Sudeckie rozmaitości – trochę historii, kolejne pałace, a nade wszystko piękne widoki

Karpacz Górny- Świątynia Wang., Danuta

Minął rok 2011. Rok pełen różnych wydarzeń, trudności, ale też obfity w piękne chwile. Oto moich wspomnień ciąg dalszy…

Wyprawa będzie Pałacowo- Historyczna, więc zaczynamy ją od zobaczenia pałacu w Bukowcu .

Miłków - barokowe nagrobki karkonoskich laborantów- zielarzy, Danuta

Drogą Nr 369 , nastepnie 367 z Opawy koło przełęczy Okraj kierunek Kowary.Za Kostrzycą kierunek w prawo- Bukowiec. Jesteśmy na miejscu. Oglądamy pałac w którym aktualnie ma siedzibę Związek Gmin Karkonoskich. Widząc nasze zainteresowanie- zostajemy zaproszeni do środka. Wewnątrz pałacu zachowały się sztukaterie na parterze i na pierwszym piętrze. Podziwiamy salę kominkową z pięknymi sklepieniami. W pobliżu pałacu znajdują się zabudowania folwarczne otoczone rozległym parkiem krajobrazowym z licznymi pawilonami parkowymi.

Niedaleko – również w Kompleksie Parkowym- znajdujemy sztuczne ruiny małego amfiteatru w stylu rzymskim, a nad nimi urokliwy pawilon z otwartym kolumnowym portykiem, gdzie zbierano się na herbatę. To świątynia Ateny w budynku Belweder - dawna Herbaciarnia. Niestety herbaty można się tu napić wyłącznie w sobotę i niedzielę. Podziwiamy znakomity widok na pasmo Karkonoszy ze Śnieżką, stacją meteo i schroniskiem.

Cieplice Zdrój- Długi Dom, Danuta

Poniżej - niestety zaniedbany zespół folwarczny z ok. 1800 r

Na terenie parku planuje się utworzenie szlaków turystycznych wytyczonych tak aby prowadziły turystów po jego całym terenie w ramach różnych tras tematycznych wyposażonych w tablice informacyjne, kierunkowskazy z informacjami dot. gatunków przyrodniczych i budowli ogrodowych itp. Ciekawe na ile to się zmieni nim znów odwiedzimy to miejsce.

Bukowiec- zespół folwarczny , Danuta
Miłków - barokowe nagrobki karkonoskich laborantów- zielarzy, Danuta

Kolejny etap wedrówki to Miłków. My jechaliśmy drogami bocznymi kolo wysypiska smieci. Tak dotarliśmy do drogi Nr 366. W prawo Miłków. Miłków to stara karkonoska wieś. Według źródeł- wieś ta istniała już w XIIIw. Słynie głównie z neobarokowego pałacu Matuschków, w którym obecnie mieści się luksusowy hotel.

Zatrzymujemy się koło ruiny kościoła ewangelickiego. Przechodzimy na uroczy cmentarzyk przy kościele ewangelickim z 1755 roku, oglądamy zabytkowe nagrobki, w tym wiele niemieckich, miedzy innymi Hansa Seydla, znanego rytownika i berlińskiego grafika.

, Danuta

Cmentarz w znacznej części jest zaniedbany i zniszczony. Kościół ewangelicki również coraz bardziej popada w ruinę. Nie ma dachu, na murach rosną brzózki. W całości ostała się tylko wieża. Historia tego olbrzymiego i pięknego oraz zabytkowego kościoła zdaje się nieuchronnie dobiegać kresu, gdyż nie znalazł on ani użytkownika ani opiekuna. Zaniedbany popada w ruinę. Karkonoskie wichury i burze spowodują jego całkowite zniszczenie.

Przechodzimy do Kościoła pw.św.Jadwigi. Na zewnętrznym murze kościoła katolickiego – parafialnego znajduje się sześć barokowych nagrobków karkonoskich laborantów- zielarzy. Przed kościołem stoi kamienny pręgierz z XVIII wieku, a w murze cmentarnym znajdują się trzy kamienne krzyże pokutne. Na dwóch są wyryte: kusza, miecz i zarys stóp ludzkich. Najciekawszy jest krzyż prawy z niespotykanym rytem miecza i stóp, które są różnie interpretowane, ale mówi się m.in., iż oznaczają zawód ofiary - szewca. Krzyż środkowy ma wyrytą kuszę, a krzyż z lewej strony nie ma żadnych rytów. Krzyże pokutne zawsze mnie zadziwiały. Dlatego też uwieczniam je na fotografiach…

Miłków, Danuta

Zaglądamy do Kościoła katolickiego - jest otwarty i ma piękne wnętrze. Urokowi świątyni dodają witraże. Podziwiamy piękny, gwieździsty strop, czytamy informacje o historii świątyni i jego Patronce.

Dalej drogą Nr 366 skąd roztaczają się przepiękne widoki na górujący nad okolicą potężny grzbiet Karkonoszy z dominującą Śnieżką- kierunek Piechowice. W miejscowości Sobieszów- mijamy ruiny zamku Chojnik. Zamek w otoczeniu drzew znajduje się na wzgórzu po lewej stronie, ale my jedziemy dalej- do Cieplic Zdroju.

, Danuta

Cieplice – to uzdrowiskowa dzielnica Jeleniej Góry - i najstarszy kurort w Polsce. Bijące tu od wieków źródła, jedyne w Polsce o temperaturze dochodzącej do 90 stopni, swoją skuteczność zawdzięczają związkom siarki i krzemu oraz zawartości fluoru. Spacerujemy głównym deptakiem, podglądamy wiewiórki w Parku Zdrojowym /niestety bardzo rozkopanym/, próbujemy dojść do Muszli Koncertowej. Odświeżamy wspomnienia docierając do niewielkiej kawiarenki- sklepu w Parku Zdrojowym. Niegdyś było tam „Pożegnanie z Afryką”. Obecnie to piwiarnia … Ogromne rozczarowanie.

W centrum podziwiamy z zewnątrz najbardziej okazałą budowlę czyli przepiękny klasycystyczny Pałac Schaffgotschów. Przechodzimy obok fontanny- pijalni. Rzeźba- nimfa wodna serwuje nam ciepłą wodę zdrojową. Dobrze, że mamy przy sobie kubeczki. Zupełnie niedaleko znajduje się Długi Dom- niegdyś jeden z elementów kompleksu klasztornego cieplickiego zakonu cystersów. Obecnie mieści się tu siedziba dyrekcji Uzdrowiska. Jeszcze tylko wstępujemy do małej kawiarenki, żeby skosztować zachwalanego soku z brzozy i pora wracać.

Miłków, Danuta

Przejazd drogą w kierunku Szklarskiej Poręby, następnie Karpacza koło zbiornika Sosnówka.

Całkiem niezłą drogą, serpentynami, dojeżdżamy do Karpacza Górnego i dalej obieramy kierunek- Kaplica Św. Anny. Dojeżdżamy do końca drogi asfaltowej, a ostatni etap przechodzimy leśną drogą.

Karpacz Górny- Świątynia Wang piękny cmentarzyk przykościelny, Danuta

Kaplica św. Anny to miejsce ustronne, kameralne i widokowe.

Miejsce ukryte na zboczu Grabowca (784 m npm), o oryginalnej eliptycznej konstrukcji, powstałej w XIII w. po to, aby zneutralizować pogański kult związany z tą górą i skosztowania "wody życia" z Dobrego Źródła zwanego też Źródłem Miłości lub Świętym Źródłem. Zaglądamy do wnętrza Kaplicy. Ołtarz w kaplicy leży bezpośrednio nad źródłem, jednak woda wypływa na zewnątrz i można ją zaczerpnąć, po czym zrobić dookoła kaplicy siedem kółek, biegnąc z wodą w ustach, co według legendy ma zapewnić szczęście w miłości. Tak mówi stare podanie. Woda zimna, bardzo dobra. Są ławeczki, można odpocząć. Więc siadamy, podziwiamy piękne widoki, upajamy się ciszą i spokojem, czystym powietrzem…

wszystko czeka na swój czas... tylko czas na nic nie czeka..., Danuta
Cieplice Zdrój- nimfa z wodą zdrojową, Danuta
Miłków nagrobki na starym cmentarzu, Danuta

Słońce się chyli ku zachodowi, pora jechać dalej.

Jedziemy w kierunku Karpacza, by zobaczyć Świątynię Wang. Wreszcie jest! niesamowicie ukazuje się w otoczeniu pobliskich, najwyższych szczytów, świetnie wpisując się ze swą staro- nordycką przeszłością.

Karpacz Górny- Świątynia Wang piękny cmentarzyk przykościelny, Danuta

Wzniesiono ją na przełomie XII i XIII wieku w miejscowości Vang w Norwegii. W pierwszej połowie XIX wieku została zakupiona przez króla pruskiego Fryderyka Wilhelma IV i postawiona w Karpaczu Górnym. Niestety dzisiaj świątynia jest już zamknięta. Dotarliśmy tam za późno. Szkoda. Kościół ten jest unikalnym zabytkiem w skali światowej. Oglądamy z zewnątrz stylizowane lwy na odrzwiach, uskrzydlone smoki, sterczyny - wypusty w kształcie otwartych smoczych paszcz na szczytach dachowych. Świątynia wykonana jest z sosny norweskiej, która nasycona żywicą, wykazuje niezwykłą trwałość. Natomiast wieża, zbudowana ze śląskiego granitu dopełnia całości.

Podziwiamy niezwykle piękny cmentarzyk przykościelny. Podczas półtora wieku swego istnienia mały górski cmentarz był świadkiem zmiennych dziejów. Nie trudno tu o chwilę zadumy…

Miłków- kamienny pręgierz z XVIII wieku, Danuta

Jest coraz ciemniej. Karpacz szykuje się do snu. Zjeżdżamy drogą w dół do Centrum. Coraz więcej świateł i kolorowych reklam. Mijamy inne atrakcje Karpacza na zobaczenie których zabrakło nam dzisiaj czasu: Muzeum Zabawek, Muzeum Sportu i Turystyki, Zapora na Łomnicy, Krucze Skały, Wyciąg Krzesełkowy na Kopę, wreszcie „miasteczko” Western City.

Bogactwo gór jest niewyczerpane. Jesteśmy bardzo zachłanni na zwiedzanie, oglądanie nowych miejsc, wracanie do tych, które kiedyś- tam mielismy okazję zobaczyć.

Sudeckie rozmaitości – Miłków-ruiny kościoła ewangelickiego, Danuta
Granitowa wieża przy Świątyni Wang, Danuta

Wracamy do Opawy przez Kowary i w ten sposób zamykamy dzisiejszą turystyczną „pętelkę” .

kamienny pręgierz z XVIII wieku, Danuta
Bukowiec- świątynia Ateny w budynku Belweder , Danuta
2011-08-03

30 marzec 2012 15:09

Dziękuję Karolu za odwiedziny i zapoznanie się z moją relacją. Życzę Ci udanego pobytu w Wojanowie, a także wiele fascynacji tymi okolicami. Pozdrawiam wiosennie :-)

Witaj Danko - wedrowniczko

Ciekawa ta twoja wedrowka po Sudetach  .

Te "sudeckie rozmaitosci " podobaja mi sie.

Jak bede w  Wojanowie to  zachacze i o te miejsca o ktorych piszesz . Pozdrawiam Barsolis

18 styczeń 2012 17:32

Jasne Danusiu, ja czytam Twoje i innych relacje i one mnie inspiruja do zwiedzania! Natomiast - pozwolilam sobie uzupelnic Twoją...ale wiesz teraz pomyślalam, ty piszesz o piwiarni  umiejscowionej parę metrow od trasy w parku zdrojowym, który byl rozkopany.

Ja natomiast pomyslalam o tej w tzw Parku Norweskim(w każdym razie , tak zrozumialam pierwotnie z relacji), wiec to bylo rzeczywiscie znacznie dalej, lecz niekoniecznie trzeba było wędrowac przez ów  plac budowy, (można było obrzeżami parku, wzdłuż ulicy) ale skoro nie znalas Cieplic, to wcale nie dziewię się, że dalej nie poszlas!!! Park Zdrojowy, w ub roku w sierpniu , kiedy ja tam byłam wyglądał koszmarnie i parku nie przypominal. Natomiast Park Norewski byl w stanie idealnym.

Ja bywam w Cieplicach , bo mam szczeście mieć przjaciółkę (z dawnych licealnych czasów), która mieszka w Jeleniej Górze. Jeśli tylko mogę wpadam do niej na parę dni każdego roku. Stąd moja znajomość tych okolic!

pozdrawiam 🙂))

Ostatnio edytowany: 2012-01-18 17:36

18 styczeń 2012 12:50

Witaj Mokunko!

Cieszę się, że uzupełniłaś moją relację o nowe informacje. Otóż przy samym wejściu do Parku w Cieplicach- kurz byl tak niesamowity, że doszłam tylko do wymienionej  Piwiarni i musiałam zawrócić spowrotem. Nie doszłam do części przez Ciebie opisywanej. Wiedziałam, że dalej jest muzeum Przyrodnicze, ale nie mogłam ryzykować przebrnięcia przez Plac Budowy, który stanowił dla mnie przeszkodę nie do pokonania. Niemniej dziękuję za podpowiedzi, zresztą mam nadzieję, że kiedy znów zawitam w tych rejonach, bedę miała okazję i więcej czasu na zobaczenie pozostałych atrakcji.Widzę Mokunko, że wędrujemy podobnymi szlakami.Pozdrawiam serdecznie :-)

18 styczeń 2012 12:27

[cytuj autor='Prończuk Adam'] Już wiem skąd wrzechwiedza Danusi. Z dociekliwości, odkrywczości  i stranności. Piekna relacja! Pozdrawiam [/cytuj]

Fakt Danusiu, Park Zdrojowy rozkopany byl w ubieglym roku ale tylko jedna cześć! Dalejw Parku Norwekim tam gdzie ...napotkałaś piwarnię , park był piękny , zielony, pelen turystów i kuracjuszy! Nietknięty buldożerami, nierozkopany , tudzież nierozwalony robotami budowlanymi innego typu.

Piwniarnia (bar?) nieciekawa fakt ale, tuż okok parę metrów zaledwie dalej we wspomnianym  parku, jest przepiękne i arcyciekawe Muzeum Przyrodnicze  w tzw pawilonie norweskim.W nim mnóstwo eksponatow : fauny i flory z całego świata.Ogromne kolekcje motyli. Wiele zdjeć dawnych Cieplic z przelomu XIX i XX wieku, gdy było to samodzielne miasteczko (a nie jak obecnie uzdrowskowa dzielnica Jeleniej Góry).

Tuz obok śliczny staw , z kaczuszkami i łabędziami,dokarmianymi (ustawicznie!) przez turystów. Dalej idąc tym pięknym parkiem napotykamy mostki , drewniane, kamienne , którymi można dotrzeć do tamy, oddzielającej suchy polder zalewowy , chroniący Cieplice i najbliższą okolicę przed podtopieniami. Tak więc nawet w ub roku, gdy w ogromie prac remontowo-budowlanych i kurzu była jedna cześć parku ; w drugiej można było pospacerowac i zrelaksować się. Pooglądać wszedobylskie wiewiórki , które i ty na fotce uchwycilaś.

Jest tam również tzw Pasieka Karkonoska; mieszcząca przepiękną kolekcje uli, w postaci przeróżnych domków, figur ludzi i zwierząt.

Bardzo lubię Cieplice , byłam tam juz kilka razy ; zawsze gdy jestem w okolicy muszę je odwiedzić. Może w tym roku, gdy pojadę (jesli uda się na kilka dni w wakacje) będzie już ukończony aqua park,  powstający na obrzeżach Parku Zdrojowego.Byłaby kolejna atrakcja zabytkowych Cieplic Zdroju.

pozdrawiam serdecznie  Danusiu i po raz kolejny utwierdzam się w przekonaniu, że zmierzamy podobnymi szlakami🙂))

Ostatnio edytowany: 2012-01-18 12:28

Ostatnio edytowany: 2012-01-18 12:33

Ostatnio edytowany: 2012-01-18 17:34

17 styczeń 2012 23:54

...no właśnie, a ja dodam, że robi to z pasją , co zresztą widać.

17 styczeń 2012 22:18

Cieplice Zdrój

Przesieka

Borowice

Kowary- Sztolnie

Bukowiec- pałac

Bukowiec-Świątynia Ateny

Miłków pałac

Miłków barokowe nagrobki karkonoskich laborantów

Miłków kościół

Miłków krzyże pokutne i pręgierz