Małe Pieniny : Haligovcik-Plaśna-Targov

Dunajec, Roman Świątkowski

Małe Pieniny : Szczawnica-Palenica(72mnpm)-Szafranówka(742mnpm)-Przeł pod Szafranówką-Lesnica-Gruń(640mnpm)-polana Haligovcik-siodło pod Plaśna(840mnpm)-Plaśna(889mnpm)-siodło pod Klasztorną Górą(610mnpm)-Czerwony Klasztor-siodło pod Cerla(610mnpm)-Barsztyg(675mnpm)-Targov(677mnpm)-siodło pod Targov(665mnpm)-Lesnica-Przełom Dunajca i Szczawnica.

Tą wyprawę zaplanowaliśmy z myślą odwiedzenia klasztoru w miejscowości Czerwony Klasztor, nie tak jak zwykle drogą wzdłuż przełomu Dunajca ale przez góry po Słowackiej stronie granicy. Pierwszym wjazdem kolejką na Palenice 722mnpm o godz. 9 rozpoczęliśmy naszą przygodę. Doskonale wszystkim znaną już przełęczą Maćkówki podeszliśmy pod Szafranówkę 742mnpm. Podchodząc podziwialiśmy po naszej prawej stronie Pieniny Właściwe z Trzema Koronami i Sokolicą, które zresztą niejednokrotnie na tej trasie podziwialiśmy tylko z różnych miejsc. Ze szczytu Szafranówki szlakiem niebieskim zeszliśmy Doliną Salomonową do siodła pod Szafranówką (630mnpm) gdzie zmieniliśmy szlak na kolor żółty. Po ok. 30 minutach schodzenia i super widoków na szczyty Trzech Koron i Sokolicy i nie tylko dotarliśmy do Słowackiego schroniska w Lesnicy przy którym podążyliśmy za szlakiem niebieskim drogą asfaltową w kierunku Lesnicy. Przechodząc przez najstarszą wieś Słowacką na Zamagarzu w historycznym regionie Spisz podziwialiśmy zabudowania wsi i kościół św Michała z XVII wieku. Po dotarciu do drogowskazu ze szlakami turystycznmi podążyliśmy za szlakiem zielonym na szczyt Gruń 640mnpm na której to znajduje się hala Haligovcik i rozciąga się na niej widok na Małe Pieniny (Rabsztyn, Wysoki Wierch, Wysoka &hellip😉 Po krótkim odpoczynku rozpoczęliśmy powolną dalszą wspinaczkę, dość męczącą na siodło pod Plaśną 840mnpm, po dotarciu i łyku wody oraz głębszym oddechu ruszyliśmy w dalszą trasę, ale już szlakiem czerwonym w kierunku szczytu Plaśna 889mnpm. Na punkcie widokowym po minięciu szczytu postanowiliśmy coś przekąsić i zatrzymać się na dłużej podziwiając Tatry. Po 30 minutach ruszyliśmy dalej trzymając się szlaku czerwonego. Mijając po drodze Wapiennik i Białe Skały dotarliśmy do Sedla Cerla 610mnpm (siodło pod Klasztorną Górą) gdzie mogliśmy podziwiać Pieniny Właściwe z Trzema Koronami , Sokolicą oraz przełomem Dunajca ze skałkami Siedem Mnichów …. Od tego miejsca podążyliśmy dalej za szlakiem czerwonym wraz ze szlakiem niebieskim, który do nas dołączył i towarzyszył nam aż do samego zejścia do Czerwonego Klasztoru miejscowości na Słowacji. Nazwa miejscowości zapożyczona została od klasztoru, którego dach pokryty jest czerwoną dachówką. Po zwiedzeniu klasztoru zamieszkałego dawniej przez kartuzów, a następnie przez kamedułów, obecnie będącym narodowym zabytkiem kultury w którym mieści się muzeum i małym co nie co udaliśmy się w drogę powrotną. Początek trasy kieruje nas tą sam drogą skąd przyszliśmy, drogą asfaltową w kierunku wsi Haligovce szlakiem niebieskim i czerwonym. Po przekroczeniu rzeki Lipnik skręciliśmy w lewo w kamienistą dróżkę. Po ok. 30 minutach podejścia dotarliśmy do siodła pod Klasztorną Górą 610mnpm od tego miejsca prowadził nas szlak niebieski. Idąc w stronę szczytu Barsztyg 675mnpm po stronie lewej było widać przepiękne widoki na dolinę Dunajca, warto tutaj się na chwile zatrzymać i to właśnie zrobiliśmy. W dalszą trasę ruszyliśmy podążając za szlakiem niebieskim przez las bukowy. Najpierw dotarliśmy na szczyt Targov 677mnpm, a następnie na siodło pod Targov 665mnpm (przełęcz Limierz). Dalej to zejście do miejsca we wsi Lesnica znanego z początku tej wędrówki do drogowskazu znaków szlaków turystycznych, skręciliśmy w lewo idąc dalej za szlakiem niebieskim minęliśmy Lesnice i udaliśmy się do centrum turystycznego „Chata Pieniny” jest to schronisko – restauracja można tu zobaczyć bogatą galerię rzeźb ludowych twórców słowackich, zjeść i napić się coś zimnego i z tego właśnie skorzystaliśmy. Po dość dłuższej przerwie ruszyliśmy dalej w kierunku Dunajca, a następnie Szczawnica i na dziś to koniec wędrowania po górach.