Krosno ze szkłem w roli głównej + pierwsze spojrzenie na Krempną i okolice

Krosno - Centrum Dziedzictwa Szkła, Joanna

W Krośnie chcieliśmy przede wszystkim zobaczyć hutę szkła, bo rok wcześniej w Olsztynku bardzo podobała się nam podobna atrakcja. Czytałam, że na zwiedzanie Centrum Dziedzictwa Szkła najlepiej umawiać się wcześniej, bo przyjazd bez rezerwacji może skończyć się kilkugodzinnym czekaniem lub pocałowaniem klamki. Zadzwoniłam rano i okazało się, że są jeszcze wolne miejsca tego samego dnia na godzinę 13. Zarezerwowałam.

Do 13. było jeszcze trochę czasu, więc poszliśmy do Muzeum Magurskiego Parku Narodowego znajdującego się w centrum Krempnej. Film i multimedialna prezentacja udostępniane są odpłatnie o pełnych godzinach. Odłożyliśmy to na następny dzień. Tymczasem pooglądaliśmy ekspozycje dostępne bezpłatnie na trzech poziomach budynku muzeum.

Krempna - siedziba Magurskiego Parku Narodowego, Joanna

Pooglądaliśmy to za mało powiedziane. Wystawa jest interaktywna. Można ją też słuchać, dotykać, a nawet wąchać (np. miesiącznicę trwałą i czosnek niedźwiedzi). Można wejść do czatowni i przez obiektyw aparatu oglądać drapieżnika ze zdobyczą. Są też zadania polegające na rozpoznawaniu odgłosów zwierząt albo dopasowaniu ptaka do gniazda. Córka traktowała to trochę jak plac zabaw i chciała wracać znów i znów, co sprawiło, że w ciągu dwóch tygodni wyjazdu interaktywne bezpłatne wystawy zwiedzaliśmy w sumie 4 razy.

Krempna - Muzem Magurskiego Parku Narodowego, Joanna

Przed godziną 13. stawiliśmy się w Centrum Dziedzictwa Szkła w Krośnie. Zaparkowaliśmy na dużym parkingu przy ul. Legionów dzięki dobrej podpowiedzi pani, którą zapytałam o parking rezerwując godzinę zwiedzania. Parking normalnie jest płatny, ale nas nic nie kosztował. Podobno akurat zmieniał się właściciel i tymczasowo nikt nie pobierał opłat.

Krosno - okolice ul. Legionów, Joanna

Zwiedzanie z przewodniczką rozpoczęliśmy od wizyty w hucie szkła, gdzie przy piecu hutniczym podziwialiśmy pracę hutników – nabieranie szkła, jego wydmuchiwanie i kształtowanie aż do uzyskania efektu końcowego, czyli szklanej rybki (nie mylić ze złotą rybką).

Krosno - Centrum Dziedzictwa Szkła, Joanna

Gdy rybka była gotowa, ruszyliśmy dalej. Na kolejnych stanowiskach obserwowaliśmy jak powstają różne szklane cudeńka. Widzieliśmy m.in. malowanie i grawerowanie szkła, tworzenie witraży i szklanych figurek. Dowiedzieliśmy się ile czasu potrzeba na ozdobienie szklanki i na naszych oczach szklanemu smokowi „wyrosła” szklana łapka.

Krosno - Centrum Dziedzictwa Szkła, szklany bukiet, Joanna

W Centrum Dziedzictwa Szkła mogliśmy też zobaczyć malowidło 3D przedstawiające pracę hutników oraz przejrzeć się w krzywych lustrach.

Krosno - Centrum Dziedzictwa Szkła, malowidło 3D, Joanna

Po krótkiej przerwie na wizytę w sklepie ze szklanymi pamiątkami z Krosna, poszliśmy z przewodniczką na drugą stronę rynku, aby zwiedzić Piwnice Przedprożne. Tutaj „na zimno” została pokazana budowa pieca hutniczego, składniki szkła i narzędzia wykorzystywane przez hutników. Bardzo ciekawa była sala prezentująca zastosowania szkła w fizyce. Po zakończeniu około dwugodzinnego zwiedzania o szkle wiedzieliśmy prawie wszystko (później trochę zapomnieliśmy).

Krosno - Piwnice Przedprożne, Joanna

Na rynku w Krośnie zjedliśmy pizzę i spędziliśmy jeszcze trochę czasu. Spacerując po rynku zwróciłam uwagę na wieżę w jednej z bocznych uliczek. Podczas gdy reszta rodziny zajęła się odpoczywaniem i korzystaniem z internetu (którego przecież nie było w miejscu noclegu), ja udałam się w stronę owej wieży.

Krosno - rynek, Joanna

Okazało się, że to dzwonnica kościoła farnego. Kościół ten to bazylika kolegiacka pod wezwaniem Trójcy Świętej. Jej początki sięgają pierwszej połowy XIV wieku. Świątynia była otwarta, tylko ołtarz główny był zasłonięty z powodu remontu. Weszłam na chwilę modlitwy i kilka zdjęć.

Krosno - bazylika kolegiacka Trójcy Świętej (Fara), Joanna

Wkrótce potem pożegnaliśmy gościnne Krosno i wróciliśmy do Krempnej.

Do wieczora zostało jeszcze trochę czasu, więc wybraliśmy się na krótką „objazdówkę” po Krempnej i okolicy. Zobaczyliśmy cztery dawne łemkowskie cerkwie położone w pobliżu naszego noclegu. Zaczynając od tej najbliższej odwiedziliśmy:

- cerkiew św. Kosmy i Damiana w Krempnej (ta jedna była otwarta),

Krempna - cerkiew św. Kosmy i Damiana, Joanna

- cerkiew św. Kosmy i Damiana w Kotani,

Kotań - cerkiew św. Kosmy i Damiana, Joanna

- cerkiew św. Michała Archanioła w Świątkowej Małej,

Świątkowa Mała - cerkiew św. Michała Archanioła, Joanna

- cerkiew św. Michała Archanioła w Świątkowej Wielkiej.

Świątkowa Wielka - cerkiew św. Michała Archanioła, Joanna

W Świątkowej Wielkiej zastał nas zachód słońca i na tym dzień zakończyliśmy.

Świątkowa Wielka - zachód słońca, Joanna
Świątkowa Wielka - cerkiew św. Michała Archanioła, Joanna
2022-08-09

04 październik 2022 10:09

[cytuj autor='marian']Ciekawa miejscowość. Warta zwiedzenia-może kiedyś. Cerkiew co jedna to ładniejsza.[/cytuj]

No właśnie, sama nie wiem, która cerkiew najładniejsza, a jeszcze kilka kolejnych spotkaliśmy na swojej drodze w kolejnych dniach. W końcu biegnie w tych okolicach Szlak Architektury Drewnianej.

03 październik 2022 22:12

07 wrzesień 2022 12:48

[cytuj autor='Mariusz']Śliczne te cerkwie, mógłbym oglądać je bez przerwy. Co do zapominania poznanej wiedzy, to mam z tym do czynienia na co dzień 😁 Fajna relacja i czekam na kolejne spojrzenia...[/cytuj]

Dzięki. My mieliśmy przerwy w oglądaniu cerkwi, ale jeszcze kilka na swojej drodze spotkaliśmy, więc i tutaj się pojawią.

07 wrzesień 2022 12:45

[cytuj autor='Południowa Hania']ale fajne zwiedzanie, cenię sobie szkło z Krosna. I Ryneczek taki przyjemny.[/cytuj]

Ogólnie Krosno zrobiło na mnie dobre wrażenie. Zapamiętam je jako spokojne, przyjazne miasteczko.

06 wrzesień 2022 18:43

06 wrzesień 2022 17:34
06 wrzesień 2022 12:04

[cytuj autor='mirosław']Krosno bardzo ładne miasto.Szkoda że nie weszliście na wieżę widokową  bo widok jest wart wysiłku.[/cytuj]

Z tego co kojarzę, wejście na wieżę jest możliwe tylko z przewodnikiem o określonych godzinach w ramach większego zwiedzania, a ja podeszłam tam na chwilę. Jakby wieża była dostępna "od ręki" to pewnie bym weszła. Trochę jednak szkoda.

06 wrzesień 2022 11:25

06 wrzesień 2022 08:34

[cytuj autor='Maciej A']Fajny dzionek spędziliście, patrzę też pod kątem Leny...Byłem już parę razy w hucie szkła, ale znów nabieram chęci. Szklane cudeńka, sposób w jaki powstają i kunszt ludzi, no wow.Ciekawość dziecka i tego 50-letniego i 8-letniego będzie rozbudzona :-)A i reszta dnia nie gorsza, czekam na dalszy ciąg Edytowano: 2022-09-06 06:49:11[/cytuj]

To ja dopiszę coś jeszcze pod kątem Leny. Dzieci (powyżej 5 lat) mogły spróbować swoich sił w wybijaniu szklanego medalu i później taki medal dostawały na pamiątkę.

Dalszy ciąg oczywiście nastąpi...

06 wrzesień 2022 08:23

[cytuj autor='Anna Piernikarczyk']Pięknie, miejsce nam całkowicie nieznane 🙂 i te cerkwie, znam tylko z nazwy 🙂[/cytuj]

Miejsce, które warto poznać... i może na Polskich Szlakach przybyłoby kilka atrakcji 🙂

06 wrzesień 2022 06:47

Fajny dzionek spędziliście, patrzę też pod kątem Leny...

Byłem już parę razy w hucie szkła, ale znów nabieram chęci.

Szklane cudeńka, sposób w jaki powstają i kunszt ludzi, no wow.

Ciekawość dziecka i tego 50-letniego i 8-letniego będzie rozbudzona :-)

A i reszta dnia nie gorsza, czekam na dalszy ciąg

Edytowano: 2022-09-06 06:49:11

05 wrzesień 2022 16:13

Pięknie, miejsce nam całkowicie nieznane 🙂 i te cerkwie, znam tylko z nazwy 🙂