Twierdze, bunkry, schrony – Giżycko na dobry początek

Giżycko - Twierdza Boyen, Joanna

Nie wiem jak Wy, ale ja po każdym urlopie czuję duży niedosyt. Zawsze chciałoby się pojechać gdzieś jeszcze i zobaczyć trochę więcej. W tym roku wyjątkowo pozwoliliśmy sobie na „dokładkę” do urlopu. Miesiąc po głównym wyjeździe wybraliśmy się w okolice Kętrzyna na wydłużony weekend.

Droga prowadziła przez Giżycko. Zerkałam trochę w tradycyjny atlas samochodowy, a trochę w mapę w telefonie. Ta druga nagle zaczęła podpowiadać, że trzeba zawrócić i coś ominąć, bo droga jest nieprzejezdna. Jednak to ja, a nie telefon, pełnię funkcję nawigacji na wyjazdach. Szybko zdecydowałam, że nic nie omijamy, tylko zatrzymujemy się. Wybiegłam z samochodu zabierając ze sobą młodsze dziecko i aparat. Przeszkodą na drodze był most obrotowy, który za chwilę miał się obrócić. Taka okazja nie trafia się codziennie i nie chciałam jej przegapić.

Giżycko - most obrotowy, Joanna

Przepłynęła łódź,

Giżycko - most obrotowy i zamek, Joanna

a potem pan zakręcił mostem, zamykając drogę wodną.

Po chwili otworzył most dla ruchu lądowego. Wtedy przedostaliśmy się na drugą stronę kanału łączącego jeziora Niegocin i Kisajno.

Tuż za mostem podeszliśmy do zamku w Giżycku, w którym obecnie mieści się hotel.

Giżycko - zamek, Joanna

Spod zamku pieszo powędrowaliśmy do Twierdzy Boyen. Po kupieniu biletów mieliśmy do wyboru trzy trasy zwiedzania na terenie twierdzy oznaczone kolorami: zielonym, czerwonym i niebieskim. Wybraliśmy trasę czerwoną, o średniej długości i trudności. (Ja bym najchętniej przeszła wszystkie trzy.)

Połazikowaliśmy po wałach ziemnych

i wśród ceglanych murów

twierdzy przypominającej kształtem gwiazdę.

Zwiedziliśmy dostępne wystawy.

W końcu zgłodnieliśmy. I bardzo dobrze, bo w twierdzy przy Bramie Giżyckiej mieści się Tawerna Boyen. Wybrałam zupę rybną. Była pyszna, zawierała owoce morza i nawet zrobiłam jej zdjęcie. (Zwykle najpierw zjadam, a później myślę „dobre było, mogłam pstryknąć fotkę, ale już za późno, bo zjadłam”.)

Giżycko - Tawerna Boyen, Joanna

Na nocleg zatrzymaliśmy się w Martianach.

Martiany, Joanna

Agroturystyka Marzena to pensjonat, który oprócz noclegów, wyżywienia i kajaków na pobliskim jeziorze,

nad Jeziorem Martiany, Joanna

oferuje zwiedzanie bunkra znajdującego się na podwórku (dla gości pensjonatu bezpłatnie). Taka ciekawostka nie trafia się na każdym noclegu.

Martiany - bunkier, Joanna

Zakończyliśmy dzień z nadzieją na poprawę pogody, chociaż prawie nie zmokliśmy, bo w Giżycku nie padało, a w Martianach chowaliśmy się w bunkrze i w pensjonacie.

Martiany - w bunkrze straszy, Joanna
Martiany, Joanna
2021-08-28

29 październik 2021 10:09

[cytuj autor='allie']Giżycko mamy od dawna na liście do odwiedzenia, w tym roku to już nawet naprawdę bardzo niewiele brakowało, ale jednak wciąż na liście pozostaje. Te Martiany to bardzo fajna ciekawostka, nie obiły mi się wcześniej o uszy.[/cytuj]

Te Martiany to właściwie taka dziura w połowie drogi między znanym Kętrzynem i jeszcze bardziej znanym Giżyckiem. Nieduża wieś, jakieś jeziorko i pensjonat z bunkrem na podwórku (!). Wcześniej też o tym miejscu nie wiedziałam, a teraz odkryłam je, bo pasowało mi jako baza wypadowa do tego co chcieliśmy zwiedzić.

27 październik 2021 22:44

27 październik 2021 14:46

[cytuj autor='Mariusz']Ciekawa wycieczka i historycznie i turystycznie i kulinarnie, choć ja tej zupy bym nie ruszył - nienawidzę owoców morza! Brr... A co od tras zwiedzania, to też bym chciał zobaczyć wszystko. I któż tam straszy w tym bunkrze? 🙂[/cytuj]

Zdaje się, że moje dziecię starsze z latarką... 😉 w poszukiwaniu niemieckich napisów na ścianach bunkra.

26 październik 2021 17:25

25 październik 2021 10:52

[cytuj autor='Wojager']Ale ta zupka dobrze wygląda.... <3[/cytuj]

I równie dobrze smakuje 🙂 A i cena całkiem rozsądna jak na takie popularne turystycznie miejsce.

25 październik 2021 10:51

[cytuj autor='marian']Ciekawy ten most, twierdza...Też tak mamy, ledwo przyjedziemy z wycieczki , planujemy następną.Podziwiam Twój zapał.[/cytuj]

To ja odwzajemniam podziw. Też ciekawie zwiedzacie.

25 październik 2021 10:50

[cytuj autor='Anna Piernikarczyk']Hehe mamy kolejne zdjęcie jedzenia 😉 Super Asiu, a nam niemiłosiernie lało w Giżycku, nie mogę tego odżałować, choć na rejsie byliśmy 🙂 Tylko widoków nie było. Pod Twierdzę podeszliśmy, ale było już późno.Edytowano: 2021-10-21 11:46:44[/cytuj]

I u nas lało, ale dopiero następnego dnia i byliśmy już gdzie indziej 🙂

25 październik 2021 10:49

[cytuj autor='mirosław']Super te fortyfikacje,aż chciałoby się zwiedzić te twierdzę.[/cytuj]

Tak, twierdza zdecydowanie warta odwiedzenia.

25 październik 2021 10:47

[cytuj autor='Maciej A']Fajne atrakcje i piękne tereny, w ulubionych.Z tym niedosytem też tak mam oczywiście (w przeciwieństwie do mojej Cudowności, mam za to spore wsparcie u Lenki, czyli mniej więcej równowaga w przyrodzie jest zachowana)[/cytuj]

Z tą równowagą to bez przesady. Weźmy na przykład taką krzywą wieżę w Toruniu. Równowaga taka sobie, bo przechyla się w jedną stronę, a i tak jest piękna, a nawet tym bardziej interesująca 🙂

25 październik 2021 10:44

[cytuj autor='Południowa Hania']ciekawa twierdza, fotogeniczny pies i zachęcam do częstszych fotek  jedzenia![/cytuj]

Dziękuję za zachętę. Postaram się 😉

22 październik 2021 12:27

Ale ta zupka dobrze wygląda.... <3

21 październik 2021 12:01

21 październik 2021 11:46

Edytowano: 2021-10-21 11:46:44

21 październik 2021 10:00

Super te fortyfikacje,aż chciałoby się zwiedzić te twierdzę.

21 październik 2021 08:04

Fajne atrakcje i piękne tereny, w ulubionych.