Wędrówka Szlakiem Doliny Zamków i Ogrodów

, Danuta

Ubiegłoroczne wakacje spędziłam w Sudetach. Bazą wypadową była Opawa i stamtąd odbywaliśmy wszelkiego rodzaju eskapady i wycieczki.

Zapraszam na wędrówkę w Dolinę Zamków i Ogrodów, do „niebiańskiej okolicy”, gdzie są „potężne góry na południu i spokojna sielskość na północy”. Gdzie królują lasy, stawy, gaje i najpiękniejsze łąki. Oglądanie letnich rezydencji, które przez stulecia były własnością arystokratycznych rodów.

Przełęcz Okraj, Danuta

Drogą Nr 369 , nastepnie 367 z Opawy dojeżdżamy na przełęcz przełęcz Okraj gdzie jest przejście graniczne i niewielkie drewniane schronisko. Schronisko PTTK na Przełęczy Okraj jest położone w niezwykle urokliwym miejscu z widokami wprost na Karkonosze. Podziwiamy je, wspominamy, jak to nieraz przemierzaliśmy tutejsze szlaki na trasie Karpacz- Okraj- Śnieżka. Nastepnie jedziemy do Kowar. Naszym celem jest zobaczenie Sztolni. I tu uwaga: Parkując na dole - otrzymuje się zniżkę na bilet wstępu do sztolni i Parku Miniatur. Jest też parking powyżej – przy wejściu do Obiektu, ale my zdecydowaliśmy się na spacer leśną drogą.

Pod nazwą Sztolni Kowarskich kryje się atrakcyjna podziemna trasa turystyczna, licząca około 1200 m chodników, komór i grot we wnętrzu góry Sulica wznoszącej się nad najwyżej położonym kowarskim osiedlem – Podgórzem. W towarzystwie przewodnika oglądaliśmy ten skansen tradycji górniczych, bogactwo ekspozycji związanych zarówno z geologią Sudetów jak i górniczymi technikami wydobycia. Wyposażeni w kaski- przeszliśmy tajemnicze i magiczne ścieżki XII-wiecznych Gwarków – Walonów, którzy dokonali odkrycia rud żelaza i innych cennych kruszców. Zbiór minerałów, szlachetnych kamieni, kruszców i kopalin pochodzących z kolekcji Sudeckiego Bractwa Walońskiego jest urzekający! Ponadto oglądaliśmy podziemną kaplicę św.Barbary, złoża rudy uranu, pokaz prezentacji promieniowania i najpiękniejsze i bardzo efektowne: niesamowite pokazy laserowe w podziemiach sztolni!!! Rewelacja!

Sztolnie Kowary, Danuta

Następnie pojechaliśmy do Centrum Kowar, aby zobaczyć "Park Miniatur Zabytków Dolnego Śląska"na terenie dawnej Fabryki Dywanów. Park oglądaliśmy tylko z zewnatrz, natomiast przygnębiające wrażenie zrobiła na nas podupadła Fabryka Dywanów. „Kowary” to najstarszy w Polsce i jeden z najstarszych na Świecie markowych producentów wykładzin i dywanów. Jeżeli jeszcze funkcjonuje, to wszystko wskazuje na to, że jej dni są już policzone. Szkoda.

dalej drogą 367 kierunek Jelenia Góra- Mysłakowice- pałac królewski, a obecnie szkoła. Zaglądamy do środka- są wakacje i bez problemu można podziwiać wnętrze pałacu. W holu zdjęcia i plakaty okolicznych zamków i pałaców. W gruncie rzeczy znajdujemy się w Dolinie Zamków i Ogrodów. Przed budynkiem oglądamy kamienny pomnik postawiony przez emigrantów z Tyrolu austriackiego, swemu opiekunowi i przewodnikowi z Tyrolu, a także ładny choć zaniedbany park. Przy bramie wejściowej na teren pałacu- szkoły – odnajdujemy krzyż pokutny.

Krótka przerwa na zjedzenie kanapek i jedziemy dalej.

kierunek Jelenia Góra- droga w prawo miejscowośc Łomnica. W Łomnicy nad Bobrem, znajduje się piękny, odrestaurowany barokowy pałac pochodzący z XVII wieku. Aby zobaczyć wnętrza trzeba kupić bilet, co zaraz uczyniliśmy. I tutaj od razu zaznaczam, że nie było warto! Wyposażenie mało ciekawe, za wyjątkiem klatki schodowej – same ryciny, szkice i plakaty. Poza tym osoba sprzedająca bilety mało uprzejma i niekompetentna. Szkoda było czasu. Z zewnątrz pałac prezentuje się dużo ciekawiej. Tuż obok znajduje się „Dom Wdów” w którym jest ekskluzywny hotel i kawiarnia. Wszystko w otoczeniu ładnego parku.

Sztolnie Kowary, Danuta

Dalej prosto drogą jest Wojanów, w którym jest piekny zespół pałacowy. Zachwycił nas nie tylko zadbany pałac i renesansowy dwór, ale również wszystkie obiekty dawnego majątku ziemskiego oraz romantyczny park krajobrazowy z chińską altaną i ładnym stawem. Stajnia, spichlerz, oficyna, wozownia, stodoła zmieniły całkowicie swoje pierwotne funkcje.

Od południa znajduje się piękny i rozległy park krajobrazowy przez który przepływa rzeka Bóbr. Wszystko bardzo estetyczne i piękne.

Odpoczywamy chwilkę i obieramy kierunek Karpniki- tutaj jest zamek który można zobaczyć tylko z zewnątrz- jest remontowany. Wjazd przez bramę folwarku po prawej stronie drogi. Obchodzimy remontowany obiekt słuchając jego historii opowiadanej nam przez gospodarza pilnującego budowy. Do pałacu Dębowego dojazd niestety jest niemożliwy-stanowi on własność prywatną.

Ruszamy w dalszą drogę. Kierunek Janowice Wielkie przez Trzcińsko. Przed Przełęczą Karpnicką skręcamy w lewo i drogą szutrową dojeżdżamy niedaleko schroniska PTTK Szwajcarka w Rudawach Janowickich. Ceny przystępne, więc pora na spóźniony posiłek. Pora na obserwacje: to urokliwe schronisko wybudowane w stylu tyrolskim, jest jedynym całkowicie drewnianym schroniskiem w Sudetach. W niezmienionej postaci stoi od roku 1823 do obecnych czasów. Położone przy węźle wielu szlaków turystycznych, gromadzi co chwilę innych turystów. Można tu poczuć prawdziwego ducha gór.

Pora nam w dalszą drogę.

Jedziemy przez Trzcińsko- Janowice Wielkie – Miedziankę. Za Ciechanowicami – kierunek Wieściszowice i ostatni punkt dzisiejszego programu czyli Kolorowe Jeziorka.

Sztolnie Kowary, Danuta

Kolorowe Jeziorka - to jedno z piękniejszych miejsc Rudawskiego Parku Krajobrazowego. Położone są na północnym zboczu Wielkiej Kopy. Na tym terenie rozmieszczone są trzy jeziorka: purpurowe, błękitne i zielone. Niesamowite zabarwienie wody jeziorek stwarza wręcz bajkowy nastrój. Kolor wód jest związany z występowaniem różnych związków chemicznych i przybiera kolory purpury, błękitu i zieleni co jest wielką atrakcją turystyczną.
Od XVIII do XX w. wydobywano w tych miejscach piryt, z którego wytwarzano kwas siarkowy w "witriolejni". Przechodzimy od parkingu leśną drogą, /niezbędne wygodne buty/ A warto! Jest już wieczór – nie ma zbyt wielu turystów i dlatego możemy się delektować do woli ciszą, spokojem i urokiem tego miejsca. Po drodze ławeczki i piekne widoki ! Oglądamy jeziorko purpurowe i szmaragdowe. To drugie ma niesamowity zielonkawo- szmaragdowy odcień. A na brzegu ławeczki. Świetne miejsce podumania… Ostatnie jeziorko – zielone- w okresach suszy zanika. I niestety teraz też go nie znajdujemy. Jest już późno, zaczyna zapadać zmrok.Czas spędzony na wyprawie upłynął szybciej niż można było sądzić. Pora wracać.

powrót przez Marciszów- Kamienną Górę- Lubawkę do Opawy

Sztolnie Kowary, Danuta

Dolina Pałaców i Ogrodów to nie tylko piękne zabytki, ale także urokliwe krajobrazy, które dane nam było podziwiać. Cudownie wkomponowane w przyrodę zamki i pałace stanowią unikalne zespoły parkowo-pałacowe tworząc niezwykle cenny historyczny krajobraz kulturowy. Jeszcze tym razem udało nam się wiele z tych obiektów zobaczyć również wewnątrz. Oby jak najdłużej była możliwość ich zwiedzania.

złoża rudy uranu, Danuta

Kolorowe Jeziorka , Danuta
2011-08-02

23 kwiecień 2012 18:50

[cytuj autor='Janek KYRONIS'] bardzo ciekawe masz Danka  opowiesci w twoich wycieczkach , ktore mnie inspiruja do wyjazdow .do Wojanowa tez sie wybierram . 5 z wycieczek . pozdrawiam Janek [/cytuj]

dlaczego wybierram a nie wybieram?

23 kwiecień 2012 18:46

[cytuj autor=' Wo-Janek'] Wojanow to pereka na dolnym slasku.ladna wycieczka ta i inne tez. [/cytuj]

chyba perełka a nie pereka!

Wo-Janek
23 kwiecień 2012 08:13

Wojanow to pereka na dolnym slasku.ladna wycieczka ta i inne tez.

03 kwiecień 2012 08:26

Bardzo ładna wycieczka, musze przyznać że dla nas to dziewicze tereny, byłam kilka razy na Dolnym Śląsku, ale tak daleko jeszcze nie zajechaliśmy

02 kwiecień 2012 23:41

Dziękuję Janku za komentarz i zainteresowanie moją wycieczką. Życzę udanego pobytu w Wojanowie. Pozdrawiam :-)

02 kwiecień 2012 09:46

5 z wycieczek . pozdrawiam Janek

16 marzec 2012 13:30

Dziękuję Aniu za miły komentarz. Mam nadzieję, że Twoja kolejna wizyta w Kowarach bedzie przyjemna, a wspomnienia dużo, dużo milsze. W Karpnikach w ub. roku palac był w zaawansowanym remoncie i  nie udało nam się  wejść na teren dziedzińca. Mam nadzieję, że za parę lat /niestety dopiero!/ pałac i jego otoczenie zostaną udostępnione zwiedzającym. Pozdrawiam wiosennie :-)

16 marzec 2012 10:25

Dzień Dobry!

Dzięki Twojej relacji, wreszcie spojrzałam inaczej na Kowary... Do tej pory kojarzyły mi się bardzo źle - jako sześciolatka spędziłam tam miesiąc w sanatorium BEZ MAMY, TATY i BRACI. Przerażające. Omijałam więc Kowary szerokim łukiem, choć pamiętam, że nawet na takiej smarkuli widok gór z boiska, na kore zabierano nas na spacery, robił dziwne, melancholijne wrażenie... Przy kolejnej okazji już ich nie ominę!

W Karpnikach byliśmy na dziedzińcu - wpuścili nas bardzo mili robotnicy, było to w lecie 2009. Ciekawe, kiedy miejsce to będzie gotowe?

Pozdrowienia,

Anka

29 luty 2012 08:08

Cieszę się Karolu, że swoją relacją zwróciłam Twoją uwagę na Wojanów. Mam nadzieję, że jadąc tam, bedziesz miał okazję zobaczyć również inne zamki i pałace dolnośląskiej Doliny Zamków i Ogrodów. Życzę udanego wypoczynku i pełnego relaksu, a po powrocie - relacji na PSz. Pozdrawiam :-)

28 luty 2012 21:45

Karolu te 370 zl, to za pobyt w tym pałacu płacisz?I co jest w tej kwocie oferowane?

witam ponownie. musze sie pochwalic ze dzieki Dance zapisalem sie  i wykupilem  pobyt w  Wojanowie  ( zakupy grupowe, wic nie drogo za 370 zl. za  3 dni dla 2 osob   ) .    Ta opowiec Danki tak mnie podniecila , ze jak pzreslali mi oferte na meila  , pach i juz kupione  bede tam w  kwietniu tego roku .  Jak wróce  to opisze . Pozdrawiam   Barsolis

Ostatnio edytowany: 2012-02-28 21:22

27 luty 2012 22:01

Bardzo dziękuję wszystkim za miłe komentarze. Dolina Pałaców i Ogrodów to sporo obiektów zlokalizowanych w malowniczych okolicach Karkonoszy. Wiele lat temu odkryłam to miejsce, a w ubiegłym roku miałam  szczęście aby tam powrócić. Widziałam tylko niewielką część pałaców, sporo jeszcze zostało do obejrzenia. Może dzięki PSz poznam dalsze ich losy,  m.in.zamku w Karpnikach. Pozdrawiam :-)

witaj Danko.  Piekna wycieczka - opowiesc.  Ja znowu dostalem natychmiastowej checi bycia w tym rejonie Polski ,Z tego co slysze ( w TV) sa  tam  podtopienia i grozba powodzi  ...Dolny Slask to najwieksze skupisko wspanialych zabytkow ,ktore koniecznie trzeba zwiedzic. . Ten Wojanow  mnie intertresuje , widze  ze sledzilas jego remont, no , no .. Cudowny teraz  jest ten Wojanow , bylem tak blisko w zeszlym roku . Lwowek Sl. Swieradow z. ..Pozdrawiam   Karol

17 styczeń 2012 14:02

Tak Daniusiu wracają wspomnienia.Mnie równiez przypomnialy się sztolnie , w starej kopalni uranu w Kowarach, lecz ja mam fotki w bardzo złej jakości a Twoje takie śliczne, czytelne. Aż miło pooglądać. pozdrawiam🙂

17 styczeń 2012 10:55

Bardzo się cieszę Romku, że moja relacja przywróciła również Twoje wspomnienia. Dziekuję za komentarz i pozdrawiam  :-)

17 styczeń 2012 10:50

Oj wróciły wspomnienia Tobie Danusiu z zesłorocznych wakacji a mnie z dawnych oj bardzo dawnych lat .Twój opis i zdjęcia naprawdę bardzo uzyteczny o wielu miejscach już zapomiałem i się to wszystko przydało - dzięki.

Pozdrowionko.

16 styczeń 2012 23:15

Cóż tu dodać do tego co napisali inni... Podziwiam Twoją mrówczą pracę przy opracowaniu tej relacji, a ponadto zobaczyłem całkiem nowe dla mnie rzeczy i miejsca.

Pozdrawiam.

16 styczeń 2012 21:37

Dziękuję wszystkim za mile komentarze. Cieszę się, że przyczyniłam się  do odgrzebania wspomnień. Toju! Niestety ja nie mogłam - ze względu na kontuzję powędrować w góry, ale z przyjemnością pooglądałam Twoje zdjęcia.Pozdrawiam z bielusieńkich Tych :-)

Ostatnio edytowany: 2012-01-16 21:39

16 styczeń 2012 21:32

Bardzo dobra relacja Danusiu, same ciekawe miejsca. Jeśli chodzi o Szwajcarkę, to byłam tam dwa lata temu, ale szłam z Trzcińska na Sokolik i dalej do zamku Bolczów - fantastyczne ruiny tuż koło Janowic Wielkich.

Dołączam zdjęcia: Sokolik, Szwajcarka, węzeł szlaków przy Szwajcarce i zamek Bolczów.

Pozdrawiam i piąteczka oczywiście 🙂))

Ostatnio edytowany: 2012-01-16 21:35

16 styczeń 2012 21:21

Danusiu, wiele z opisanych miejsc zwiedziłam.Tam jest przepięknie  i tyle do zwiedzania. Wojanów i Łomnicę opisałam też w moich wycieczkach. Mnie osobiście bardzo się tam podobało i obiecałam sobie , ze jeszcze powrócę tam będąc w okolicach Jeleniej Góry.

O ocenie -nie wspominam, bo jak wszystkie Twoje wyprawy na 5! .pozdrawiam🙂))

16 styczeń 2012 21:01

Danusiu celujący. Opis, prezentacja,  zachęta, uzyteczne informacje,  galeria.