Góra Zborów i Jaskinia Głęboka

, mokunka

Piękna pogoda weekendowa, oczywiście nie siedzieliśmy w domu. Postanowiliśmy wybrać się w okolice Góry Zborów oraz udostępnionej niedawno do zwiedzania Jaskini Głębokiej.

To dwie ciekawostki geograficzno-turystyczne w okolicach Podlesic i Kroczyc czyli mniej znanych okolicach Jury . Byliśmy tam wcześniej chyba przed 10 laty. Tereny bardzo rozwinęły się turystycznie.

, mokunka

Jedziemy mniej znanymi drogami , nie przez Siewierz lecz przez Chruszczobród. Jest pięknie. Mijamy po drodze wzniesienia , lasy oraz przepiękne pasmo ostańców wapiennych , znanych jako Skały Rzędowickie. Są one równie malownicze jak te w okolicy Ojcowa.

Nie są one jednak celem naszej wyprawy, więc jedziemy dalej. W końcu docieramy do nowopowstałej placówki pod nazwą Centrum Dziedzictwa Przyrodniczego i Kulturowego Jury w Podlesicach.

To właśnie tam można nabyć bilety na wstęp do Jaskini Głębokiej i stamtąd „ zabiera grupę „ przewodnik. Zwiedzanie odbywa się o pełnych godzinach. Przyjeżdżamy tuż przed 13 godziną .Jest już spora grupka chętnych do zwiedzania. Dostajemy kaski i …od razu wyglądamy , no może nie jak profesjonalni grotołazi ale jak dobrze przygotowani turyści.

Przejście od Ośrodka do Jaskini Głębokiej to jakieś 800 metrów , z tym , ze podejście dość strome , po wielkich usypanych z ziemi oraz skalnych stopniach. Wszystko pięknie wygląda w słońcu! Zieleń ; mimo, ze Jura to w znacznej większości gleby piaszczyste – jednak po ostatnich sporych opadach deszczu zieleń jest piękna, soczyścienasycona barwami !

Nareszcie w jaskini! Temperatura około 7stopni a na zewnątrz około 28. Zmiana niesamowita. Zakładamy polary.

Jaskinia jest dość wąska, fragmentarycznie niska. Osoby powyżej 170 cm, czasami zahaczają o wystające fragmenty skał. Jest pięknie! Jaskinia jest tzw podziemną formą krasową skał ; wchodzi w skład Rezerwatu Góra Zborów.

Jaskinia Głęboka, mokunka

Całkowita długość korytarzy Jaskini Głębokiej to prawie 200m . Udostępniono do zwiedzania niewielki fragment kilkudziesięciu metrów; za to sporo bo aż porównywalnie do „5 pięter” prowadzą schody w dół korytarzy. Wędrujemy gęsiego za przewodniczką. W drodze powrotnej wspinamy się po owych stopniach . Gdzie - niegdzie są ochronne barierki. Podłoże śliskie, skalne lub błotniste. Trzeba uważać ! Z jaskini będącej kiedyś fragmentem kamieniołomu wydobywano skały wapienne. Co niestety niekorzystnie wpłynęło na naturalną faunę i florę.

Zniszczeniu uległy powstające przez wieki: stalaktyty, stalagmity i stalagmaty. Te , które obecnie można w jaskini podziwiać nie są w/g słów przewodniczki tak ciekawe.

, mokunka

Ja uważam, że są arcyciekawe i na pewno warto je zobaczyć. W Jaskini Gębokiej żyją 3 gatunki nietoperzy, pająki . Na uwagę zasługuje tzw. sieciarz jaskiniowy, pająk , który w jaskini plecie bardzo rozległe pajęczyny.

Po wyjściu z jaskini i oddaniu kasków, spacer po kamieniołomie. Jeszcze ścieżka dydaktyczna –obowiązkowo. Są tablice informacyjne i ciekawostka - aż kilkanaście rodzajów skał jurajskich, wyeksponowanych w postaci sporych kamiennych bloków. Nawet nie zdawałam sobie sprawy , że są one tak zróżnicowane !

Powolutku od mniej stromej strony podchodzimy pod Górę Zborów. Jest pięknie. Nawet dostrzegliśmy rosnąca kanię - choć to może jeszcze nie sezon na grzyby.

Dobrze, że pogoda dopisała. Należał nam się ten wyjazdowy weekend .

2013-06-17

18 czerwiec 2013 20:22

Romku, widać telepatycznie wybraliśmy się w to samo piękne i malownicze miejsce  Jury jakim jest Góra Zborów oraz Jaskinia Głęboka. I muszę przyznać, że ja byłam bardzo zadowolona , z tego co w czasie wekendu odwiedziłam🙂

Ostatnio edytowany: 2013-06-18 20:30

18 czerwiec 2013 17:51

No i znowu mnie wyprzedziłaś wcześniej z Jaskinią Nietoperzową a Teraz z Jaskinią Głęboką. Też w ten weekend a dokładnie 15 czerwca wybrałem się do Kroczyc. Tak jak Ty zwiedziliśmy jaskinię . mi się podobało. Jesli chodzi o samą Twoją wyprawę to fajnie ją opisałaś a w zasadzie to miejsce przez Ciebie zwiedzane a do tego fajnie i ciekawie obfociłaś.

ps. Jak zdąże to może dzisiaj uda mi się wrzucić moją wycieczkę do Kroczyc na Polskie Szlaki

18 czerwiec 2013 13:25

z chęcią

18 czerwiec 2013 13:02

Tak, tak Karolu 🙂 my z Ela lubimy"schodzić do podziemi" 🙂

Dorka i Krzych, bedzie pretekst abyście znow odwiedzili Jurę i tym razem w planie -jaskinie! A i u Was na Dolnym Sląsku tyle jest do odwiedzenia, ze mimo, iż często tam bywam...jeszcze wielu, bardzo wielu ciekawostek nie odwiedziłam🙂

Maćku, to teraz jed na Podlesice i Kroczyce, skoro masz niedaleko...🙂

18 czerwiec 2013 06:26

ladna i ciekawa wyprawa ,ladna pogoda . czego wiecej chciec ? tylko pozazdroscic !!!

Pozdrawiam karol

Ps. grzyby juz sa , nawet w jaskini .

Cos te jaskinie Was ( Ela i Mokunka ) przyciagaja .

17 czerwiec 2013 23:17

Jura jest piękna my nastawiliśmy celowniki na zamki ale jaskiń też jest tu troche oj jakbyśmy mieszkali bliżej zwiedzilibyśmy wszystko he he pozdrawiamy

17 czerwiec 2013 22:53

Nie byłem, a fajnie i w miarę blisko

17 czerwiec 2013 22:44

Byłem na górze Zborów dwa lata temu i nie wiedziałem o tej jaskini. Wtym roku z Bobolic już miałem tak blisko.Bardzo mi się podobają Twoje zdjęcia.Pozdrawiam.

17 czerwiec 2013 21:56

Elu, dzieki bardzo🙂  wlaśnie widze, ze też lubisz podziemia bo pięknie opisałaś dawną kopalnie w Kletnie.