Jesienne Pieniny

, mokunka

Listopadowy weekend - zapowiadała się ładna pogoda , czemu wiec siedzieć w domu, jak można pojechać, pozwiedzać?! Spakowaliśmy się błyskawicznie ,pojechaliśmy w Pieniny. Mimo, że było chłodno to bezwietrznie i słonecznie. W sumie idealna pogoda na ten późno jesienny wypad.

Zamek w Czorsztynie powitał nas spowity mgłą ( trudno było jechać górską kręta drogą szybciej niż 40 km/h) , ostatni fragment drogi około 2 km tylko dla ruchu pieszego. Wędrowaliśmy we mgle, która powolutku podnosiła się znad ziemi. Ruiny zamku w tej scenerii wyglądały naprawdę pięknie i tajemniczo. Wokół było puściutko. Tylko my, zamczysko i jesienny pieniński las!

, mokunka

Zamek w Niedzicy to potężne zamczysko położone po drugiej stronie Jeziora Czorsztyńskiego .Tam również puściutko , zaledwie kilkoro turystów , no i paru górali a raczej góralek sprzedających oscypki. W zamku wiele ciekawostek w urządzonych komnatach oraz surowe mury , fragmenty tak zwanej trwałej ruiny. Równie ciekawa jest przyzamkowa wozownia, udostępniona do zwiedzania. Z tarasu widokowego przepiękny widok na jezioro, zaporę oraz Pieniny. Ach te kolory jesieni!

Szczawnica natomiast , to typowe uzdrowisko , którego nazwanie kurortem to chyba(?) byłaby przesada. Wiele budynków sanatoryjnych mających ponad 100 lat, ciekawych i stylowych oraz współczesne molochy rozrzucone po okolicznych stokach. Park zdrojowy tzw dolny, rozkopany i zagrodzony, trwają prace remontowe. Podobnie jak na Placu Dietla, w centralnej części uzdrowiska. Cóż…widać, że po sezonie. Gdzie –niegdzie sennie przechadzają się kuracjusze; średnia wieku około 70 lat.

Można było pospacerować po deptaku nad Grajcarkiem. Ciekawie zaaranżowany i wyremontowany ze środków unijnych, pięknie oświetlony po zapadnięciu zmroku.

Palenica, góra, na którą można powędrować pieszo lub wjechać koleją linową . Chętni do wyjazdu kolejką muszą się uzbroić w cierpliwość, bowiem , ze względu na znikomą ilość turystów w listopadzie, kolejka kursuje co pół godziny. Później stop!

Krościenko , niewielka gmina niedaleko Szczawnicy. Można tam podziwiać zabytkową studnię, ciekawą góralska zabudowę lub odwiedzić siedzibę dyrekcji Pienińskiego Parku Narodowego ; a tam mnóstwo ciekawostek. Wystawa przyrodnicza, wystawa geologiczna, nawet prezentacja multimedialna pt „Cztery pory roku w Pieninach”. Wstęp kosztował…tylko 2 zl. Znudzona pani bileterka ucieszyła się, na widok osób (czyli nas ) chętnych do zwiedzania. Widocznie zawiodła promocja tej ekspozycji a naprawdę warta była obejrzenia.

I wszystko co dobre-szybko się kończy. Pełni wrażeń, zatrzymaliśmy się jeszcze w drodze powrotnej w ciekawym góralskim motelu nad zalewem; ubawiła mnie jego nazwa brzmiąca ni mniej –ni więcej tylko Cicha Woda.

Pomnik Sienkiewicza w Szczawnicy, mokunka
2011-11-15

29 grudzień 2011 20:11

Dzieki Zbyszku, cieszę sie, że relacja się podoba.Sama byłam zachwycona tym co zaledwie w 3 dni zobaczyłam.🙂  Kasiu racja, Pieniny są piekne🙂 pozdrawiam 🙂))

29 grudzień 2011 12:28

27 grudzień 2011 00:18
08 grudzień 2011 20:03

Dzięki Vincci, faktycznie w jesiennych Pieninach jest wiele uroku. A fotki...nadrobisz napewno, z jurajskich zamków masz świetne, więc Pieniny w obiektywie tez  myśle ,że uchwycisz ciekawie. pozdrawiam🙂))

08 grudzień 2011 19:03

Witam serdecznie 🙂 bardzo  ladna wycieczka już nie pamiętam ile lat minęło od czasu gdy byłem w tych pięknych miejscach,szkoda że nie mialem wówczas jeszcze aparatu fotograficznego musze to nadrobić i wybrać sie w 2012 roku. Napewno odwiedze Twoje miejsca🙂

17 listopad 2011 15:57

Jaka tam "szefowa" 😉

17 listopad 2011 15:01

Komentującym  krajotroterom dzieki bardzo, że uznaliście moją wyprawę za godną uwagi. Nawet "szefowa" admin strony Ania, zauwazyla🙂)) .Bardzo sie cieszę. I mimo szarej jesiennej aury za oknem wszystkich serdecznie, cieplo pozdrawiam🙂

Ostatnio edytowany: 2011-11-17 15:02

17 listopad 2011 12:47

Ale fajna wycieczka, ale bym pojechała... no może z kilka tygodni temu, teraz to już trochę zimno i czas spędzany poza domem się skrócił dośc poważnie 🙂

16 listopad 2011 22:42

[cytuj autor='Musielak Arkadiusz'] Ja powiem którko, zwięźle i na temat: w Pieninach byłem kilka razy (fakt że za każdym razem krótko), ale po tej relacji czuję  potrzebebę kolejnego wyjazdu w tamte rejony. Relacja świetna, nie mówiąc o fotkach  [/cytuj]

No właśnie, też byłam kilka razy i też mnie po obejrzeniu fotek ciągnie w tamte strony. Super wycieczka!

Pozdrawiam 🙂

16 listopad 2011 21:19

Cześć Wszystkim.

Ja powiem którko, zwięźle i na temat: w Pieninach byłem kilka razy (fakt że za każdym razem krótko), ale po tej relacji czuję  potrzebebę kolejnego wyjazdu w tamte rejony. Relacja świetna, nie mówiąc o fotkach (jestem wzrokowcem). Nawet ta "młodzież" (kuracjusze po 70-ce) mnie nie zraża.....

16 listopad 2011 12:48

Nooo tak  Dorka i Krzych ; to teraz  wy namiar na Pieniny 🙂 a mnie by wypadało, w te miejsca, w których byliście (a ja jeszcze nie dotarłam) .Wasza okolica też przepiękna ale do samego Wałbrzycha jeszcze nie dotarłam! Choć od Osówki czy Srebrnej Góry , gdzie byłam to juz tuz-tuż...🙂)) pozdrawiam Was serdecznie🙂

Ostatnio edytowany: 2011-11-16 12:48

16 listopad 2011 12:14

Ale nasza Mokunka zaszalala bardzo fajna i ciekawa wycieczka super nie byliśmy jeszcze w tych okolicach ale mamy na celowniku te zamki piękne miejsca bardzo nam się podoba fajne zdjęcia udana wyprawa gratulacje a co do motta to się zgadza tyle dookoła nas pięknych miejsc tylko czasu i kasy brak pozdrawiamy 🙂)

16 listopad 2011 12:08

[cytuj autor=' mokunka']. Moniu daaawno cie nie było!Ostatnio edytowany: 2011-11-16 12:01[/cytuj]

Gdzie bywasz Moniko???

16 listopad 2011 12:06

[cytuj autor=' mokunka'] Dzięki chłopaki (Romku, Adamie) bardzo , cieszę sie, że mój wypad uznaliście za ciekawy. Moniu daaawno cie nie było!O Czerwonym Klasztorze czytałam lecz...czasu juz brakło aby tam dotrzeć.Niby długi był listopadowy wekend ale i krótki zarazem. Ja również bardzo uważnie śledzę Polskie Szlaki ; czytam, przeglądam fotki i dzięki informacjom w nich zawartych juz ...planuję kolejne wycieczki 🙂)) Gdybym tylko miała troche więcej czasu i troche wiecej kasy😉 ojjj, nie usiedziałabym zapewne długo w domu! W Polsce przecież tyle pięknych miejsc, do których jeszcze nie dotarłam. I tu przypomina mi sie znana maksyna "Cudzę chwalicie - swego nie znacie"! pozdrawiam🙂)) Ostatnio edytowany: 2011-11-16 12:01[/cytuj]

Podpisuje się!!!🙂

16 listopad 2011 11:59

Ostatnio edytowany: 2011-11-16 12:01

16 listopad 2011 11:59

Ja byłam w Pieninach we wrześniu. Będąc tam  warto zachaczyć o Słowację i jej Czerwony Klasztor. To była super wycieczka. Wszystkim polecam Pieniny.

16 listopad 2011 11:14

Ubogi jestem w swym wędrowaniu - wybieram pośpiesznie szlaki, a uciekają mi ciekawe miejsca, tak jak te, które opisałaś i zdjęciach złapałaś. Ale po co są Polskie Szlaki? - by dzielić się wspomnieniami. Pozdrawiam gorąco.

16 listopad 2011 10:28

Gratuluję udanego weekendu, piękna wyprawa w Pieniny, warto tutaj przyjeżdżać bo jak powiedział pisarz Władysław Ludwik Anczyc "Kto nie widział Tatr i Pienin, ten niczego nie widział". Pieniny to niezbyt długie pasmo górskie zaledwie 30 km ale mimo tego można znaleźć wiele atrakcji turystycznych i nietylko. Pozdrawiam gorąco.