Śnieżnik

, Marek Weber

Po przyjeździe do Kletna kierujemy się na bezpłatny parking przy Sztolni 18 - zamkniętej kopalni uranu. Zanim wyruszymy na nasz szlak zwiedzamy zamkniętą w latach 50-tych XX wieku kopalnię uranu – wydobyto tutaj około 20 ton tego pierwiastka. Zwiedzanie podziemnej trasy turystycznej kopalni zajmuje około godziny. Po zwiedzaniu schodzimy na parking, zmieniamy obuwie na odpowiednie do wędrówki, zabieramy sprzęt i udajemy się szlakiem rowerowym w dół drogą w kierunku Kletna – parkingu autobusowego dla turystów udających się do jaskini Niedźwiedziej. Po przejściu około 1km, na rozdrożu dróg przy parkingu skręcamy w prawo i dalej szlakiem żółtym udajemy się w stronę jaskini niedźwiedziej. Idąc po drodze możemy dostrzec po prawej stronie muzeum ziemi, mijamy także stanowiska z pamiątkami koło Janowej Chaty. Następnie dochodzimy do starego kamieniołomu, zamkniętego z powodu zagrożenia jaskini niedźwiedziej pracami w tym kamieniołomie. Naprzeciwko kamieniołomu jest miejsce na odpoczynek. Poruszając się dalej drogą asfaltową – żółtym szlakiem – po przejściu kilkuset metrów, mijamy w głębi kamieniołom „Pulinka”.

Po dojściu do jaskini Niedźwiedziej, robimy sobie krótki odpoczynek na ławeczkach przy wejściu do jaskini, następnie udajemy się dalej Gęsią Gardzielą w kierunku schroniska pod Śnieżnikiem. Po dojściu do przełęczy Śnieżnickiej, nasz żółty szlak łączy się ze szlakiem czerwonym i teraz już szerokim duktem leśnym dochodzimy do schroniska pod Śnieżnikiem. Po odpoczynku ruszamy dalej w kierunku Śnieżnika, po drodze mijając Jaskółcze Skały. Przy Jaskółczych Skałach nasz zielony szlak łączy się ze szlakiem czerwonym czeskim, które teraz razem doprowadzają nas do szczytu Śnieżnika 1426m n.p.m. Na szczycie Śnieżnika znajdują się resztki ruin po wysadzonej w 1973 roku wieży widokowej, a poniżej od strony czeskiej fundamenty rozebranego w 1971 roku czeskiego schroniska. Obok tych fundamentów znajduje się kamienna rzeźba słonia ustawiona w 1932 roku – który jest dla czechów symbolem Śnieżnika. Na szczycie Śnieżnika nasz szlak zielony prowadzi teraz samotnie wzdłuż granicy państwowej, a czerwony czeski szlak prowadzi do źródeł Morawy.

Teraz schodzimy w dół szlakiem zielonym w kierunku przełęczy Głęboka Jama, po drodze znów nasz szlak łączy się na chwilkę ze szlakiem czerwonym czeskim. Po dojściu do przełęczy Głęboka Jama opuszczamy szlak zielony i teraz już szlakiem żółtym udajemy się w dół w kierunku Kamienicy. Początkowo droga jest ścieżką, która później zmienia się w dukt leśny, a następnie w drogę asfaltową. Po dojściu w Kamienicy do leśniczówki, mamy skrzyżowanie szlaków i teraz już niebieskim szlakiem idziemy znowu pod górę w kierunku Kletna. Po dojściu do szczytu Porąbka, zmieniamy teraz nasz szlak z niebieskiego pieszego na czerwony rowerowy i teraz już idąc w dół dochodzimy do Kletna, a dalej do parkingu przy sztolni nr 18 - zamkniętej kopalni uranu, skąd rozpoczęliśmy naszą wędrówkę.