Wąwóz Kraków w Dolinie Kościeliskiej

, Marek Weber

Po zaparkowaniu samochodu na parkingu w Kirach udajemy się do kasy i po wykupieniu biletów wstępu udajemy się w głąb Doliny Kościeliskiej. W czasie naszego spaceru towarzyszy nam szum potoku Kościeliskiego, który kilkakrotnie przecina naszą wędrówkę w kierunku Polany Pisanej. Po drodze mijamy kaplicę Zbójnicką, Stare Kościeliska, Bramę Kraszewskiego i dochodzimy do Polany Pisanej – można dotąd dojechać. góralską dorożką. Tuż za Polaną Pisaną po przejściu mostka skręcamy w lewo, zmieniając szlak na żółty i po kilkudziesięciu metrach jesteśmy już u wejścia do Wąwozu Kraków. Wąski wąwóz o wysokich ścianach daje nam cień i ochłodę w ten ciepły lipcowy dzień. Idziemy po dnie wąwozu do momentu aż jest ostrzeżenie, że kończy się szlak dwukierunkowy a zaczyna jednokierunkowy – wchodzimy do jaskini „Smocza Jama”

Trasa do jaskini prowadzi najpierw po drabince, a następnie do wejścia do jaskini wspinamy się po łańcuchach. U wejścia do jaskini mamy do wyboru dwie drogi na zewnątrz lub przez jaskinię. Wybraliśmy drugi wariant i po uruchomieniu latarek zanurzyliśmy się w mrok wilgotnej jaskini. Przy pomocy łańcuchów wychodzimy z jaskini po drugiej strony góry, a żółty szlak prowadzi nas dalej w kierunku Doliny Kościeliskiej na Pisaną Polanę. Teraz po krótkim odpoczynku udajemy się w kierunku parkingu w Kirach.