Barwy jesieni w Rudach Raciborskich

ZespółKlasztorno- Pałacowy, Danuta

Niedziela zapowiadała się pogodna i ciepła, prognozy nie przewidywały opadów deszczu, więc nic nie stało na przeszkodzie, aby wyruszyć na wycieczkę. Decyzja o wyjeździe właśnie do Rud Raciborskich była spontaniczna.
Rudy to przecież jedna z najpiękniejszych miejscowości na terenie województwa śląskiego. Malowniczo położona wieś jest w centrum Parku Krajobrazowego „Cysterskie Kompozycje Krajobrazowe Rud Wielkich”. Pocysterski Zespół Klasztorno-Pałacowy w Rudach, kiedyś będący również siedzibą książęcą, jest jednym z najcenniejszych architektonicznych zabytków Górnego Śląska.
Największymi skrótami jakie tylko były możliwe- zupełnie nie tak jak sugerował nam GPS, dojechaliśmy na miejsce przed godziną 12,00.
Zdążyliśmy na nabożeństwo, a po nim obejrzeliśmy piękne wnętrze kościoła.
Pokrzepieni duchowo, podążyliśmy ścieżkami przypałacowego parku. Oglądaliśmy drzewa- pomniki przyrody, malownicze stawy. Spacerowaliśmy urokliwymi alejami. W gęstwinie drzew podglądaliśmy wiewiórki gromadzące zapasy na zimę. Wokół nadzwyczaj cicho i spokojnie, nie było zwykle spotykanych tu tłumów spacerowiczów. Na terenie parku rozstawione są tablice informacyjne o występowaniu ciekawych okazów roślin , jak również o ważnych wydarzeniach historycznych, jakie miały miejsce na tym terenie.
Zarówno park jak i Bazylika posiadają niezwykły klimat sprzyjający znakomitemu samopoczuciu , wypoczynkowi i refleksji.
Przeszło 700-letni obiekt stanowi cenne dziedzictwo kulturowe. Zniszczony w wyniku działań wojennych w ostatnich dniach II Wojny Światowej, doczekał się możliwości przywrócenia dawnej świetności. Obecnie dawne zabudowania klasztorno-pałacowe, dzięki działaniom diecezji gliwickiej i unijnym funduszom zaczynają w pełni odzyskiwać swój pierwotny blask.
Powstały nowe miejsca parkingowe, punkty informacji turystycznej, info-kioski oraz ścieżki dydaktyczne. Niedaleko parkingu znajduje się też teren rekreacyjny i plac zabaw.

Niestety nie udało nam się zobaczyć wnętrza Starego Opactwa. Za zamkniętą bramą umieszczona była informacja, że 4 listopada – Zamknięte. Szkoda. W Punkcie Informacyjny przy parkingu, skorzystaliśmy z e-informacji z mapą i doskonałą prezentacją oglądanych obiektów, a za pomocą info-kiosku przesłaliśmy e-mailem dla bliskich pozdrowienia wraz z załączonym zdjęciem wykonanym na tle … parkingu przed Kościołem. Niestety źle ustawiona kamera nie obejmowała swoim zasięgiem budynków Opactwa.
Pobyt w Rudach Raciborskich był nie tylko wyciszeniem. Jest to miejsce bogate w historię, nadzwyczaj urokliwe. Zespół Klasztorno-Pałacowy pięknieje z roku na rok. Miejsce magiczne, zachwyca i potrafi oczarować. Ja wróciłam do domu z „naładowanymi akumulatorami” dobrych przeżyć. Polecam.

monumentalny Dąb Cysters, Danuta
Dąb Benedykta XVI, Danuta
figura Św.Bernarda, Danuta
Zespół Klasztorno- Pałacowy, Danuta
ścieżka dydaktyczna użytku ekologicznego, Danuta
staw Parkowy, a w tle ZespółKlasztorno- Pałacowy w Rudach, Danuta
Kapliczka Matki Bożej, Danuta
, Danuta
jedna z wielu urokliwych alejek, Danuta