Fascynacje Biebrzańskie, Danuta

Fascynacje Biebrzańskie czyli człowiek na mokradłach

2006-05-01

Jaki zabrać ekwipunek na górskie wędrówki- wielu z nas wie. Co jest niezbędne na wycieczce samochodowej lub autokarowej – też wiemy. Ale co zabrać na wyprawę w bagna? Najważniejsze to dobra lornetka i aparat fotograficzny. Mogą się też przydać wysokie kalosze, chociaż te ostatnie można wypożyczyć na miejscu. No i oczywiście trzeba zabrać termos z herbatą i prowiant, bo wyprawy są całodniowe.

Na terenie Parku wytyczone są szlaki turystyczne piesze, rowerowe i konne. Na kilku z nich wybudowano wieże i pomosty widokowe oraz położono kładki, ułatwiające przejście po grząskim terenie.

leśna droga w BPN, Danuta

Chcę przybliżyć Bagna Biebrzańskie, bezkresne przestrzenie mokradeł, rozlewiska jednej z ostatnich w Europie nieujarzmionych rzek, gdzie króluje przyroda i gdzie człowiek wciąż żyje zgodnie z jej rytmem, a współczesność przeplata się z bogatą tradycją i historią.

Takich miejsc jak Dolina Biebrzy jest w Europie coraz mniej. I coraz więcej ludzi, którzy chcą tutaj przyjeżdżać, podpatrywać pory roku, podsłuchiwać przyrodę.

bagno zwyczajne, Danuta
sasanki, Danuta

Atrakcją jest pustka, bez kominów, słupów telegraficznych, asfaltu. Ogromne hektary otwartej przestrzeni muszą robić wrażenie. Przyroda biebrzańska jest dzika i przypomina tundrę.

Kiedy woda zejdzie z rozlewisk, pierwsze zaczynają kwitnąć kaczeńce. Jest żółto i żółto, w którą by nie spojrzeć stronę.

sasanka, Danuta

Sięgam do archiwum wycieczek… wykorzystując wolne dni na początku maja- wielokrotnie wyjeżdżaliśmy do Goniądza lub Mścich – niewielkich miejscowości w sercu otuliny biebrzańskiej. Pokochaliśmy te okolice, bo mogliśmy tam cieszyć się niezwykłym bogactwem świata roślin i zwierząt, przemierzać największy polski park narodowy pieszo, podglądać ptaki, tropić łosie i bobry.

Na przełomie kwietnia i maja - nad Biebrzą widać tysiące ptaków różnych gatunków, część z nich jedynie zatrzymuje się tam, by bezpiecznie odpocząć i pożywić się, część zostaje.

, Danuta

Wiosną Biebrza to ptasie eldorado, tutaj żerują przed dalszą podróżą. Nurkują, grzebią dziobami po dnie rozlewiska lub skubią oziminę na polach, przeszukują kępy trawy. W ciągu paru dni można zobaczyć ogromnie dużo różnych gatunków ptaków. Ktoś policzył, że nawet do 150 gatunków. Są cietrzewie, żurawie, batalion – bojownik znad bagien, gęsi, dubelt, wodniczka, derkacz, rycyk, kszyk i wiele, wiele innych.

Zrywaliśmy się o świcie, maszerowaliśmy po kładkach, błocie i rozległych przestrzeniach, aby dotrzeć w to jedno jedyne miejsce gdzie ptaki pojawiały się w postaci wymarzonego prezentu. Wdrapywaliśmy się na ambony, aby wyczekiwać na łosie- króla bagien. W trakcie wędrówki po biebrzańskich szlakach odnajdywaliśmy żeremia bobrów – największych gryzoni Europy i widzieliśmy ślady jego bytowania.

Ols wiosną, Danuta
zalany ols wiosną, Danuta

Wieczorami siadaliśmy na wzniesieniu gdzie mając przed sobą prawdziwy Amfiteatr Przyrody- wsłuchiwaliśmy się w chór śpiewaków powracających do gniazd i układających się do snu. Wiem jedno- Bagna Biebrzańskie wciągają...

Biebrzański Park Narodowy, Danuta

wiosennie :-), Danuta
przeszkody na szlaku, Danuta
Widok z wieży na Wilczej Górze, Danuta
jedna z wielu leśnych dróg, Danuta
kładka w Rezerwacie Czerwone Bagno, Danuta
to również
Bagno Ławki, Danuta
biebrzańskie przestrzenie, Danuta
biebrzańskie przestrzenie- widok z platformy widokowej, Danuta

23 kwiecień 2012 10:55

[cytuj autor='Siemomysła Anna'] Tegoroczne wakacje planujemy spędzić na wschodzie Polski, przemierzając go z północy na południe - Twoja opowieść, to cenna wskazówka! Dziękuję! Pozdrowienia! [/cytuj]

Realizujesz Aniu moje marzenia! :-)  Od dłuższego czasu noszę się z zamiarem zwiedzenia kraju wzdłuż granic. Na razie niestety są to tylko plany, bo życie ma inny scenariusz. Ciekawa jestem Twojej wyprawy i z uwagą będę śledziła relacje. Pozdrawiam :-)

Anna Siemomysła
22 kwiecień 2012 20:36

150 gatunków ptaków! Ależ tam musi być hałas! A ja dziś widziałam czajkę spacerującą po gliwickiej strefie ekonomicznej. Śliczna!

Mokro i płasko - ależ tam inaczej niż u nas! Tegoroczne wakacje planujemy spędzić na wschodzie Polski, przemierzając go z północy na południe - Twoja opowieść, to cenna wskazówka! Dziękuję!

Pozdrowienia!

22 kwiecień 2012 19:59

Stasiu, Karolu- dziękuję za odwiedziny i komentarze. Mokradła biebrzańskie są bardzo urokliwe i potrafią zachwycić. Te słynne nieużytki są naprawdę cenne przyrodniczo, a torfowiska mają niesamowitą ilość gatunków roślin. Pozdrawiam :-)

21 kwiecień 2012 22:55

Witam Danke.  .

Lada wycieczka na polnocnym wschodzie Polski . A mowili ze tam ( ok Suwalk )  to nawet ptaki zawracaja.  . Fajnie tak pospacerowc sobie nawet wczesna wiosna. Lepiej widac niektore obiekty. chociaz brak jest tej zieleni na ktora poczekamy do Maja .---  5 z wycieczki  .

Pozdrawiam Karol Barsolis

23 marzec 2012 11:23

Tak , Danusia to przyrodnik w każdym calu. Nic dodać do tego co napisali poprzednicy. Pięknie! Pozdrawiam

22 marzec 2012 07:52

Mokunko i Adasiu! Dziękuję za odwiedziny i miłe komentarze. Tak Mokunko! Swoją relacją chciałam pokazać kawałeczek innej części kraju, mniej znanego, a jakże urokliwego. Adasiu! Masz bardzo bystre oko- dzik byl  na terenie ogrodzonym, podobnie jak inne zwierzęta na rekonwalescencji.Hihi Dlatego choć "dzik jest dziki, dzik jest zły, dzik ma bardzo ostre kły" - nie musielismy się go obawiać.Pozdrawiam coraz bardziej wiosennie :-)

Adam Prończuk
22 marzec 2012 06:46

Super zachęta dla górala potrzebującego  odmiany.  Łąki po horyzont. W galerii dopiero pąki i pierwsze kwiaty, za to mnóstwo śladów  zwierząt. Nie uciekaliście przed dzikiem na drzewo?

21 marzec 2012 21:57

[cytuj autor='Świątkowski Roman'] Danusiu bardzo, bardzo miło mnie zaskoczyłaś. Turysta-przyrodnik z Ciebie jest. Relacja, właściwie to sama wyprawa, bardzo mi się podoba. Taka inna, ale ciekawa i wciągająca. [/cytuj]

Właśnie Danusiu, te bagna wciągaja hihihi dosłownie i w przenośni.Bardzo ciekawa lektura, o bagnach chyba jeszcze na PSz nie było.🙂 pozdrawiam wiosennie🙂))

21 marzec 2012 18:10

Dziękuję Romku za komentarz. Ta relacja jest wyprawą do wspomnień i efektem sięgnięcia do archiwum moich podróży. Pozdrawiam :-)

21 marzec 2012 15:18

Leśniczówka Grzędy

Czerwone Bagno

Grobla Honczarowska

Osowiec

Bagna Biebrzańskie

Osowiec Twierdza

Ostatnie zmiany atrakcji:
PolskieSzlaki.pl - polskie atrakcje - popularny portal turystyczny tworzony od 2005 roku przez aktywną rodzinkę złożoną dziś z mamy, taty i trzech córek. Sercem Polskich Szlaków jest blog z ciekawymi wpisami i fotorelacjami z wypraw oraz opisy atrakcji turystycznych w Polsce z pięknymi zdjęciami i informacjami praktycznymi. W sezonie notujemy 50 tys. Użytkowników na dzień, poza sezonem około 10 tys. Na profilu facebookowym mamy ponad 40 000 polubień, a na Instagramie 3 400 Obserwujących.
Jeżeli chcesz nas wesprzeć to możesz zamówić nocleg przez Booking.com - ciebie to nic dodatkowo nie kosztuje, a my dostaniemy drobną prowizję. Dziękujemy!