Beskid Śląski: Orłowa 813m - Trzy Kopce Wiślańskie 810m

, Vincci

Beskid Śląski to najdalej na zachód wysunięte pasmo polskich Beskidów, mające charakter długich grzbietów, rozciągniętych głębokimi dolinami. Na zachodzie sięga doliny Olzy i przełęczy Jabłonkowskiej, które oddzielają go od Beskidu Śląsko-Morawskiego. Na południu dolina Skaliczanki, Przełęcz Zwardońska 675m i dolina górnej Soły oddzielają go od Beskidu Żywieckiego. Na wschodzie doliną Soły oddzielony jest od Beskidu Żywieckiego, a Kotliną Żywiecką i Bramą Wilkowicką od Beskidu Małego. Na północy zaś Beskid Śląski opada stromym progiem w stronę Pogórza Śląskiego.

Ustroń Polana - Stacyjka PKP, Vincci

Opisana wycieczka znajduje się w Paśmie Równicy.

Zaczyna się na Przełęczy Salmopolskiej 934 m i przez Jaworzynę 802 m , Smerekowiec 853 m i Gościejów 812 m ciągnie się w stronę Trzech Kopców Wiślańskich 810 m. Następnie grzbiet skręca na północ i biegnie przez Świniarkę 700 m i Orłową 813 m, by opaść ku przełęczy Beskidek 668 m. Potem wznosi się kulminując w najwyższej w całym paśmie Równicy 885m i przez Lipowski Groń 745 m i Żar 688 m stromo opada ku Pogórzu Śląskiemu. Na Równicę prowadzi asfaltowa szosa znajdują się tutaj liczne atrakcje turystyczne.

Zielony szlak prowadzący na Orłową rozpoczyna się przy przystanku PKS i stacji PKP Ustroń Polana. Przechodzimy przez tory kolejowe i od razu kierujemy się w prawo, Szlak biegnie dalej wąską drogą asfaltową wśród zabudowań, a następnie prowadzi przez most na Wiśle. Tuż za mostem skręcamy w prawo i podążamy chodnikiem aż do budynku szkoły i przystanku PKS Ustroń Polana Szkoła.
W tym miejscu szlak odbija w lewo i wchodzi pomiędzy zabudowania. Po kilku minutach marszu kończy się asfalt i zaczyna się droga gruntowa. Dalej podążamy polną drogą wiodącą w górę, wzdłuż łąki i pastwiska. Za naszymi plecami roztacza się piękny widok na Wielką Czantorię.

Nasyciwszy oczy widokami, podążamy dalej i po chwili wchodzimy w las. Droga staje się tutaj nieco bardziej stroma i kamienista, ale jej pokonanie nie wymaga wielkiego wysiłku. Po kilkunastu minutach marszu wychodzimy z lasu na otwartą przestrzeń i mijamy zabudowania.Czeka nas teraz bardzo przyjemny odcinek szlaku, gdyż trasa w tym miejscu jest praktycznie płaska, a po prawej stronie podziwiać możemy wspaniałe górskie stoki. Po chwili docieramy do malowniczej polany, rozciągającej się na przełęczy pomiędzy Palenicą (672 m n.p.m.) a Orłową (813 m n.p.m.).

Panorama oglądana z tego miejsca jest imponująca. Mamy stąd piękny widok nie tylko na Wielką Czantorię i okolice, ale także na masyw Równicy.Czeka nas teraz dosyć męczący odcinek trasy. Droga wchodzi bowiem w las i staje się coraz bardziej stroma. Docieramy do miejsca, w którym szlak zielony łączy się z niebieskim, a następnie odbijamy w prawo z szerokiej drogi i wkraczamy na stromą, wąską ścieżkę prowadzącą w górę.(zimą wskazane jest iść drogą)
Po kilku minutach bardzo wyczerpującego podejścia naszym oczom ukazuje się Chata Na Orłowej, która znajduje się tuż pod grzbietem masywu Orłowej (punkt widokowy).
Na grzbiecie znajduje się drogowskaz, kierujący niebieskim szlakiem na Równicę (1 h 15 min), niebieskim szlakiem na Trzy Kopce Wiślańskie (1 h 15 min) i do Wisły (2 h 30 min) oraz żółtym szlakiem na Stary Groń (2 h 45 min).Warto skierować się w prawo, w stronę zabudowań i przejść kilkaset metrów polną drogą, z której roztacza się piękna panorama.

UWAGA !!!! Drogą tą prowadził kiedyś zielony szlak turystyczny do Ustronia Dobki i Wisły Obłaziec, ale został zlikwidowany.

Ustroń Polana - skuta lodem rzeka Wisła, Vincci
zielony szlak na Orłową, Vincci

Idziemy za znakami żółtego i niebieskiego szlaku, by po kilkunastu minutach lekkiego marszu zdobyć sam szczyt Orłowej - 813 m n.p.m. Sam szczyt jest jednak zalesiony.

Garść informacji:

widok na górną stację kolejki na Polanę Stokłosicę, Vincci

Orłowa (813m n.p.m)

Szczyt w środkowej części pasma Równicy,leżący pomiędzy Ustroniem a Brenną Leśnicą.Na południu Orłowa przez Świniorkę (700m) sąsiaduje z Trzema Kopcami Wiślańskimi (810m),na północy zaś przełęcz Beskidek (668m) oddziela ją od Beskidka (700m) i Równicy (885m),na pólnocnym zachodzie odchodzi krótki grzbiecik Palenicy (672m),który dominuje nad Ustroniem Jaszowcem.Na wschodzie Orłowa opada do doliny Leśnicy,dopływu Brennicy,na południu zaś do doliny Dobki,dopływu Wisły.Przez szczyt przebiega granica Ustronia i Brennej.

górna stacja kolejki na Polanę Stokłosicę, Vincci

Mijamy Orłową i podążamy dalej szlakiem niebieskim w stronę Trzech Kopców Wiślańskich 810 m n.p.m.Szlak prowadzi teraz w dół, w kierunku południowo – wschodnim. Mijając hale, z których rozciągają się szerokie widoki m.in. na Pasmo Błatniej i ramię Starego Gronia docieramy do szczytu Świniorki (700 m n.p.m.), za którym wśród niewielkich osiedli schodzimy do przełęczy i rozpoczynamy podejście na Trzy Kopce Wiślańskie. Na terenie Zakrzoska – jednego z osiedli odbija w prawo czarny szlak pieszy do Dobki – jednej z dzielnic Ustronia. Opisywany szlak kończy się na szczycie Trzech Kopców Wiślańskich (813 m n.p.m.), gdzie łączą się granice trzech gmin – Ustronia, Brennej i Wisły. Tuż przed nim z lewej strony dołączają do szlaku zielone znaki prowadzące z Brennej. Ze szczytu możemy udać się żółtym szlakiem pieszym do Wisły lub w drugą stronę - na Przełęcz Salmopolską i do Szczyrku. Na przyszczytowej polanie, nieco w kierunku Przełęczy Salmopolskiej znajduje się niewielkie prywatne schronisko – „Telesforówka”.

Garść informacji :

widok na Gronik 720 m i Czantorię Małą 865 m, Vincci
widok na Wisłę Obłaziec, Vincci
zielony szlak na Orłową, Vincci

Trzy Kopce Wiślańskie (810m n.p.m)

Szczyt w paśmie Równicy,położony pomiędzy Przełęczą Salmopolską i Orłową.Na wschodzie Trzy Kopce Wiślańskie przez Gościejów(812m),Smerekowiec (853m) i Jaworzynę (802m)sąsiadują z Przełęczą Salmopolską (934m),na północy zaś grzbiet ciągnie się przez Świniorkę (700m) i Orłową (813m) w stronę Równicy (885m).Szczyt Trzech Kopców Wiślańskich stanowi punkt węzłowy dla ciągnącego się na zachód bocznego grzbietu Kamiennego (791m),Cyrhli (701m) i Bukowej (713m) oraz krótkiego grzbieciku Gronika (662m) na pólnocy.Od sąsiedniego Smerekowca odchodzi grzbiet Czupla (882m) z charakterystyczną sylwetką szczytu.Pod szczytem Trzech Kopców Wiślańskich maja swoje źródła potoki: Goleszowski,dopływ Leśnicy na pólnocy.Gosciejów,dopływ Wisły na południu i Ślepa Dobka,dopływ Dobki na północy.

My udajemy się szlakiem żółtym do Wisły Uzdrowisko. Od szczytu Trzech Kopców Wiślańskich schodzimy w dół i po ok. 15 minutach dochodzimy do Kamiennego 790m dalej szlak biegnie nieco ostrzej i dochodzi do osiedla Jarzębata wychodzimy na mały bezleśny grzbiet skad rozpościera się wspaniały widok na Kobyłę 802m a za nią Stożek Wielki 978m.Idąc dalej po lewej stronie zobaczymy znak z wykrzyknikiem od tego momentu musimy uważać,w końcu dostrzegamy szlak który skręca w prawo schodzimy w dół po prawej stronie widać wyciąg na Parteczniku i domy wczasowe z lat 60-tych i 70-tych mijamy wyciąg by po kilkunastu metrach skręcić w lewo gdzie biegnie asfaltówka dość oblodzona na szczęście z boku są schodki po których można bezpiecznie zejść.Skręcamy w prawo a potem w lewo w ul.Olimpijską mijając po drodze Ośrodek Przygotowań Olimpijskich podążając za znakami mijamy most na Wiśle i skręcając w prawo po kilkuset metrach dochodzimy do pl.Hoffa(Rynku w Wiśle)mijamy go i idziemy w stronę dworca PKP gdzie jest kres naszej wędrówki żółtym szlakiem.