Leskowiec - Groń Jana Pawła II

Groń Jana Pawła II, Amorkowa

Z rana 6-06-2010 w słoneczny poranek wybraliśmy się z mężem ja już po raz któryś mąż pierwszy raz w tych stronach zdobyć szczyt Leskowca. Wyruszyliśmy z Suchej Beskidzkiej samochodem w stronę Żywca mijając wioski Stryszawę i Kuków. W tej ostatniej skręciliśmy w prawo na Krzeszów i na drugim rozgałęzieniu w lewo na Targoszów. Jechaliśmy cały czas prosto aż do ostatniego przystanku pks-u tu droga odbija w prawo przed ośrodkiem wczasowym i pnie się dogury bardzo stromymi i wąsimi serpentynami. Dojeżdrzamy do ostatnich chałup na Targoszowie i tutaj zostawiliśmy samochód przy stodole u p.Targoszów. Droga jest tak wąska że nie ma szans na zostawienie samochodu przy drodze a parkingu tam niema trzeba liczyć na laskawość okolicznych ludzi.

Po opuszczenu ostatnich zabudowań kiedujemy się drogą w dół do potoku przy większych ulewach wylewa ale zazwyczaj da się go normalnie pokonać(nie ma żadnego mostak kładki itp.). Zaraz za strumieniem jest droga nigdzie nie skręcamy tylko pniemy się wyżej do następnego rozwidlenia i tam też pniemy się w górę dochodząc do szlaku czerwonego i idziemy w lewo. Dochodzimy do Sadyby i pniemy się dalej w górę. Szlak jest dobrze utrzymany szeroki i w sam raz na wypad z dziećmi. Najgorsze podejście to pierwsze 15 minut potem szlak łagodnieje i pięknie wijesię wśród lasów bukowych i brzózek. Nieopodal Sadyby możemy odnaleźć grób partyzanta. Mniej więcej po pokonaniu 3/4 drogi możemy wyczuć charakterystyczną woń czosnku. Jest to jedyne miejsce w którym występuje czosnek niedźwiedzi 🙂. Po drodze możemy podziwiać liczne potoczki oraz jaszczurki i salamandry.

Leskowiec widok na Babią Górę , Amorkowa

Nasza wędrówka na szczyt zakończyła się po 40 minutach nieśpiesznego spaceru. Pokonaliśmy ostatni odcinek skręcająć szlakiem czerwonym w prawo - w stronę schroniska 880m. n.p.m pokonując polanę gęsto zarośniętą borówkami. Kilka lat wstecz polana nie była zarośnięta drzewami dziś trudno było mi ją poznać. Od schronska w górę 30m prowadzi droga do Sanktuarium na Groniu Jana Pawła II co jakiś czas odprawiana jest tam msza święta. Z tamtąd rozpościera się piękna panorama na Beskid Żywiecki, Makowski, Pogórze Wielickie i Pogórze Śląskie. Widać również charakterystyczną zaporę w Świnnej Porębie.

Po zejściu do schroniska podbiciu książeczek GOT-u i zszamaniu co nieco. Piwo i inne różności w bardzo przystępnych cenach 🙂 na zewnątrz grill i mnustwo stoliczków. Po opuszczeniu schroniska poszliśmy drogą w prawo zdobyć wreszcie szczyt. Droga króciutka bo zaledwie 10 minutowa skonczyła się zdobyciem szczytu 922m.n.p.m i obeserwacją pięknej panoramy BAbiej Góry i Policy. Na szczycie stoi drewniany krzyż ufundowany w jubileuszowym roku 2000. W niedzielę zazwyczaj zobaczymy tutaj pełno rowerzystów gdyż na górę pną się także szlaki rowerowe. Poleżeliśmy troszku rozkoszując się wreszcie słońcem po deszczowych miesiącach i nieśpiesznie ruszyliśmy w dół z powrotem w stronę Targoszowa. Na samym koncu naszego schodzenia na polach można podziwiać stare sprzęta rolnicze pozostawione na polach i wozy drabiniaste.