Żywiec - historyczne miasto otoczone górami, z których najsłynniejszy jest Grojec!

Żywiec i Grojec

Żywiec to piękne, historyczne miasto, które ze wszystkich stron otaczają góry. Dlatego jest tak wyjątkowy! W Majówkę wybraliśmy się na spokojny spacerek po licznych atrakcjach tego miasta. Z ciekawego Rynku przykuwa uwagę wysoka wieża konkatedry, zbudowana w XVI wieku. Co 30 minut można wchodzić na jej taras widokowy. Bilety można kupić w kawiarni Przystań naprzeciwko (taniej z KDR podobnie jak w zamku). Czeka tu również smaczna kawa i desery. Widok z wieży jest fantastyczny.

Żywiec - konkatedra i zamek w tle
Konkatedra

Zamek i Park Zamkowy

Obok czeka zamek, pałac i rozległy park z mostkami, fontanną, bezpłatnym mini zoo i Domkiem Chińskim - to obecnie lodziarnia. W tzw. Starym Zamku we wnętrzach zorganizowano Muzeum Miejskie i ciekawe wystawy - historyczną, sakralną, archeologiczną, etnograficzną, przyrodniczą czy wystawę narzędzi tortur. Och tutaj dreszcz przechodzi... W centrum Żywca odwiedzamy jeszcze kościółek Św. Krzyża, z ciekawym wnętrzem oraz krzyżem pokutnym.

Zamek
Zamek Habsburgów w Żywcu
Park Zamkowy
Kościół Św. Krzyża
Mini zoo w Parku Zamkowym

Wał nad Jeziorem Żywieckim

Poza centrum natomiast przyciągnął nas wał nad malowniczym Jeziorem Żywieckim. Zaparkowaliśmy przy ul. Sienkiewicza, skąd na ścieżkę prowadzi kilka schodków. Ale tu jest pięknie - piesi, rowerzyści i cudne jezioro. Można dojść do Źródełka Św. Wita i wrócić lub iść dalej nad wodą, z widokiem na Skrzyczne, Górę Żar i inne szczyty. Jest cudownie!!!

Jezioro Żywieckie
Wał nad Jeziorem
Ścieżka nad jeziorem

Grojec - miejsce piknikowe z cudnymi widokami

Wybraliśmy się też na Grojec - najpopularniejszy szczyt Żywca i super miejsce na piknik rodzinny. Wysoko nie było, bo Grojec to zaledwie 612 m n.p.m. I to ten najwyższy, bo wzgórze składa się z 3 wierzchołków - Grojca Małego (423 m na.p.m.), Grojca Średniego (474 m n.p.m., najbardziej widokowy i popularny punkt) i właśnie najwyższego (612 m n.p.m). Wszystkie szczyty łączy szlak żółty biegnący z żywieckiego rynku. My weszliśmy na ten szlak przy amfiteatrze, nad Koszarawą. Czekają tu bezpłatne parkingi (ul. Witosa), a do tego lody, piwo itd. Są tu również wejścia do parku, tego z zamkiem. Bardzo tu malowniczo

Koszarawa koło amfiteatru

Przed amfiteatrem, na ul. Grojec, szlak skręca w prawo do lasu i od razu robi się dość stromo pod górę. Już po chwili jest Mały Grojec i ładne widoki. Dalej podążamy na Grojec Średni. Wchodzimy na wygodną ścieżkę ze stacjami Drogi Krzyżowej. Na szczycie stoi wysoki Krzyż Papieski, na pamiątkę wizyty Papieża Polaka w maju 1995 roku. To najbardziej widokowy szczyt Grojca, z panoramą Beskidu Śląskiego, Małego, Żywca i Jeziora Żywieckiego. Wybija się Skrzyczne i Góra Żar. Jest płasko i szeroko, idealnie dla rodzin. Jest miejsce na ognisko i nawet sobie ludzie piekli kiełbaski, super sprawa 🙂

Grojec w Żywcu
Na Grojcu Średnim
Na Grojcu najwyższym
Żywiec z Grojca Średniego

Tutaj większość turystów kończy spacer. My idziemy dalej, początkowo szlak nieco opada, potem idzie ostro w górę. Tu na szlaku zamiast kapliczek zobaczysz krzyże. Na szczycie widoków nie ma za bardzo. Jest za to drewniany krzyż będący ostatnią stacją Drogi Krzyżowej. Dalej szlak wiedzie pod Browar, a my wracamy pod amfiteatr. Polecam Wam i Żywiec i spacerek na Grojec. Jeśli zależy Ci na widokach, a nie wędrówce, możesz skończyć na Grojcu Średnim.

Grojec
Rynek
Muzeum w zamku
Konie w mini zoo

17 maj 2022 13:46

Byłam kiedyś w tej okolicy, potwierdzam, bardzo ładna i godna zobaczenia

16 maj 2022 09:27

[cytuj autor='Baśa']Bardzo ładne miejsce akurat tam nie byłam dziękuje🙂[/cytuj]

Dziękujemy i polecamy się 🙂

Baśa
09 maj 2022 11:18

Bardzo ładne miejsce akurat tam nie byłam dziękuje🙂

06 maj 2022 13:57

[cytuj autor='marian']Miłe wspomnienia powróciły. Żałuję że nie weszliśmy na górę Grojec.[/cytuj]

Dzięki Marianie, a bardzo przyjemnie się wchodzi, na ten Średni, polecam Wam przy okazji 🙂

[cytuj autor='Joanna']Obóz harcerski. W Zarzeczu. W planie wizyta w Oświęcimiu i zapewne jakieś wycieczki po okolicy. Jakie? To się okaże.Hmmm... Brak czasu, bo wyjeżdżacie. Jakoś mnie to wcale nie dziwi, że wyjeżdżacie 🙂[/cytuj]

Hehe, no wreszcie się sezon rozkręca 😉 A to pięknie w Zarzeczu, nad jeziorem, na pewno mu się będzie podobało. I ja na obozy harcerskie jeździłam 🙂

06 maj 2022 13:46

[cytuj autor='Anna Piernikarczyk']A co to za obóz? Bo gór wkoło sporo do odwiedzenia 🙂 Samo miasto też bardzo lubię 🙂 Na nas największe wrażenie tym razem zrobił wał nad jeziorem. Mamy sporo zdjęć z muzeum itd, ale niestety brak czasu, żeby to teraz ogarnąć bo wyjeżdżamy 🙂 Jeszcze się nad Żywcem bardziej pochylę i zrobię pełny przewodnik po atrakcjach 🙂[/cytuj]

06 maj 2022 12:38

Miłe wspomnienia powróciły. Żałuję że nie weszliśmy na górę Grojec.

06 maj 2022 12:24

[cytuj autor='Joanna']Fantastyczne widoki. Zdaje się, że moje dziecko ma zamiar być w tych okolicach latem na obozie. Ciekawe co będą zwiedzać.[/cytuj]

06 maj 2022 12:23

[cytuj autor='Południowa Hania']pięknie. A ja nawet nie wiedziałam, że są białe pawie...Rozbrajają tym chwaleniem się ogonem. Ostatnio w zoo jak nie zwróciłam uwagi na chwalącego się pawia to mnie dziobnął 😁[/cytuj]

Hehe no trzeba podziwiać 😉 Ja też białych nigdzie indziej nie widziałam 🙂 A te w Żywcu zawsze tak paradują, a przynajmniej my mamy do nich szczęście.