Dolina 5 Stawów Polskich i Morskie Oko

, Grzegorz Binkiewicz

Naszą wycieczkę zaczęliśmy na dworcu autobusowym w Zakopanem o godzinie 9:00 gdzie busikiem pojechaliśmy do Palenicy Białczyńskiej by z tego miejsca udać się na długą i ciekawą drogę górskimi szlakami. Busy w rejony Morskiego Oka jeżdżą często bo trasa tam jest bardzo łatwa by dojść do schroniska na Morskim Oku. I nam się szło przyjemnie razem z całą rzeszą turystów którzy wybrali się na spacer nad Morskie Oko, lecz My kawałek za Wodogrzmotami Mickiewicza skręciliśmy w prawo udając się szlakiem nad Dolinę Pięciu Stawów Polskich. Podejście lekko męczące ale przyjemne. Doszliśmy po ponad dwóch godzinach do Wodospadu Siklawa gdzie widoki na lejącą się wodę są przepiękne (jest możliwość wcześniejszego dojścia do schroniska czarnym szlakiem, ale myślę, że warto nadrobić troszkę drogi i czasu by dojść do wodospadu i nacieszyć jeszcze bardziej swój wzrok tym widokiem Silkawy). Dalej udaliśmy się w stronę schroniska PTTK W Dolinie Pięciu Stawów Polskich mijając Wielki Staw Polski oraz Przedni Staw Polski po swojej prawej stronie.

W schronisku kupiliśmy szarlotkę (która już niestety nie smakuje tak jak kiedyś, ale dalej jest dobra i smaczna), zaczęliśmy się wspinać po jak to nazwaliśmy „Mordorze” czyli po kamieniach na Świstową Czubę, przeszliśmy na szczyt Kępa, gdzie dalej zaczęliśmy schodzić nie za prostym zejściem w stronę Morskiego oka. Na prawdę zejście nie jest łatwe tak samo jak podejście z tej strony. Kiedyś jedno przejście miało tam łańcuch, który teraz jest już zlikwidowany, a w miejscu tym jest dosyć gładki kamień po którym leje się strumyk, co za tym idzie jest dosyć ślisko więc metodą 4 miejsc podparcia dało radę go przebrnąć 🙂. Na szlaku była krew więc pewnie ktoś uderzył podejrzewam ze twarzą (po ilości zostawionej krwi) o skały. Więc nie jest tam za łatwe przejście. Jeżeli ktoś by chciał zrobić taką wycieczkę to polecam bardziej iść od strony Wodogrzmotów i zejść na Morskie Oko niż odwrotnie.

, Grzegorz Binkiewicz

A wracając do przejścia, mieliśmy ten niefart, że złapała nas na szczycie mgła i zamiast mieć piękne widoki z jednej strony na Dolinę Pięciu Stawów Polskich a z drugiej strony na Morskie Oko i Czarny Staw pod Rysami, tak my mieliśmy ograniczoną widoczność i chęć zejścia na dół pod Morskie Oko. Potem wejście na Czarny Staw Pod Rysami i z powrotem, a następnie powrót przez schronisko PTTK w Roztoce do Palenicy Białczyńskiej by powrócić do Zakopanego. Była to nasza trzecia wycieczka z kolei i po niej zrobiliśmy odpoczynek dla nóg naszych. Każdemu polecam po kilkudniowej wędrówce po górach dzień lub dwa odpoczynku, byście mieli nogi ciągle sprawne i nadające się do uprawiania turystyki górskiej.