliśmy , pospacerzyliśmy po dużym przyzamkowym terenie. I dalej kierunek Kurozwęki

Ujazd, mokunka
, mokunka
2013-07-12

12 wrzesień 2013 07:49

[cytuj autor=' Catewa']W słonecznyy dzień zupełnie inne wrażenie robi;D Bardzo podobają mi się twoje zdj.;d [/cytuj]

Dzieki 🙂 cieszę sie, że byłam tam właśnie w słoneczny dzień i mogłam obejrzeć te monumentalne ruiny zamczyska w promieniach lipcowego słońca.

12 wrzesień 2013 07:01

13 lipiec 2013 20:19

mam straszne plecy do nadrobienia

ale się nie poodaję ;-)

13 lipiec 2013 19:30

Maćku, kawa wystarczyła na przesledzenie wycieczek 🙂 ?

13 lipiec 2013 12:09

dobrze że nie dadzą całkiem zniszczeć tak pięknemu zamkowi

P.S. faktycznie Krajtroterzy nie próżnują, nie było mnie raptem tydzień i już 50 nowych wycieczek, 120 nowych obiektów, idę zrobić sobie większą kawę

13 lipiec 2013 08:57

No prosze , Dorka i Krzych, Danusia , Karol - teraz  ja czekam na realizacje Waszych planów i relację z zamku Krzysztopór w Ujeździe. Każdy z nas widzi dane miejsce nieco inaczej ; inaczej je opisuje. I właśnie to jest na PSz bardzo, bardzo fajne 🙂

i znowu zaluje  - z  Wąchocka ( od  soltysa )   mialem tak blisko to tego zamku .

Dobre strony  podróżowania  to te ,

ze poznajemy  ciągle cos nowego , raczymy się tym co widzimy, cieszymy się  chwilą. .

Złe strony – nie wszystko da się zauważyć  za  pierwszym razem ,

lub brak wiedzy  o tym miejscu w  czasie pobytu i po powrocie żal ze nie było się tu i tam .

No coz  nie wszystko da się  za  pierwszym  razem ,nadrobimy  to i owo –następnym razem .

Pozdrawiam Karol

12 lipiec 2013 23:22

Świetne zamczycho 🙂 tak byliśmy ciekawi czy zawitasz tam podczas swojej wyprawy w świętokrzyskie i  długo nie czekaliśmy fajnie że tam byłaś mamy w planach ten zamek pozdrawiamy.

12 lipiec 2013 21:45

[cytuj autor=' marian']Mokunka nam nie leniuchuje-brawo . Słynny i ciekawy zamek.Piątka. Ps.Podobno jedna z dwunastu sal balowych miała wmontowane w podłdze i sufitach gigantyczne akwaria że złotymi rybkami- może któraś się uratowała i ją znalazłaś. Ostatnio edytowany: 2013-07-12 17:41[/cytuj]

Racja Marian, czytalam o tym 🙂 Nie mniej jednak, gdy zwiedzałam nie było żadnej informacji gdzie takowe być mogło.

pozdrawiam🙂

Ostatnio edytowany: 2013-07-12 22:16

12 lipiec 2013 21:44

[cytuj autor='Karol Barsolis']ciekawy ten KrzyżTopór .     [/cytuj]

Karolu , zerknij na fotkę nr 5 .Faktycznie i krzyż i topór widać na eklewacji bramy wejsciowej 😉

pozdrawiam🙂

ciekawy ten KrzyżTopór .

12 lipiec 2013 20:47

Elu, takie cuda jak i na Twoim Dolnym Śląsku🙂 a moge spytać gdzie ty mieszkasz konkuetnie( jesli to nie jest "tajne przez poufne " )

Ostatnio edytowany: 2013-07-12 20:49

12 lipiec 2013 19:42

Troszkę pozwiedzałaś tereny Świętokrzyskie - piątka z plusem. No właśnie zamek czy pałac i ja twierdzę, że to nieważne po prostu coś bardzo , bardzo pięknego. Kiedyś nazywany był Polskim Wersalem.

12 lipiec 2013 19:40

Wow rewelacja. Nigdy niebyłam i ciesze się że dzieki Tobie mogę poznać te "cuda" super. Śliczne zdjęcia.

12 lipiec 2013 17:48

[cytuj autor=' Danusia']Foty już są i zapraszaja do oglądania:-) Nie marnujecie czasu na wakacjach. To się nazywa aktywny wypoczynek! [/cytuj]

Oj tak Danusiu, aktywny🙂 Nie lubię stagnacji, leżenia na plaży, bezczynności. Czasem nawet bywam...zmęczona hihihi, tym wypoczywaniem- zwiedzaniem. Wspomnień jednak nikt i nic mi nie odbierze🙂

pozdrawiam sredecznie i czekam na twoje relacje z tych regionów 🙂

12 lipiec 2013 17:45

12 lipiec 2013 17:41

Marian, Danusia- jeszcze fot nie wgralam a tu proszę juz dwa posty 🙂 i jedna ocenka🙂

pozdrawiam wakacyjnie 🙂

Ostatnio edytowany: 2013-07-12 17:42

12 lipiec 2013 17:39

Czekałam na tą relację:-) Ten niesamowity zamek-nie zamek ma w sobie coś,co przyciąga:-)

12 lipiec 2013 17:36

Mokunka nam nie leniuchuje-brawo . Słynny i ciekawy zamek.Piątka.