Śluzy: Sosnowo, Borki, Białobrzegi + Wioska Darów Lasu w Kopcu, czyli Kanał Augustowski +

śluza Borki, Joanna

Razem z przyrodą budzącą się do życia, po zimowej przerwie obudziły się moje pomysły na zwiedzanie śluz na Kanale Augustowskim. (śluza Dębowo była pokazana tutaj: https://podroze.polskieszlaki.pl/wasze-podroze/14329,sluza-debowo-kopytkowo-i-dolistowo-czyli-kanal-augustowski)

Na trasie, żeby podróż się nie dłużyła, czytałam „Na jagody” Marii Konopnickiej i nie był to wybór przypadkowy.

Zobaczyliśmy trzy kolejne jednokomorowe śluzy: Sosnowo, Borki i Białobrzegi. Nie należą one do najciekawszych, bo odbudowane po II wojnie światowej różnią się od pierwotnych np. wrota śluz są metalowe, a nie drewniane. Jednak żadnej nie chcieliśmy pominąć.

Śluza Sosnowo, druga od strony Biebrzy, znajduje się na 13,2 kilometrze Kanału Augustowskiego. Jest to śluza o różnicy poziomu 2,77 m. Została zniszczona całkowicie podczas II wojny światowej i odbudowana w 1948 w pobliżu poprzedniej. Na tej śluzie wypatrzyłam informację o jej pierwszym budowniczym.

Kawałek dalej, na 19,25 kilometrze położona jest śluza Borki o różnicy poziomu 2,89 m. Podobnie jak poprzednia, została wybudowana w latach 1835-36 przez inżyniera Wojciecha Korczakowskiego i podobne były jej losy w czasie II wojny światowej i później. Przy tej śluzie domek śluzowego ma tradycyjny wygląd.

śluza Borki, Joanna

Następnie pojechaliśmy do Białobrzegów. Zaparkowaliśmy przy Zajeździe „Stary Młyn” i pospacerowaliśmy do śluzy Białobrzegi.

zajazd Stary Młyn w Białobrzegach, Joanna

Śluza, o różnicy poziomu 2,38 m, zbudowana w 1825 roku na 27,10 kilometrze Kanału, około 1960 roku została rozebrana i zbudowana od nowa.

śluza Białobrzegi, Joanna

Gdy już obejrzeliśmy wszystkie trzy śluzy zaplanowane na ten dzień, zajęliśmy miejsce przy stoliku z widokiem na Kanał Augustowski.

widok w czasie obiadu, Joanna

Popisowym daniem oferowanym w Starym Młynie jest lin w śmietanie. Pycha. Jedliśmy też zupę rybną i filet z okonia i już mamy sprawdzone miejsce, gdzie można smacznie zjeść na trasie do Augustowa. Chętnie z niego skorzystamy, jeśli będziemy w pobliżu. Najedzeni wyruszyliśmy do ostatniego i być może najważniejszego celu podróży.

lin w śmietanie w Starym Młynie, Joanna

W ramach Dnia Dziecka, który jakoś niepostrzeżenie rozciągnął się u nas na cały tydzień, postanowiliśmy odwiedzić Wioskę Darów Lasu w Kopcu. To jedna z wiosek krasnoludków na Baśniowym Szlaku Suwalszczyzny.

Wioska Darów Lasu w Kopcu, Joanna

Cały szlak zwiedzaliśmy w 2016 roku. Teraz kupując bilety dowiedziałam się przy okazji, że wioska w Sejnach przestała istnieć, wioska z Nowej Wsi przeniosła się do Rutki, a pozostałe, czyli Suwałki, Puńsk, Bakałarzewo, Rutka-Tartak i właśnie Kopiec są na swoim miejscu i mają się dobrze.

Gospodarzem Wioski Darów Lasu są krasnoludek Modraczek i Jagodowy Król z książki „Na jagody” Marii Konopnickiej. 🙂 Na terenie wioski spotykaliśmy Jagodowych Królewiczów i Panny Borówczanki, a także różne owady i rośliny. Dowiedzieliśmy się dużo o życiu pszczół i mrówek.

Po wykonaniu zadań i otrzymaniu nagrody, był czas na dobrą zabawę. Największym zainteresowaniem cieszył się wodny plac zabaw i pompa. Na miejscu dostępne były też lody. Wracając już zaczynałam myśleć o następnej śluzie.

Wioska Darów Lasu w Kopcu, Joanna

P.S. Wstęp do Wioski Darów Lasu w 2022 roku – 20 zł od osoby.

okolice śluzy Sosnowo, Joanna
Kanał Augustowski przy śluzie Borki, Joanna
przetacznik ożankowy, Joanna
śluza Białobrzegi, Joanna
zajazd Stary Młyn w Białobrzegach, Joanna
widok w czasie obiadu, Joanna

22 czerwiec 2022 10:02

[cytuj autor='Maciej A']Fajne klimaty tych kanałów, coś tam widziałem w dzieciństwie, chętnie odnowię.Co do ryb: rybkę chętnie, a w ogóle to niedzielnie wędkuję (z upływem lat coraz bardziej mi szkoda rybek :-), rozdarty wędkarz he he), nawet Lenka ze mną już czasem wyskoczy nad wodę.[/cytuj]

W dzieciństwie miałam jedne wakacje, które skupiały się głównie wokół Kanału Augustowskiego. Warto coś takiego odświeżyć po latach.

22 czerwiec 2022 09:58

[cytuj autor='allie']Obiad z takim widokiem to ja poproszę!Oj, muszę się w końcu zabrać za nadrabianie zaległości i wrzucić relację z ubiegłorocznego pobytu nad Kanałem Augustowskim. Było pięknie, choć zimno.[/cytuj]

Zdecydowanie tak, bo chętnie taką relację obejrzę. My zabraliśmy się za Kanał Augustowski po kawałku. Zobaczymy czy dotrwamy do końca.

22 czerwiec 2022 07:27

Fajne klimaty tych kanałów, coś tam widziałem w dzieciństwie, chętnie odnowię.

20 czerwiec 2022 21:13

Obiad z takim widokiem to ja poproszę!

20 czerwiec 2022 12:21

[cytuj autor='Anna Piernikarczyk']Coś kanały w tym roku na topie 🙂 Super, a ten lin w śmietanie, o ile za rybami aż tak nie przepadam, to śmietanę uwielbiam 😉[/cytuj]

Kanały są super 🙂 Jeśli chodzi o mnie to zdecydowanie wolę ryby niż śmietanę 🙂

20 czerwiec 2022 12:17

[cytuj autor='Południowa Hania']oj ten lin wygląda bardzo kusząco, a nie jadłam nigdy lina. bardzo ładne te rzeźby w wiosce.[/cytuj]

Ja jadałam w dzieciństwie chyba wszystko, co w Narwi pływa. Bardzo lubię okonie i tak też wybrałam, a lina tym razem podjadałam mężowi. Wiadomo - zamawiamy różne dania i próbujemy od siebie nawzajem.