Twierdze, bunkry, schrony – Kętrzyn, Mamerki i podsumowanie w Mazurolandii

Mamerki - bunkier, Joanna

Zwiedzanie bunkrów byłoby niekompletne bez wizyty w Mamerkach. To był główny cel trzeciego dnia naszego wyjazdu. Jednak ja zawsze wolałam czasy krzyżackie niż wiek XX i zamki krzyżackie niż bunkry.

Na początek zatrzymaliśmy się w Kętrzynie, bo był prawie po drodze. Podeszliśmy do krzyżackiego zamku i obejrzeliśmy go w wielkim skrócie, czyli tylko zewnętrzne mury i dziedziniec.

Kętrzyn - zamek, Joanna

Następnie udaliśmy się do pobliskiego kościoła św. Jerzego. Okazało się, że za drobną opłatą można wejść na wieżę kościelną i obejrzeć Kętrzyn z góry. Oczywiście skorzystaliśmy z tej możliwości.

widok na Kętrzyn z wieży kościelnej, Joanna

Później pojechaliśmy już prosto do Mamerek. Bunkry dowództwa wojsk lądowych III Rzeszy są raczej mniej znane i mniej popularne niż Wilczy Szaniec. Nawet mój nastolatek początkowo ciągnął tylko do Gierłoży. Na Mamerkach mu nie zależało, ale na koniec przyznał, że wizyta w Kwaterze Głównej Niemieckich Wojsk Lądowych była bardziej interesująca.

Dlaczego? Bo w Mamerkach:

- bunkry nie są zniszczone,

Mamerki - bunkier, Joanna

- znajdują się bunkry giganty,

Mamerki - bunkier gigant, Joanna

- można przejść podziemnym tunelem łączącym 2 bunkry,

Mamerki - tunel łączący 2 bunkry, Joanna

- część pomieszczeń zaaranżowano tak, by pokazać sceny z czasów wojny,

- funkcjonuje Muzeum II Wojny Światowej,

Mamerki - Muzeum II Wojny Światowej, Joanna

- można wejść do repliki łodzi podwodnej U-bota,

Mamerki - wnętrze U-bota, Joanna

- pokazano replikę Bursztynowej Komnaty i informacje o poszukiwaniach tej prawdziwej.

Mamerki - Bursztynowa Komnata, Joanna

Nad całością wznosi się to, co lubię najbardziej, czyli wieża widokowa. Widać z niej okoliczne lasy i Jezioro Mamry. Zobaczyłam też dziurę w chmurach i kawałek błękitnego nieba, co po poprzednim deszczowym dniu napełniało optymizmem.

Mamerki - widok z wieży na Jezioro Mamry, Joanna

Wieża zbudowana została z metalowej kratownicy i cały czas widać, co jest pod nogami, a stojąc na górze odczuwa się drgania, gdy inni wchodzą lub schodzą. Dla niektórych to może być problem, ale ja byłam w swoim żywiole. Weszłam na górę z córką, a męska część rodziny została na dole.

Mamerki - wieża widokowa, Joanna

Na sam koniec dnia znów pojechaliśmy do Gierłoży, tym razem do parku rozrywki Mazurolandia.

Nie mieliśmy wiele czasu do zamknięcia obiektu, ale trochę zdążyliśmy zobaczyć. Spotkaliśmy postacie ze znanych bajek i z lokalnych legend. Była ekspozycja broni, ale też strefa zabaw dla młodszych turystów.

Ja skupiłam się głównie na parku miniatur zabytków Warmii i Mazur. Było to ciekawe zestawienie w jednym miejscu tego co już widzieliśmy w tym roku lub wcześniej i tego, co jeszcze chcielibyśmy zobaczyć.

Gierłoż - Mazurolandia, Joanna

Przy makiecie zamku w Malborku zaczęłam zastanawiać się czy wszystkie obiekty są wykonane w tej samej skali i sprawdziłam, że tak. Tu jak na dłoni było widać ogrom malborskiej twierdzy w porównaniu z innymi zamkami.

Następnego dnia pożegnaliśmy gościnne Martiany

Martiany - Agroturystyka Marzena, Joanna

i podwórkowy bunkier

Martiany - bunkier, Joanna

z zachowanymi oryginalnymi napisami na ścianach

Martiany - wewnątrz bunkra, Joanna

i wróciliśmy do domu. Planowałam po drodze zwiedzić zamek w Rynie, ale poddałam się, bo znów lało. W ten sposób ciekawie i ostatecznie zakończyliśmy wakacje.

Kętrzyn - tablica pamiątkowa obok zamku, Joanna
Mamerki - Jezioro Mamry, Joanna
2021-08-30

22 listopad 2021 16:01

Poza Mazurolandią to znane mi miejsca. Ponieważ historia wojen i w dużej mierze samej II Wojny Światowej mnie interesuje, to nie mogłem nie zobaczyć, fajna sprawa.

05 listopad 2021 13:33

[cytuj autor='marian']Wilczy Szaniec to mój cel, który jeszcze musi poczekać w kolejce.Jak żona zobaczy wieże to może szybciej ją namówię na wyjazd w te strony.[/cytuj]

Dobry pomysł - wieża jako przynęta 🙂 Na mnie to by podziałało. Pozdrawiam Żonę - miłośniczkę wież widokowych.

04 listopad 2021 18:46

Bardzo ciekawa relacja.

Edytowano: 2021-11-04 18:51:36

01 listopad 2021 20:56

[cytuj autor='allie']Wszystko świetne, Mamerki robią wrażenie, ale mnie jakoś najbardziej "zauroczył" ten bunkier na podwórku w Martianach - lubię takie zaskoczenia. To coś prawie jak wyrzutnia rakiet za stodołą... (przepraszam, jakiś dziwne żarty mi się włączyły...)[/cytuj]

Ale z tą stodołą to wcale nie żart. Gdzieś przeczytałam, że ten bunkier przetrwał właśnie dlatego, że był zamaskowany jako stodoła.

01 listopad 2021 20:24

01 listopad 2021 09:29

Ciekawe wędrowanie, bunkry też mnie zawsze straszą, więc skojarzenie z horrorem nie dziwi mnie 🙂 Nie znamy tej Mazurolandii, a już o niej nieraz słyszałam, a że Malbork jest ogromny, to widzieliśmy po raz kolejny w tym roku na własne oczy, niesamowita budowla!

31 październik 2021 22:00

[cytuj autor='Południowa Hania']to podziwiam ja na tą wieżę na pewno bym nie weszła no i te bunkry takie groźne, idealne do realizacji horroru.  Kętrzyn widać, że ładny no i cudowna figura rybaka![/cytuj]

Ciekawe skojarzenie z horrorem. Nie pomyślałam o tym.

31 październik 2021 21:49

[cytuj autor='Mariusz']Absolutnie bombowy (że tak posłużę się adekwatną przecież analogią wojenną) koniec wakacji i od razu uprzedzam, że zamierzam bezczelnie "ukraść" pomysł i marszrutę. Już sobie obiecałem, że w następnym roku na pewno w te strony zawitam. Bardzo ciekawa relacja 🙂[/cytuj]

He, he. Pomysły to chyba jedyna rzecz, którą można ukraść bezkarnie i nawet ucieszyć tym osobę okradaną. Zatem "kradnij" ile wlezie.