Majówka nad Pogorią

, mokunka

Dąbrowa Górnicza jest pięknie położonym miastem na Wyżynie Śląskiej. Teren w dużej części jest pofałdowany.W Wielu miejscach graniczy już z Jurą np w dzielnicach Błędów czy Łosień. Nie brakuje tam parków. Najpiękniejszy i najbardziej zadbany jest Park Zielona.

Jednak największe atrakcje Dąbrowy Górniczej to zbiorniki wodne Pogoria. Jest ich obecnie aż 4.Toteż nazywane są po prostu wg numeracji: Pogoria 1, Pogoria 2 oraz Pogorie nr 3 i 4.

, mokunka

My w dniu wczorajszym (1-go Maja) postanowiliśmy wybrać się na najstarszą i chyba najbardziej rozległą Pogorię popularnie zwaną „Jedynką” czyli Pogorię 1. Kiedyś było tam mnóstwo rekreacyjnych ośrodków tzw zakładowych ; jednak w czasach gdy zakłady pracy pozbywały się (w większości) infrastruktury socjalnej - rozsprzedano je.

Dziś zamiast ośrodków , jest tysiące prywatnych działek, bez fizycznego podziału gruntu bo domki stoją w większości bardzo blisko siebie. Kiedyś były parkingi wyznaczone , teraz każdy wjeżdża samochodem pod swój domek, lub domek sasiada.... chyba na zasadzie „wolność Tomku –w swoim domku”. Wczoraj zauważyłam, ze np. tuż obok czyjegoś samochodu, ktos inny rozpala grila. Wybuchła głośna kłótnia pod hasłem” czyj to teren”…?

Opuściłam to niegościnne miejsce, bo tam gdzie Polacy i alkohol przy grilu, lepiej nie wchodzić nikomu w drogę!

Udaliśmy się w bardziej gościnne tereny nad Pogorią. Okolice Hotelu Shuma. Pięknie zagospodarowane, z własną przystanią. Sam hotel przypomina swym wyglądem statek , ba nawet większość okiem ma okrągłych, imitujących te z kajut statku! Ogromne przyszklone okna z widokiem na Pogorie, super. Natomiast bardzo obszerny taras znajduje się tuż na lini brzegowej Pogorii 1. Pięknie to wyglada, aż miło na tym tarsie usiać na chwilkę i wypić kawę. Usiedliśmy , faktycznie na chwilkę bo było zimno ! jak na te porę roku nawet baardzo zimno. Zaledwie 13 stopni.

Jedynym "zgrzytem " w tym sielskim pejzażu są widniejące na horyzoncie ...kominy Huty Katowice.Cóż....

Później udaliśmy na długi spacer. Obeszliśmy prawie całą Pogorie „Jedynkę”. Mijaliśmy piaszczyste plaże, zatoczki. Gdzie - niegdzie rezydowali wędkarze. Zaopatrzeni w namioty, prowiant i rozpalający ogniska nad brzegiem. Gdyby nie pogoda…byłoby cudnie!

, mokunka

Postanowiliśmy podjechać jeszcze na Pogorię 3 , gdzie mieści się tzw plaża miejska. Miał odbyć się festyn .Ludzi było niewielu, wiał silny wiatr, zaczął mżyć deszcz. Szkoda, bo Pogoria „Trójka” to rekreacyjna wizytówka miasta, zagospodarowana w większości z unijnej kasy.

Jednak sporo czasu przebywaliśmy na powietrzu. I tak patrząc dziś za okno, na mocno podający deszcz i tak cieszę się z wczorajszej wycieczki 🙂

2013-05-02

27 maj 2013 14:56

Chyba lubisz wodę 🙂

27 maj 2013 14:40

Przyjemne miejsce i są tam ryby ;-)

industrialne tło aż tak nie razi

niedaleko ode mnie jest zbiornik Słok nad którym widać kominy elektrowni

Solina daleko więc lepszy wróbel....

04 maj 2013 12:15

Oj tak, Mokunko, szkoda że pogoda nie dopisała, bo planów było tyyyyle, a może jeszcze więcej. Faktycznie moje wyjście na działkę było typowo robocze- tyle ile można było zrobić między kroplami deszczu. Wszystko tam zaczyna kwitnąć- i szafirki, miodunka, niezapominajki a nawet magnolie. Może w niedzielę będzie ładniej, to wtedy wyruszę na krajtroterskie szlaki! Pozdrawiam :-)

03 maj 2013 10:07

Dzieki Wam wszystkim bardzo, za zerknięcie na wycieczkę z Pogorią w tle .

Faktycznie "uchwyciłam" chwilke dobrej pogody...bo ta tegoroczna majówka, to bardzo wycieczkowa nie jest! Ale widać prawdziwym KRAJTROTEROM to nie przeszkadza: Ania zgłasza , że jest w Ślemieniu, Tadek w Rabce, Danusia -na działeczce, gdzie (chyba dobrze zauważyłam na fotce?), kwitnie pięknie magnolia. Karol, już wycieczkę z Wolsztyna wstawił....widać pogoda niestraszna 🙂 a w każdym razie, da sie jakoś przeżyć, hihihi

Szkoda jedynie wolnych dni ; nie można cały czas byćw plenerze, a w poniedziałek do pracy trzeba, ehhh i pewnie wtedy pogoda się poprawi...

pozdrawiam🙂

03 maj 2013 07:57

Super spacer, ja piszę ze Ślemienia, ale pogoda też kiepska bardzo, choć dziś widzę słońce z rana...

03 maj 2013 07:49

Witaj, a Ja byłem nad Pogorią  1.05. obszedłem 1,2, 3 i nad brzeg 4. Pięknie zagospodarowane tereny. Widziałem zawody wędkarskie, biegi w terenie panie, panowie i z psami. Przy  3 były różne zawody, nie padało ale dobrze wiało.

Teraz piszę z Rabki, rodzinny wyjazd, wyszło słońce

Pozdrawiam Tadek

02 maj 2013 18:54

Bardzo przyjemne miejsce. J a planowałem w majówkę  wybrać się do  Karpacza ale niestety przez tą barową pogodę  zrezygnowaliśmy i siedzimy w domu..  Jeszcze parę dni zostało ale nadzieja maleje.Pozdrawiam.

02 maj 2013 18:52

No to wczoraj powędrowałaś Mokunko! Trzeba korzystać z pogody, bo ta nasza wiosna z letniej zrobiła się dziś całkiem jesienna .Moje weekendowe plany musiałam poważnie zreformować i ograniczyć do pomaszerowania... na działeczkę. Tam wiosna już w pełni! Pozdrawiam z baaaaardzo deszczowych Tychów :-)

super - zwlaszcza ten hotel w  ksztalcie  statku -bajka.

Pozdrawiam Karol

Ps. no no ,no -  MOKUNKA , Danka   , Ania  to ten sam rewir  Polski . to wspaniale .

Ostatnio edytowany: 2013-05-02 21:34

02 maj 2013 11:31

Fajna wycieczka pogoda w miarę, nam pogoda psuje plany u nas drugi dzien pada 😢((

02 maj 2013 11:18

Elu dzieki za miły komentarz🙂 Tam naprawdę jest pieknie. Dziś u nas okropnie leje deszcz, od samego rana! W sumie szkoda...bo mam wolny dzień...

pozdrawiam🙂

02 maj 2013 11:16

Super relacja.Piękne zdjęcia.Świetne miejsce. I zazdroszcze u nasz wczoraj padał deszcz i było zimno więc wczorajsza majowkasię nie udała. Liczę najutro. Pozdrawiam