Krempna: ścieżka przyrodnicza Hałbów - Kamień

ścieżka Hałbów - Kamień, Przełęcz Hałbowska, Joanna

Czas na pierwszą prawdziwą pieszą wycieczkę w góry. I co z tego, że niskie góry? Przecież to Beskid Niski.

przy drodze z domku do Krempnej, Joanna

Na początek wybrałam ścieżkę przyrodniczą Hałbów – Kamień. Trasa o długości 8,3 km ma swój początek i koniec w Krempnej i jest oznakowana na żółto. Oprócz znaków ścieżki towarzyszyły nam szlaki piesze: początkowo żółty, później czerwony, a następnie zielony.

ścieżka Hałbów - Kamień, Joanna

Wyruszyliśmy z centrum Krempnej, minęliśmy Muzeum Magurskiego Parku Narodowego i po chwili opuściliśmy asfaltową drogę, skręcając w prawo. Podziwialiśmy piękne widoki aż do wejścia w las.

Na skraju lasu trafiliśmy na pierwszą pieczątkę z cyklu „Dobry widok” (nr 4 biorąc pod uwagę „oficjalną” numerację). Kawałek dalej była pieczątka Hałbów. Od tej pory przy każdej propozycji pieszej wycieczki pojawiało się pytanie: A czy będzie tam pieczątka?

Drogę urozmaicały drewniane mostki, a my umilaliśmy sobie wędrówkę podjadając jeżyny. Były wyjątkowo dojrzałe, słodkie i soczyste.

ścieżka Hałbów - Kamień, Joanna

Mijaliśmy punkty ścieżki przyrodniczej oznaczone numerami. Opisów na trasie nie było. Trzeba wcześniej zaopatrzyć się w przewodnik lub ściągnąć go w wersji elektronicznej. Jednym z tych punktów była mogiła Żydów pomordowanych przez hitlerowców w 1942 roku.

ścieżka Hałbów - Kamień, mogiła pomordowanych Żydów, Joanna

Dłuższy postój zrobiliśmy w pobliżu Przełęczy Hałbowskiej, ale nie przy tabliczkach ze szlakami, tylko odrobinę dalej po przejściu na drugą stronę asfaltowej drogi Krempna – Nowy Żmigród, w miejscu specjalnie przygotowanym do odpoczynku.

ścieżka Hałbów - Kamień, Przełęcz Hałbowska, Joanna

Później przez prawie 1,5 km szliśmy czerwonym Głównym Szlakiem Beskidzkim. Ze szlaku czerwonego przeszliśmy na zielony i wędrowaliśmy aż do wyjścia z lasu. Wtedy znów pokazały się widoki.

ścieżka Hałbów - Kamień, Joanna

Zajęci trochę widokami, trochę jeżynami nie zauważyliśmy, że zielony szlak pieszy i żółty „ścieżkowy” gdzieś nam się zapodziały. Prowadziła nas tylko średnio wyraźna ścieżka wydeptana przez łąkę. W dole widać było Krempną, kierunek był właściwy, więc nie cofaliśmy się do ostatniego widzianego znaku.

na przełaj przez łąkę, Joanna

Doszliśmy do polnej drogi, na której z lewej strony znów pojawił się szlak. Po chwili spotkaliśmy drugi (wg numeracji 1.) punkt ścieżki „Dobry widok”. Tym razem był to widok na cerkiew w Krempnej.

ścieżka Hałbów - Kamień, Joanna

Wg informacji na stronie Magurskiego Parku Narodowego ścieżka krajobrazowa Dobry widok – Krempna została przygotowana przez uczniów z Krempnej we współpracy z Magurskim Parkiem Narodowym. Obejmuje 5 punktów położonych w bliskiej odległości od Krempnej. Punkty charakteryzują się szczególnie ładnymi widokami na okolicę i mają przełamywać panujący ponoć stereotyp, że Beskid Niski nie kojarzy się z górskimi panoramami. Punkty zaznaczone na mapie łatwo odnaleźć, choć nie prowadzą do nich żadne specjalne oznaczenia. Przy każdym z nich jest pieczątka.

ścieżka Dobry widok - Krempna, Joanna

Nasza ścieżka biegła dalej przy cerkwi w Krempnej i doprowadziła nas z powrotem do centrum. Po tej wycieczce wiedziałam już jak przeliczać czas podany na szlakach na nasze możliwości. Wyszło prawie x2 ze wszystkimi odpoczynkami, postojami, zdjęciami i lodami na koniec.

Nie wróciliśmy od razu do domku, tylko dokończyliśmy zwiedzanie muzeum przyrodniczego (część płatną, którą pominęliśmy poprzedniego dnia).

muzeum Magurskiego Parku Narodowego, Joanna

Na obiad pojechaliśmy do wsi Kąty. Zjedliśmy pizzę/kebab/pierogi w barze o ciekawej nazwie Chono Tu, który chwali się tym, że jest położony w najniższym punkcie GSB.

pierogi w Chono Tu, Joanna

Epilog: Ostatniego dnia pobytu wieczorem wybrałam się zielonym szlakiem w przeciwnym kierunku, żeby zobaczyć gdzie go zgubiliśmy. Pilnowałam znaków dokładnie, ale doszłam do miejsca, gdzie droga na całej szerokości była przegrodzona sznurkami. Wycofałam się i pomyślałam, że gdybyśmy szlaku nie zgubili, też mielibyśmy problem, a wydeptana ścieżka, na którą wtedy trafiliśmy, była chyba najlepszym rozwiązaniem.

zagrodzona droga na zielonym szlaku, Joanna

Poniżej mapka. Na niebiesko dorysowałam odcinek, którym szliśmy bez szlaku.