Olchowiec: ścieżka przyrodniczo-historyczna Olchowiec

Olchowiec, Joanna

Niedziela. Piękna, słoneczna pogoda. Nie zastanawialiśmy się długo, tylko zaraz po porannej Mszy Świętej w Krempnej pojechaliśmy do Olchowca, aby wyruszyć na wycieczkę w góry.

Wybrałam ścieżkę przyrodniczo-historyczną Olchowiec. Do przejścia mieliśmy 11,5 km i to miała być najdłuższa z zaplanowanych przeze mnie tras.

Olchowiec, Joanna

Na początek w Olchowcu obejrzeliśmy zabytkowy kamienny most i piękną drewnianą cerkiew, kolejną na Szlaku Architektury Drewnianej.

kamienny most w Olchowcu, Joanna
cerkiew w Olchowcu, Joanna

Następnie wędrowaliśmy kierując się czarnymi znakami ścieżki przyrodniczo-historycznej. Towarzyszył nam też żółty szlak pieszy.

ścieżka przyrodniczo-historyczna Olchowiec, Joanna

Dotarliśmy na Przełęcz Beskid, gdzie dołączyły szlaki czerwony i niebieski. Zrobiliśmy dłuższy postój. Dalej szliśmy granicą polsko-słowacką aż na Baranie. Na tym odcinku mieliśmy najbardziej pod górkę.

Na szczycie widoków nie było, a słowacka wieża widokowa leżała przewrócona, ale i tak miło spędziliśmy czas. Przybyło zdjęć w aparacie, ubyło kanapek w plecaku, a gdy porządnie odpoczęliśmy, można było iść dalej.

ścieżka przyrodniczo-historyczna Olchowiec, Baranie, Joanna

Od tego momentu droga prowadziła głównie w dół, więc szło się lekko. Towarzyszyły nam już tylko czarne znaki ścieżki.

ścieżka przyrodniczo-historyczna Olchowiec, Joanna

Po wyjściu z lasu minęliśmy zabytkową chyżę łemkowską. Teoretycznie mieści się w niej muzeum, ale wszystko było pozamykane (chyba trzeba się wcześniej umawiać), więc obejrzeliśmy ją tylko z zewnątrz.

ścieżka przyrodniczo-historyczna Olchowiec, zabytkowa chyża łemkowska, Joanna

Stopniowo zbliżaliśmy się do Olchowca, a wśród zielonych pagórków dało się zauważyć wieżyczki cerkwi. Niedługo później zakończyliśmy wędrówkę. Droga była bardzo przyjemna, w dużej części biegła przez las i prawie wcale się nie zmęczyliśmy. 🙂

ścieżka przyrodniczo-historyczna Olchowiec, Joanna

Na trasie o długości ponad 11 km spotkaliśmy – niech policzę: jeden pan na początku drogi, drugi szedł w przeciwną stronę, para turystów na podejściu pod Baranie, na Baranim jedna odpoczywająca pani, trzyosobowa rodzina pod koniec w pobliżu Olchowca – w sumie 8 osób, a był to środek długiego sierpniowego weekendu. W tym samym czasie głośno było o tłumach na popularnych szlakach w Tatrach. Co kto lubi, ale ja wolę Beskid Niski. 🙂

Po południu znów zatęskniłam za chodzeniem i wybrałam się nad zalew w Krempnej w poszukiwaniu kolejnego punktu ścieżki Dobry widok. Punkt znalazłam na skraju łąki na wzniesieniu w pobliżu zalewu. Widok był całkiem ładny, na zalew i na Krempną.

widok na zalew w Krempnej, Joanna
widok na Krempną, Joanna

Tylko z pieczątką był problem. To znaczy pieczątka znajdowała się na swoim miejscu, ale poduszki z tuszem ani śladu. Czyżby ktoś zabrał na pamiątkę? W każdym razie nie mogąc odbić pieczątki na papierze zrobiłam jej zdjęcie i wróciłam na nocleg.

punkt ścieżki Dobry widok, Joanna

trasa ścieżki Olchowiec, Joanna
2022-08-14

15 maj 2023 14:53

[cytuj autor='allie']Nie oszczędzacie się na wakacjach, ale co tu się dziwić, gdy wokół tak pięknie. Samo oglądanie zdjęć uspokaja.[/cytuj]

Dzięki. Wakacje są tylko raz w roku, to staram się je maksymalnie wykorzystać.

14 maj 2023 21:14

13 październik 2022 11:59

[cytuj autor='Południowa Hania']ja zdecydowanie wybrałabym taki właśnie sielski Beskid Niski, to są moje widoki, a Zakopane omijam. Piękna wycieczka, a 11 km robi wrażenie.[/cytuj]

Beskid Niski polecam z całego serca, a 11 km - niby nie mało, a jednak inne trasy bardziej dały nam się we znaki, ale o tym jeszcze będzie.

13 październik 2022 11:53

[cytuj autor='Maciej A']Rozmarzyłem się, jak zamknę oczy to widzę te różnokolorowe liście u stóp i w tle krajobrazów. Fajna przyroda i spokój nie do przecenieniaCo do tłumów w Taterkach, wystąpię w roli obrońcy, proszę Koleżanki, wystarczy dobry plan a i w środku sezonu nie zmęczy Cię widok ludzi, może nawet za nimi zatęsknisz :-)[/cytuj]

Z pewnością masz rację 🙂 Jednak trochę będę się bronić, bo nie pisałam o Tatrach w ogóle tylko o "popularnych szlakach w Tatrach", a to różnica. Kto wie, może kiedyś i w Tatry się wybiorę...

Na razie trwa dyskusja mama-córka:

- Pojedziemy za rok znów w góry?

- Tak, pojedziemy.

- A co byś wolała? W góry czy nad morze?

- Nad morze! Trzeba odpocząć od tego chodzenia po górach.

- Ale wiesz, ja najlepiej odpoczywam właśnie chodząc po górach...

Zobaczymy co z tego wyniknie...

13 październik 2022 08:07

Nikt tu nie mówi o Zakopanem, niestety nie warto kojarzyć Tatry = Zakopane. Zakopane ogólnie niestety już nie jest fajnym miejscem i staram się omijać albo mieć jak najbardziej ograniczony kontakt.

12 październik 2022 14:22
12 październik 2022 13:25

Fajna przyroda i spokój nie do przecenienia

Co do tłumów w Taterkach, wystąpię w roli obrońcy, proszę Koleżanki,

12 październik 2022 08:24

[cytuj autor='Anna Piernikarczyk']Śliczne, spokojne obrazki 🙂 aż chce się odpocząć 😉[/cytuj]

A jak ślicznie musi być tam teraz, jesienią...