Malbork - największy zamek z błota na świecie

Malbork

Patrzysz na tą ogromną, monumentalną twierdzę i słyszysz, że to zamek z błota, za to największy na świecie! Czemu z błota? Bo buduje go cegła, a ta robiona jest z gliny. Zamek w Malborku ma dziś dobrze ponad 700 lat, zajmuje ponad 21 ha terenu, a obejmują go mury obronną ciągnące się na długości ponad 5 km! To robi ogromne wrażenie, dziś, a co dopiero w czasach średniowiecza. Ponoć była to najbardziej ekskluzywna rezydencja ówczesnej Europy, a czy wiesz, że w tych wielkich murach przesiadywała całkiem skromna załoga? Zamek wysoki zamieszkiwało 35-65 braci, a zamek rezydencjonalny przeznaczony był dla Wielkiego Mistrza zakonu i 3-4 osób mu towarzyszących.

Zamek w Malborku

Zamek Marii

Marienburg czyli zamek Marii zaczął powstawać około 1280 roku, a jego budowa skończyła się w XV wieku. Szybko stał się główną siedzibą Krzyżaków i zaczątkiem państwa zakonnego. Składał się z 3 potężnych kompleksów - zamku Niskiego, Średniego i Wysokiego. Dziś można je zwiedzać, bo po zniszczeniach II wojny światowej zamek wspaniale odbudowano, a właściwie ta rekonstrukcja trwa do dzisiaj. Może wyda Wam się to dziwne, ale 3 godziny zwiedzania zamku z pięknie opowiadającym przewodnikiem minęły niepostrzeżenie i nadal mam niedosyt, choć udało się nam wejść do najważniejszych fragmentów nigdy niezdobytej twierdzy. To Wielki Refektarz, Pałac Wielkich Mistrzów, kaplica Św. Anny czy niezwykle cenny kościół Najświętszej Marii Panny. To prawdziwe arcydzieła architektury gotyckiej. Ale żeby nie było tak poważnie, zobaczyliśmy też inne ciekawostki - latryny usiane tu i ówdzie w zamku czy najstarsze na tych ziemiach ogrzewanie podłogowe. Była też bieżąca woda i największy okap na świecie. Ponoć w średniowieczu nigdzie nie jadano tak wystawnie i smacznie, jak u Krzyżaków. My na zamku nie jedliśmy, ale smakowaliśmy specjałów z grilla w Karczmie u Flisaka z cudnym widokiem na malborski zamek.

Zamek w Malborku od 1997 roku znajduje się na Liście Światowego Dziedzictwa Unesco, nic w tym dziwnego, to unikat w skali świata. Nie tylko z racji wielkości i rozmachu, z jakim go budowali Krzyżacy, ale też z powodu autentyczności tego miejsca. Tutaj poczujesz ducha czasu, zobaczysz wspaniałe stropy, mroczne zaułki ale i realia życia tamtych lat. Opowieściom nie ma końca, a ciekawość rośnie z każdą chwilą. Daj się porwać magii i odwiedź to miejsce. Zamek w Malborku można zwiedzać cały rok, codziennie, z przewodnikiem albo audioprzewodnikiem. Niestety nie wszystkie fragmenty dostępne są dla wózków. A może nawet skusisz się na zwiedzanie nocne? My nie mieliśmy okazji w tym zamku, ale na pewno jest to niesamowita przygoda. Więcej informacji praktycznych znajdziesz tutaj.

Zapraszam też na nasz film o zamku w Malborku:

Zamek w Malborku - największy okap świata
Malbork
Zamek w Malbork - zniszczenia powojenneu

05 listopad 2021 13:52

[cytuj autor='Swarve']W czasach slusznie minionych, zwiedzalismy ten zamek co roku bedac w poblizu na wakacjach. Zawsze robil kolosalne wrazenie i w tej kwestii do dzis nie zmienilo sie nic. Wciaz zachwyca. Super relacja, dzieki![/cytuj]

Dzięki, zawsze fajnie tu wrócić 🙂

Swarve
05 listopad 2021 12:56

28 sierpień 2021 08:47

Nie dziwne, że na liście UNESCO, fantastyczny zamek, bogata historia, mnóstwo zwiedzania

czego chcieć więcej

20 sierpień 2021 13:29

Zamek w Malborku i tak naprawdę nie trzeba dodawać nić więcej. Wspaniałe miejsce, które można odwiedzać wiele razy i za każdym razem odkrywać coś nowego. I - oczywiście - pięknie opisane. Szkoda tylko, że samo miasto zostało tak mocno "skrzywdzone" przez i przez wojnę i powojenną odbudowę. Tak sobie myślę, jak pięknie by Malbork wyglądał, gdyby zachowała się przedwojenna zabudowa...

19 sierpień 2021 21:16

W Malborku niestety nie byłem, zamek robi wrażenie - może kiedyś się wybiorę.

19 sierpień 2021 20:31

[cytuj autor='marian']Ogromny zamek krzyżacki.Fajne miejsce zwiedziłaś. Byłem dwa razy,ostatnio na Nocnym oblężeniu Malborka.Miejsce do którego chce się wracać.Edytowano: 2021-08-17 17:30:45[/cytuj]

Właśnie, mi tez chce się tu wracać, tym bardziej, że mam rzadko bardzo 🙂 Nocnego oblężenia zazdraszczam 🙂

[cytuj autor='tomtur']Relacja i miejsce bardzo fajne i ciekawe. Ale napiszę Ci Aniu, że pomijając dużą odległość to mnie takie rozległe budowle nie zachęcają do regularnych odwiedzin. Byłem kiedyś, kiedyś chyba z 2 razy i jak teraz obejrzałem Twoją relację to mi wystarczy.Wielokrotnie bywałem w pałacu w Nieborowie, w tym roku wybieraliśmy się do Oporowa, który chyba Mariusz zachwalał.Przy piątkowym wyjeździe do agroturystyki w Gołuchowie poza miejscowym pałacem i żubrami planujemy też Kórnik[/cytuj]

Każdy lubi co innego, Wy wolicie kameralne rzeczy, ja od nich też nie stronię absolutnie i w zeszłym roku zachwycaliśmy się zamkiem w Oporowie. Ale zamek w Malborku, niech tam będzie zatłoczony, zawsze chętnie odwiedzę 🙂

17 sierpień 2021 17:29

Edytowano: 2021-08-17 17:30:45

17 sierpień 2021 10:30

16 sierpień 2021 20:28

[cytuj autor='Joanna']Wspaniały zamek. Odwiedziliśmy go kiedyś przy okazji pobytu we Fromborku. Ze względu na małe dziecko wybraliśmy wtedy skróconą wersję zwiedzania, które trwało ok. 1,5 godziny (jeśli dobrze pamiętam).[/cytuj]

No można tam siedzieć i 5 godzin, my wszystkiego nie widzieliśmy 🙂 Ale za to takie "nowinki" widzieliśmy, których ostatnio nie było 🙂