Pieniny - dwa wąwozy

, Marek Weber

Po dotarciu do wsi Jaworki na jej skraju jest umiejscowiony parking, gdzie zostawiamy nasz pojazd i dalej kierujemy się drogą w kierunku centrum wsi do wąwozu Homole. Po kilkuset metrach docieramy do wejścia do wąwozu, przechodząc obok nieczynnego już punktu pobierania opłat i przez mostek jesteśmy u wejścia do wąwozu. Zielony szlak prowadzi nas po dnie wąwozu, wzdłuż potoczku, który przecina naszą drogę wędrówki. Droga pnie się coraz wyżej, a wąwóz robi się coraz bardziej wąski, aż dochodzimy do miejsca, gdzie są metalowe schody, które prowadzą nas do Czajakowej Skałki i Kamiennej Księgi. Tutaj na polanie urządzone jest miejsce dla odpoczynku turystów. Idziemy dalej zielonym szlakiem, przez las i dochodzimy do skrzyżowania szlaku z drogą, w lewą stronę dojdziemy do Szałasu Bukowinki i do kolejki linowej, a my kontynuujemy naszą wędrówkę w kierunku rezerwatu Wysokie Skałki. Po kilkudziesięciu minutach po lewej stronie mijamy pole namiotowe, które usytuowane jest na skraju łąki. Dalej przy bezchmurnym niebie i palącym słońcu szlak prowadzi nas przez łąkę aż do skraju lasu gdzie jest granica rezerwatu Wysokie Skałki. Wychodzimy ostrym podejściem do góry po drodze mijając skrzyżowanie szlaków wspinamy się jeszcze wyżej aby wejść na szczyt Wysoka 1005m n.p.m. – najwyższy szczyt w Pieninach. Z góry Wysoka jest wspaniały widok na Tatry co przy tej pogodzie wspaniale wygląda. Następnie wracamy się do skrzyżowania szlaków i teraz idziemy dalej w prawo niebieskim szlakiem podziwiając piękne pienińskie widoki. Po krótkim odpoczynku na „łonie natury” ruszamy dalej w kierunku skrzyżowania szlaków na Przełęczy Rozdziela. Tutaj zmieniamy szlak na żółty i teraz idziemy w dół w kierunku rezerwatu i Wąwozu Biała Woda. Dalej kierujemy się szlakiem żółtym który prowadzi nas do wsi Jaworki, tutaj przerwa na zjedzenie obiadu i powrót do parkingu na początku wsi.