Poznajemy Karkonosze - Dzień VI - Wodospad Szklarki, Wodospad Podgórnej, Kaskady Myi, Sokole Góry

Sokolik, Magdalena

Ponieważ dnia poprzedniego pogoda pokrzyżowała nam plany, tego dnia postanawiamy nadrobić straty. Jednak nim wybierzemy się w Rudawy, zajeżdżamy o 7.30 nad Wodospad Szklarki, korzystając z momentu pustki o poranku, zwłaszcza, że mały deszczyk znów się pojawił.

wodospad Szklarki, Magdalena

Wodospad ten jest drugim co do wielkości wodospadem Karkonoszy o wysokości 13,3 m., położonym na wysokości 525 m. n. p. m., tworząc malowniczy krajobraz wraz z całym Wąwozem Szklarki.

Przy wodospadzie znajduje się małe Schronisko Kochanówka. Poznaliśmy też jego bardzo przyjaznego lokatora. Historia tego wodospadu sięga aż do czasów średniowiecznych i związana jest z legendą o Duchu Gór - Karkonoszu (Karkonos) znanego też pod imieniem Liczyrzepy i Szklarce – córce Szklarza, której imię nadano kaskadzie. Wodospad powstał poprzez ciśnięcie kamieniem przez Karkonosa do potoku w obronie Szklarki przed zbudzonym smokiem. To on właśnie mieszał w pogodzie wśród Gór Olbrzymich.

Po legendarnych odwiedzinach, kierujemy się do Wodospadu Podgórnej, w pobliżu Przesieki na potoku – Podgórna. Trzeci pod względem wysokości wodospad Karkonoszy (10 m.), położony na wysokości 547 m. n. p. m. Krótki spacer przez las kończy się nie małym zaskoczenie, gdy przed naszymi oczami pojawia się ów wodospad.

Wodospad Podgórnej, Magdalena

Malowniczo spływająca woda między dwoma wysokimi blokami skalnymi, gromadzi się w zbiorniku, który przybiera niesamowite barwy, a to wszystko okraszone rozrzuconymi kamieniami. Niech zdjęcia same przemówią.

Stąd leśną zróżnicowaną ścieżką możemy przejść się wzdłuż potoku nad Kaskadę Myi, której wysokość sięga 5 m.

Kaskady Myi, Magdalena

Teraz już w drogę w Rudawy Janowickie, a nasz przystanek znajduje się pod schroniskiem Szwajcarka. Stąd udajemy się w Sokole Góry czarnym szlakiem w kierunku Husyckich Skałek i dalej na Krzyżną Górę, której wysokość sięga 654 m. n. p. m. Tutaj musimy się rozdzielić, ponieważ nie chcemy ryzykować wchodzenia z psicą. Więc idę... są barierki, są wykute w skale stopnie – nie oznacza to jednak wygodnego szlaku, trzeba się nieco wysilić.

Góra Krzyżna, Magdalena

Na górze za to czeka nagroda – przepiękny widok.

Gdy już wracam na dół, w oczekiwaniu, krążę wokół i odnajduję ślady po Zamku Sokolec i Zamkowe Skały.

Zamkowe Skały k. Sokolika, Magdalena

Okazuje się, że to również historia średniowieczna związana z Henrykiem Brodatym, a nazwa zamku wzięła się od zamieszkującym okoliczne skały sokołów.

Aby dotrzeć do kolejnego punktu widokowego, musimy wrócić czarnym szlakiem do rozgałęzienia i skierować się wraz z czerwonymi znakami w stronę przeciwnej do tej, która przybyliśmy. Chwilę nam to zajmie ponieważ szlak biegnie zakolami, ale dzięki temu podejście jest łagodne.

, Magdalena

Sokolik to skała o wysokości 642 m. n. p. m., podchodzimy na górę metalowymi schodami – częściowo kręconymi więc wdrapanie się nie jest skomplikowane, a widoki imponujące.

Sokolik, Magdalena

Platforma, z której podziwiamy panoramę jest zabytkowa. A wszystko zaczęło się w 1885 roku kiedy to postanowiono uczynić to miejsce turystycznym. Ciekawostką jest, że Sokolik Duży był wtedy połączony z Małym za pomocą kładki, która została zdemontowana po II wojnie światowej.

Będąc na Krzyżnej Górze warto zapuścić się dalej, zwłaszcza, że to tylko 1 km. Całe przejście spod schroniska i z powrotem to niecałe 4 km.

W inne rejony po tym objazdowym i pełnym uroku dniu, już nie podążyliśmy, choć dopiero godzina 14 – czeka nas jeszcze przeprowadzka z Domu nad Doliną do domku w Sosnówce (tak się kończy organizacja noclegu w ostatniej chwili kiedy już miejsc brak na zaplanowaną ilość dni).

wodospad Szklarki, Magdalena
wypatrzony w drodze ze Szklarskiej Poręby, Magdalena
Wodospad Podgórnej, Magdalena
ścieżka do Kaskady Myi, Magdalena
Kaskady Myi, Magdalena
Zamkowe Skały k. Sokolika, Magdalena

26 wrzesień 2021 00:18

Dziękujemy !

[cytuj autor='allie']Bardzo mi się podoba Wasze zwiedzanie 🙂 Widoki fantastyczne, relacje ciekawe, zdjęcia świetne - tak trzymać![/cytuj]

25 wrzesień 2021 21:41

20 wrzesień 2021 12:50

A ja chętnie się podzielę tym, co tego roku się naoglądaliśmy, a było przepięknie! (dopiero od 5 dnia pogoda się nam poprawiła, ale i tak się udało)

[cytuj autor='Joanna']Piękne te wodospady. Bardzo chętnie obejrzę jeszcze więcej Karkonoszy.[/cytuj]

20 wrzesień 2021 12:45

Piękne te wodospady. Bardzo chętnie obejrzę jeszcze więcej Karkonoszy.

20 wrzesień 2021 09:43

Karkonosze i okolice za 2020 rok skończyłam już opisywać w końcu. Wczoraj dodałam ostatnie dni, a będzie jeszcze więcej, bo tym roku pojechaliśmy na 11 dni. Najpierw jednak wszystko to, co było pomiędzy więc jeszcze chwila minie, zwłaszcza że planów wyjazdowych nie koniec.

[cytuj autor='tomtur']W Karkonoszach dawno nie byłem więc wielkie dzięki za tę interesującą galerię.[/cytuj]

19 wrzesień 2021 23:21

W Karkonoszach dawno nie byłem więc wielkie dzięki za tę interesującą galerię.