Stolica świętokrzyskiego - Kielce

Stolica świętokrzyskiego - Kielce, Michał Oki
Rejon województwa środkowego jest niezwykle atrakcyjny turystycznie. Spośród ogromnej liczby atrakcji wybraliśmy tym razem Kielce. Z tego względu, że ranga atrakcyjności jest bardzo wysoka i odległości między naszym noclegiem w Hucie Starej jest niewielka.
Wczesny sierpniowy poranek, dnia poprzedniego zwiedziliśmy Góry Świętokrzyskie tzn. Łysiec (Św. Krzyż). Dzisiaj mamy do zwiedzenia trzy cele: Kielce, Jaskinia Raj oraz zamek w Chęcinach. Wyjeżdżamy z Huty Starej u podnóża Gór Świętokrzyskich. Jedziemy złapanym busem, cena biletu 4 zł. Dojeżdżamy do Kielc, na dworzec PKS, przy okazji sprawdzamy połączenia do Chęcin. Co ciekawe na ogromnym dworcu nie ma punktu obsługi klienta, dopiero obok dworca znaleźliśmy małą butkę, w której był punkt informacyjny. Niestety żadnych połączeń PKS do Chęcin nie ma. Przy okazji zwiedziliśmy dworzec PKS w kształcie statku UFO 🙂
Nasze kroki skierowaliśmy ku kościołowi pw Podwyższenia Krzyża Świętego. Jest to neogotycki kościół z czerwonej cegły. Budowę kościoła rozpoczęto w 1903 roku i trwały do 1934. Natomiast konsekracji kościoła dokonano dopiero w 1963 roku. Kościół znajduje się w niezbyt okazałej dzielnicy, nad którą góruje.
Po zwiedzeniu kościoła, skierowaliśmy się w stronę deptaku kieleckiego - ul. Henryka Sienkiewicza. Przechodzimy przez Plac Niepodległości gdzie znajduje się dworzec PKP. Deptak długości około 1300 metrów, główna ulica miasta, znajduje się tutaj spora liczba banków, sklepów, restauracji, zabytkowych kamieniczek i hoteli. Przejście deptakiem zajęło nam troszkę czasu. Po drodze zatrzymujemy się przy ławeczce Jana Krskiego, z którym rozgrywamy partyjkę szachów 🙂 Obok przepływa rzeka Silnica. Zatrzymaliśmy się na Placu Artystów, gdzie znajdują się fontanny miejskie.
Docieramy do Pałacu Biskupiego i Bazylika Katedralna Wniebowzięcia NMP. Pałac powstał w latach 1637 - 41, mieści się tu Muzeum Narodowe, na tyłach, którego znajduje się Ogród Włoski. Bazylika wybudowana w 1171 roku, w stylu barokowym, z pozostałościami stylu romańskiego. Jest to najcenniejszy zabytek w Kielcach. Po zwiedzeniu zabytków wracamy na deptak, dochodząc prawie do końca, skręcamy w prawo. Znajduje się tutaj Plac Wolności, gdzie prosperuje mini bazar. Przy tym placu znajduje się Muzeum Zabawek, lecz omijamy muzeum, ponieważ czas nagli.
W końcu czas na jedzenie, przy ulicy Rynek znajdujemy małą restauracje z daniami Dalekiego Wschodu. Po zjedzeniu sajgonek czas na chwilę relaksu i odpoczynku. Przy tej samej ulicy znajduje się park z fontanną i ogromną liczbą głodnych gołębi. Gdy już pozbyliśmy się kanapek, czas na park miejski i rezerwat Kadzielnie.
Dochodzimy do najstarszego w Polsce, parku miejskiego ze stawem w środku. Jest tutaj pałacyk Zielińskiego, woliery z ptactwem, pomniki, mini amfiteatr i inne atrakcje jak przejazdy bryczką i koncerty plenerowe. Park powstał w 1804 roku i od tej pory stał się ulubionym miejscem mieszkańców.
Po przejściu około 700 metrów dochodzimy do Rezerwatu Kadzielnia. Rezerwat utworzono w 1962 roku, obejmuje on ponad 0.5 ha terenu. W kadzielni występują jaskinie jest ich około 30. W południowej części wzgórza wybudowano amfiteatr na ponad 5000 miejsc, który przekazano podczas obchodów IX wieków Kielc. Charakterystycznym elementem Kadzielni jest pomnik Bojowników o Narodowe i Społeczne Wyzwolenie odsłonięty w 1979 roku. Wchodzimy na szczytowy ostaniec skalny, zwany Skałką Geologów (295 m n.p.m.).Wracamy do miasta przez skwer im. Szarych Szeregów, tutaj znajduje się Aleja Sław.
Na tym kończymy zwiedzanie Kielc, chodź wiemy, że wszystkiego nie zwiedziliśmy. Jak się później okazało wędrowaliśmy czerwonym szlakiem miejskim.