Tunel kolejowy w Strzyżowie, mokunka
Tunel kolejowy w Strzyżowie, mokunka

Strzyżów. Podziemny schron kolejowy .

Komentarze 8
2013-03-23

Podczas zimowego weekendu w Bieszczadach udało nam się dotrzeć do niewielkiego miasteczka Strzyżów, leżącego nad Wisłokiem. Miasteczko niewielkie, z małym ryneczkiem i niewielkim dworcem kolejowym.


Jednak tuż obok dworca przy ulicy Tunelowej jest obiekt architektury militarnej tunel schronowy , z okresu II Wojny Światowej. Łatwo tam trafić jadąc wzdłuż torów kolejowych od dworca PKP około 700metrów. Jest to tunel podziemny a właściwie zespół tunelu kolejowego, tunelu technicznego tzw instalacyjny oraz zabudowań zaplecza militarnego. Owo zaplecze militarne znajduje się częściowo w podziemiach oraz części nadziemnej zabudowań pomocniczych. Jest to cześć tzw zespołu schronowego ponieważ drugi nieco podobny tunel jest około 30km oddalony od Strzyżowa i mieści się w Stepinie – Cieszynie ( lecz o tym opowiem innym razem 🙂.

, mokunka
, mokunka


Ten zbytek architektury militarnej znacznie wyróżnia się od innych schronów kolejowych w Polsce, bowiem schron w Strzyżowie - jako jedyny tego typu - ma charakter podziemny! Został on przekopany i zbudowany pod Żarnowską Górą. Natomiast tunel techniczny znajduje się pod przebiegającą drogą oraz torami lini kolejowej!


Tunel został wybudowany w latach 1940-1941. Zważywszy na ogromne rozmiary podziemnego schronu kolejowego (długość 438 m + dwa żelbetonowe przedsionki zamykane ogromnymi bramami po 11m każdy), który miał pomieścić i ukryć, gdyby zaszła taka potrzeba cały pociąg sztabowy ; wybudowano go w bardzo krótkim okresie czasu ! Wysokość schronu to prawie 9 metrów. Tunel pomocniczy jest znacznie mniejszy, choć tez sporych rozmiarów. Budynek zaplecza technicznego tunelu, do którego można dostać się tunelem pomocniczym też warto zwiedzić.

, mokunka
, mokunka
Miesięcznik Odkrywca -poleca tunel, mokunka


Tunel jest obecnie administrowany przez Muzeum Samorządowe Ziemi Strzyżowskiej. Można go zwiedzać po uprzednim umówieniu się telefonicznym, tylko z przewodnikiem, pracownikiem muzeum. Zwiedzanie jest bezpłatne ; a raczej nie ma biletów wstępu są bowiem - wolne datki.

Nam udało się spotkać z panią dyrektor Muzeum Samorządowego, młodą i energiczną pasjonatką historii . Ze swadą opowiadała nam o historii tunelu, jego przeznaczeniu a także zaniedbaniach tego obiektu w latach powojennych. Były tam m.in. składowane …śledzie w beczkach ,garażowały samochody rolniczej spółdzielni produkcyjnej a w latach 80 XX wieku tunel był otwarty. Wtedy rozkradziono pozostałe szyny kolejowe (!) a mieszkańcy przechodzili tamtędy z dworca PKP do centrum miasteczka skracając sobie drogę. Ehhh , tak niszczał przez lata . Z autentycznego wyposażenia nie zostało prawie nic.

, mokunka
, mokunka


Teraz natomiast założono nowe bramy, kraty, zainstalowano oświetlenie i monitoring. Pojawiły się plansze dydaktyczne , przybliżające zwiedzającym historią obiektu.Organizowane są pikniki militarne, z udziałem grup rekonstrukcyjnych. W planach dotyczących schronu w/g słów przewodnika, jest jeszcze bardzo,bardzo wiele ciekawych przedsięwzięć. Udało się również przystąpić do stowarzyszenia Podziemne Trasy Turystyczne Polski aby lepiej rozpromować ten warty odwiedzenia, ciekawy, jedyny w naszym kraju podziemny obiekt . Kojelowy schron tunelowy, jedyny podziemny w Polsce (!)   poleca również miesięcznik „Odkrywca”.

, mokunka
, mokunka
, mokunka
, mokunka
, mokunka
, mokunka
, mokunka
, mokunka
, mokunka
, mokunka
, mokunka
Podziemny schron kolejowy w Strzyżowie, mokunka
, mokunka
nacieki na ścianach ta i kolejna fota, mokunka
, mokunka
Podziemny schron w Strzyżowie, mokunka
, mokunka
, mokunka
pajęczyna przy wejściu do tunelu pomocniczego, mokunka
, mokunka
, mokunka
, mokunka
, mokunka
pomieszczenia zaplecza technicznego ta i 6 kolejnych fot, mokunka
, mokunka
, mokunka
, mokunka
, mokunka
, mokunka
, mokunka
, mokunka
, mokunka
, mokunka
, mokunka
, mokunka
, mokunka
, mokunka
, mokunka

Komentarze

Zostaw swój komentarz

mokunka
26 styczeń 2014 09:51

[cytuj autor=' Miki']http://www.emaxi.tv/tunel-hitlera-anlage-s-ud,94   materiał filmowy o schronie. [/cytuj]

 

Dzieki bardzo  za link !

Fajnie zrealizowany materiał filmowy . Wypowiada się  pani dyrektor Muzeum w Strzyżowie -pasjonatka, ta sama  która nas oprowadzała. Poczułam się jakbym ponownie odwiedziła to arcyciekawe , historyczne  miejsce.

Miki
25 styczeń 2014 22:55

http://www.emaxi.tv/tunel-hitlera-anlage-s-ud,94   materiał filmowy o schronie.

mokunka
28 marzec 2013 20:32

[cytuj autor=' Zdrach'] Ale super koniecznie muszę tam zawitać [/cytuj]

 

Masz rację Zdrach , wybierz się . Rewelacyjne miejsce ten podziemy tunel schronowy, a Ty lubisz takie klimaty!

pozdrawiam 🙂

Zdrach
28 marzec 2013 11:30

Ale super koniecznie muszę tam zawitać

mokunka
26 marzec 2013 22:07

Tak Danusiu, rzeczywiście to wielka  ciekawostka .I bardzo fajne miejsce.Warto było tam pojechać🙂

Karolu i Aniu dzieki również za miłe komentarze🙂

pozdrawiam🙂

Danuta
26 marzec 2013 21:43

No, no, Mokunko- waleczna. Ale ciekawostkę wytropiłaś! Miejsce pełne historii i tajemnic. Interesujące. Pozdrawiam cieplutko :-)

ładna powojenna  wyprawa Mokunki . 

  poczatkowo myslalem ze to wyprawa Jerzy Jan (lub na odwrot). 

On takie wojenne wyprawy Ma. 

 

Pozdrawiam karol 

PS.

MOkunka tez waleczna - brawo !!!

Anna Piernikarczyk
24 marzec 2013 07:23

Ciekawy ten schron

Zwiedzone atrakcje

Strzyżów

Ostatnie zmiany atrakcji:
Znajdziesz nas na:
PolskieSzlaki.pl - polskie atrakcje - popularny portal turystyczny tworzony od 2005 roku przez aktywną rodzinkę złożoną dziś z mamy, taty i trzech córek. Sercem Polskich Szlaków jest blog z ciekawymi wpisami i fotorelacjami z wypraw oraz opisy atrakcji turystycznych w Polsce z pięknymi zdjęciami i informacjami praktycznymi. W sezonie notujemy 50 tys. Użytkowników na dzień, poza sezonem około 10 tys. Na profilu facebookowym mamy ponad 40 000 polubień, a na Instagramie 3 400 Obserwujących.
Jeżeli chcesz nas wesprzeć to możesz zamówić nocleg przez Booking.com - ciebie to nic dodatkowo nie kosztuje, a my dostaniemy drobną prowizję. Dziękujemy!
Copyright 2005-2021