, Zbyszek Mat
, Zbyszek Mat

Wenecja - Diabeł Wenecjański i Muzeum Kolei Wąskotorowej.

Komentarze 0
2009-07-20

Podróżując Żnińską Kolejką Wąskotorową przejeżdżamy przez stację Wenecja. Fascynujące miejsce, bo to ruiny zamku Diabła Wenecjańskiego i Muzeum Kolei Wąskotorowej fascynujące miłośników historii techniki

Muzeum w Wenecji, Zbyszek Mat
Muzeum w Wenecji, Zbyszek Mat

Kolej wąskotorowa od blisko 120 lat związana jest z historią Pałuk. Niegdyś stanowiła ona podstawowy środek transportu towarowego oraz pasażerskiego w tym regionie. Pozostałością po licznych pałuckich trasach, których łączna długość wynosiła 79 km, jest dzisiaj turystyczna lina wąskotorowa. Kolejka kursuje dziś na trasie Żnin – Wenecja – Biskupin – Gąsawa (12 km).

Weneckie Muzeum utworzone zostało w roku, 1972 (jako pierwsze w Polsce). Współczesne Muzeum to jeden z największych w Europie skansenów kolei wąskotorowej na tor o szerokości zaledwie 600 mm. Tabor kolejowy w weneckim skansenie prezentowany jest w formie „dużego dworca małej kolejki” wraz z urządzeniami technicznymi służącymi kolejom wąskotorowym. Prezentowane są tutaj parowozy, wagony i pojazdy trakcyjne. Jest wśród nich m.in. 17 parowozów, z których najstarszy pochodzi z 1899 r., oraz ponad 60 innych pojazdów szynowych. Można tutaj zobaczyć wagony o różnym przeznaczeniu – towarowe, pasażerskie, drezyny ręczne i motorowe. Ekspozycje uzupełniają elementy niezbędnej infrastruktury kolejowej – w tym m.in. zabytkowa poczekalnia (XIX w.), budka dróżnika ze szlabanem, torowiska z rozjazdami, zwrotnica, żuraw wodny, obrotnica umożliwiająca zmianę kierunku jazdy. W budynku zabytkowej poczekalni można zaopatrzyć się w pamiątki i wydawnictwa o tematyce kolejowej. W jednym z wagonów w sezonie letnim funkcjonuje punkt pocztowy, gdzie można wysłać widokówki z okolicznościową pieczątką.

Muzeum Kolei Wąskotorowej w Wenecji, Zbyszek Mat
Muzeum Kolei Wąskotorowej w Wenecji, Zbyszek Mat

Muzeum uroku dodaje jego położenie – na przesmyku pomiędzy Jeziorem Weneckim i Biskupińskim, u stup ruin średniowiecznego zamku. Był on własnością Mikołaja Nałęcza – sędziego kaliskiego, który za względu na surowość wyroków został nazwany Krwawym Diabłem Weneckim. Tak mówi legenda…, ale wśród historyków pojawia się opinia, że Pan na Wenecji był dobrym zarządcą posiadanych dóbr. Bez względu na to jak było naprawdę, ruiny weneckiego zamku przyciągają śmiałków swoja tajemniczością.

, Zbyszek Mat
, Zbyszek Mat
, Zbyszek Mat
, Zbyszek Mat
, Zbyszek Mat
Parowóz z tendrem Fabryka Lokomotyw Chrzanów 1928 r., Zbyszek Mat
, Zbyszek Mat
, Zbyszek Mat
, Zbyszek Mat
, Zbyszek Mat
, Zbyszek Mat
Parowóż z tendrem Typ5-471 Firma Artur Borsing Berlin 1913 r., Zbyszek Mat
, Zbyszek Mat
, Zbyszek Mat
Parowóz Tx10 - 660 Fabryka Lokomotyw Chrzanów Polska 1939 r., Zbyszek Mat
, Zbyszek Mat
Parowóz Tx26-422 Fabryka Lokomotyw Chrzanów 1928 r., Zbyszek Mat
, Zbyszek Mat
Parowóz Tx2-355 Fabryka Orenstein, Zbyszek Mat
, Zbyszek Mat
, Zbyszek Mat
Parowóz Tx6-502 Oberschlesische Lokomotivwerke A.G. Krenau O.S (Chrzanów) 1944 r., Zbyszek Mat
, Zbyszek Mat
, Zbyszek Mat
, Zbyszek Mat
, Zbyszek Mat
Parowóz z tendrem 1, typ Pacyfic firma Les Ateliers Metallurgiques Nivelles (Belgia) 1935 r., Zbyszek Mat
, Zbyszek Mat
, Zbyszek Mat
, Zbyszek Mat
Parowóz Lokomotivbau Karl Marx VEB Babelsberg 1950 r., Zbyszek Mat
, Zbyszek Mat
, Zbyszek Mat
..poczta kolejowa..., Zbyszek Mat
, Zbyszek Mat
, Zbyszek Mat
..obrotnica ..., Zbyszek Mat
, Zbyszek Mat
, Zbyszek Mat
, Zbyszek Mat
Lokomotywa spalinowa WLS 50 1 434 ZNTK Poznań 1963 r., Zbyszek Mat
, Zbyszek Mat
, Zbyszek Mat
, Zbyszek Mat
, Zbyszek Mat
Parowóz Klemensów 2 firma August Borsig Berlin-Tegel 1918, Zbyszek Mat
Parowóz Klemensów 6 fabryka Henschel, Zbyszek Mat
, Zbyszek Mat
, Zbyszek Mat
Pług odśnieżny dwuosiowy 1922 r., Zbyszek Mat
, Zbyszek Mat
..normalny zestaw i wąskotorowy.., Zbyszek Mat
Parowóz z tendrem T2-71 fabryka Henschel, Zbyszek Mat
, Zbyszek Mat

Komentarze

Zostaw swój komentarz

Zwiedzone atrakcje

Wenecja

Znajdziesz nas na:
PolskieSzlaki.pl - polskie atrakcje - popularny portal turystyczny tworzony od 2005 roku przez aktywną rodzinkę złożoną dziś z mamy, taty i trzech córek. Sercem Polskich Szlaków jest blog z ciekawymi wpisami i fotorelacjami z wypraw oraz opisy atrakcji turystycznych w Polsce z pięknymi zdjęciami i informacjami praktycznymi.
W sezonie notujemy 80 tys. Użytkowników na dzień, poza sezonem około 10 tys. Na profilu facebookowym mamy ponad 60 000 obserwujących, na Instagramie 16 000, a nasz kanał YouTube subskrybowało ponad 2 100 osób.
Jeżeli chcesz nas wesprzeć to możesz zamówić nocleg przez Booking.com - ciebie to nic dodatkowo nie kosztuje, a my dostaniemy drobną prowizję. Dziękujemy!
Copyright 2005-2022