Piękna Ziemia Świętokrzyska

, monika

Wyjeżdżając z domu w Trzebini o godz. 8.00 do celu naszej podróży Opatowa dotarliśmy o godz. 11.30 . Opatów to malownicze miasteczko, które słynie z kolegiaty św. Marcina. Historia tego miasta sięga XIII w , kiedy to pojawiły się pierwsze wzmianki o osadzie przy zamczysku, które tu wtedy istniało. Kolegiata Opatowska powstała na prawym brzegu rzeki Opatówki. Miasto często zmieniało właścicieli . Kolegiata znajdująca się w tym pięknym malowniczo położonym mieście dominuje nad nim . Wchodząc do środka ma się wrażenie przeniesienia w czasie. Spacerowaliśmy po uliczkach Opatowa zachwycając się nimi. Niedaleko Opatowa jest zamek Krzyżtopór ok. 18 km. od tego miasta. Wybraliśmy się tam aby go zobaczyć . Nad wjazdem do zamku widniał napis " Krzyż obrona , Krzyż podpora - dziatki naszego topora " niestety niezachował się on do naszych czasów. Patrząc na ruiny tego zamku widzimy jaki był ogromny . To była naprawdę potężna twierdza . Chodząc po ruinach tej budowli można sobie wyobrazić przepych jaki tam był . Wracając z Opatowa pojechaliśmy do unikatowego miejsca jakim jest Święty Krzyź . To stare sanktuarium przez prawie 1000 lat było prowadzone przez zakon Benedyktynów . Niewiadomo kiedy przybyli na Łysą Górę . Warto wybrać się do tego sanktuarium . Miejscem tym opiekują się teraz misjonarze oblaci . Weszłam do środka świątyni chcąc zobaczyć relikwie Świętego Krzyża , które są umieszczone w tym kościele , niezobaczyłam wiele . Warto było tam pojechać . Teraz zaczęliśmy rozglądać się za noclegiem co wcale niebyło takie proste, ale w końcu znalazliśmy w malowniczym miejscu niedaleko Jaskinii Raj.

Dzień 2 .

Wyprawa do jaskinii raj . Zawsze chcieliśmy ją z mężem zobaczyć , to jedna z najpiękniejszych jaskiń jakie widzieliśmy . Pierwsze odczucie szokujące, że jest tam bardzo zimno. Zaraz potem przychodzi zachwyt , bo jaskinia zachowała swój pierwotny styl. Rozbudzona wyobraźnia podsówa fantastyczne skojarzenia. Jest tam bardzo dużo form naciekowych , które niekiedy przypominają zwierzęta. Mogliśmy zobaczyć jakie zwierzęta prehistoryczne żyły na terenach obecnej Polski . To ciekawa lekcja dla dzieci, aby mogły zobaczyć szkielety hien, mamutów czy niedzwiedzia jaskiniowego, a także czym posługiwał się człowiek neandertalski. Nam się jaskinia bardzo podobała. Jest tam również odtworzone obozowisko rodziny neandertalskiej. Wyszliśmy z jaskinii kierując się w stronę samochodu by pojechać zobaczyć Zamek Chęciny. Zamek ten góruje nad miasteczkiem o tej samej nazwie. Tak naprawdę niewiadomo kto był budowniczym zamku , przypisuje się ją bp krakowskiemu Janowi Muskacie, który był zwolennikiem Wacława II , zaś inni mówią ,że powstał z inicjatywy Władysława Łokietka. Jeśli wieżyć historykom , to bardziej prawdopodobna jest wersja z Władysławem Łokietkiem. Budowla ta była królewską twierdzą obronną . To w nim przebywała żona Kazimierza Wielkiego - Adelajda , którą król chciał odsunąć od dworu bo niedała mu dziedzica tronu. Niedokońca jest wiadome czy przebywała tu królowa Bona,aby zabrać stąd swój skarb i wywieżć go do Włoch ( 1.5 mln dukatów ). Warownia mieściła sąd grodzki ,a także siedzibę starostów. Żeby dostać się do zamku trzeba wspiąć się pod sporą górkę, ale na szczęście nie stromą. Z wieży zamkowej rozpościera się piękna panorama na prawie całą kielecczyznę. W ruinach zamku były kręcone sceny do np." Pan Wołodyjowski ". Spacerowaliśmy wśród tych ruin zastanawiając się jak zamek wyglądał w czasach swojej świetności. Schodziliśmy stamtąd bardzo zadowoleni . Przyjechaliśmy do domu bardzo zmęczeni ale szczęśliwi,że zobaczyliśmy wszystko co chcieliśmy. Nawet nasz pies był szczęśliwy,że już jest w domu.Przejechaliśmy w sumie ok . 500km.