Głuchołazy - Parkowa Góra (Góra Chrobrego)

, Marek Weber
Po zwiedzeniu centrum miasta w Głuchołazach wyruszyliśmy na zaplanowany wcześniej szlak w obrębie Góry Parkowej (Góra Chrobrego), gdzie znajduje się łącznie ok. 20 km oznakowanych szlaków turystycznych pieszych.

Wybraliśmy szlak żółty - szlak nazywany Szlakiem Złotych Górników, pokrywa się on częściowo ze ścieżką przyrodniczo-dydaktyczną "Przez Górę Chrobrego w Głuchołazach". Prowadzi w większości leśnymi, mrocznymi drogami, na których natkniemy się na kamienie lub też wystające korzenie.
Wędrówkę naszą rozpoczynamy przy budynku Caritas w Głuchołazach przy ulicy gen. Andersa cofamy się w kierunku centrum miasta. Na trasie znajdują się dwa źródełka oraz relikt dawnego kopalnictwa złota -''Grota Góralska''. Jest to kilkunastometrowa sztolnia ze specyficznym mikroklimatem, który pozwala przezimować w niej kilku chronionym gatunkom nietoperzy. Przebyciu kilkuset metrów dochodzimy do mostka na rzeczce Białej Głuchołaskiej, gdzie wchodzimy na żółty szlak długości ok. 6 km, który zwany jest archeologicznym, jest on chyba jednym najciekawszych szlaków w okolicach Głuchołaz. Teraz udajemy się promenadą spacerową wzdłuż brzegu Białej Głuchołaskiej, szlak przechodzi pod wiaduktem kolejowym obok mostu ''huśtanego'', wchodzimy na ulicę Parkową. Dalej idziemy obok hotelu i restauracjiLeśna” oraz basenu kąpielowego. Przy pensjonacie „Zacisze II” i „Jeziorku Łabędzkim” szlak prowadzi nas dalej w kierunku Przedniej Kopy. Idziemy przez las, ale miejscami wychodzimy z lasu i możemy obserwować piękne widoki na Górę Opawską, po drodze mijamy stare miejsca wydobywania złota na tych terenach, po kilku minutach zagłębiamy się znowu w przyjemny cień lasu. W lesie spotykamy ślady starych szybów wydobywczych złotonośny piasek. Szlak prowadzi nas dalej ścieżkami do szczytu Góry Chrobrego, gdzie stoi 22 metrowa kamienna wieża widokowa wybudowana w 1898 r. (obecnie nieczynna) oraz zgliszcza Domu Wycieczkowego, który spłonął 26 XI 1996 r. Po obejrzeniu z wieży widokowej panoramy na okoliczne tereny, schodzimy w dół szlakiem, aby po przejściu kilkudziesięciu metrów dojść do neogotyckiej Kaplicy św. Anny wybudowanej w 1908 r. Obok Kaplicy znajdują się tzw. ''Wiszące Skały'' o wysokości ok. 10 m. Dalej trasa wiedzie nas zboczem Góry Parkowej (Góra Chrobrego), gdzie dochodzimy prawie do granicy, mijając Górną i Średnią Drogę Świńską mamy piękne widoki na przełom rzeki Biała Głuchołaska. Z lasu wychodzimy naprzeciwko ujęcia wody, gdzie nasz szlak skręca z lasu w prawo, znajdują się tu tereny dawnej eksploatacji złota. Zobaczyć można relikty kopalnictwa w postaci szybów, zagłębień, pozostałości płuczek po odkrywkowej eksploatacji złota oraz liczne usypiska i zwały przemytego materiału. Dalej szlak biegnie ul. Andersa, gdzie stoją XIX wieczne budynki dawnego uzdrowiska i min. budynek Caritasu, skąd rozpoczęliśmy nasz szlak.
Głuchołazy - Parkowa Góra (Góra Chrobrego), Marek Weber
, Marek Weber
2008-08-02

28 listopad 2008 20:01
Podobnie, jak w wielu innych tego typu obiektach trudno zapewnić stały nadzór i bardzo szybko stałby się ruiną a jego skromne wyposażenie za jakiś czas pewnie moglibyśmy kupić na aukcji internetowej! Proponuję odwiedzić Centrum Informacji Turystycznej na Placu Basztowym i tam uzyskać dokładną odpowiedź. A może spytać księdza proboszcza?p.)

27 listopad 2008 22:40

04 sierpień 2008 08:29
03 sierpień 2008 22:02
Do Głuchołazów mam tylko pół godz.... samochodem.Przedstawiony szlak jest rzeczywiście jednym z piękniejszych w Górach Opawskich.To teren dla wycieczek rodzinnych, nawet z bardzo małymi dziećmi. A cuda natury są wszędzie, wystarczy się rozejrzeć! Pozdrawiam ze szlaku krzyży pokutnych!