W drodze do schroniska na Przegibku

Na skrzyżowaniu w Soli, Marek Weber
Szlak nasz rozpoczyna się na stacji PKP w Soli, gdzie możemy zostawić nasz pojazd w cieniu drzew. Wychodząc z dworca kierujemy się w prawo jak pokazują czarne znaki szlaku i po przejściu kilkuset metrów przechodzimy przez przejazd kolejowy, a następnie skręcamy w lewo przeprawiamy się przez rzeczkę. Dalej szlak przechodzi przez Łysicę.
Po drugiej strony góry rozpoczyna się szlak zielony w Rycerce Górnej-Kolonia, którym najpierw długo idziemy drogą asfaltową, z której to w końcu skręcamy w prawo do góry w leśną ścieżkę. Teraz szlak wiedzie trawersem zbocza Bendoszki Wielkiej, co raz przeplatając się z leśną drogą, którą miejscowi drwale zwożą drzewo na dół. W tych właśnie miejscach zazwyczaj jest sporo błota, głównie po obfitszych opadach deszczu, więc przydałyby się tu wysokie buty.
Wychodzenie tym szlakiem jest zdecydowanie najszybsze i najwygodniejsze ze wszystkich pozostałych. Bez problemów każdy wyjdzie na górę, może jedynie w kilku miejscach jest moment większego podejścia, ale z pewnością nikomu nie sprawi ono problemu. Dodatkowym atutem jest dogodny dojazd pod sam szlak i niedługi czas wychodzenia czy schodzenia.
Przegibek to nazwa malowniczej przełęczy a także niewielkiego osiedla, składającego się z kilku chat góralskich, w grupie Wielkiej Raczy, pomiędzy szczytami Bendoszki Wielkiej a Banią. Na południowych stokach Bendoszki Wielkiej, na przełęczy pod lasem, stoi niewielkie schronisko PTTK zwane schroniskiem na Przegibku, które było miejscem naszego krótkiego odpoczynku, gdyż czekała nas jeszcze droga powrotna do Soli czarnym szlakiem, wg oznaczenia na szlaku schodzenie miało nam zająć niecałe 4 godziny.
Powrotna droga jest bardzo ciekawa - szlak z przepięknymi panoramami na okoliczne góry. Z pewnością warty polecenia dla osób z nieco lepszą kondycją, by długość szlaku nie przyćmiła jego jakości. Ze schroniska na Przegibku Szlak wznosi się i po kilkunastu minutach wychodzi z lasu na polanę, na szczycie której znajduję się krzyż jubileuszowy poświęcony przez Jana Pawła II. Tym samym zdobywamy Bendoszkę Wielką 1144m.n.p.m. Dalej stokiem Bendoszki Wielkiej w dół przez polanę widokową schodzimy na Przełęcz Przysłóp Potócki, gdzie znajduje się bacówka i stodoła, służąca wypasaniu owiec na pobliskich łąkach. Mieści się tu studencka chata, w której można przenocować. Z przełęczy Przysłóp Potócki rozpoczyna się strome podejście na szczyt Praszywki Wielkiej 1044m.n.p.m, skąd schodzimy do Rycerki Górnej, przy zabudowaniach (obok białej kapliczki) skręcamy w prawo na mostek, dalej w lewo i ulicą wracamy tak jak przyszliśmy. Za kolejnym mostkiem skręcamy w prawo (drogowskaz szlaku wskazuje stacja PKP Sól) i dalej idziemy ulicą, aż szlak czarny skręca w lewo między zabudowaniami i wiedzie nas w górę przez Łysicę do Soli.
Pierwsza wodna przeszkoda -
Drogowskaz na szlaku wędrówki, Marek Weber
Schronisko na Przegibku, Marek Weber
Odpoczynek w cieniu drzew przy schronisku na Przegibku., Marek Weber
Jubileuszowy Krzyż Ziemii Żywieckiej na Bendoszce Wielkiej 1144m.n.p.m. , Marek Weber