Poznajemy Karkonosze - Dzień V - Zamek Bolczów

, Magdalena

Tym razem dzień mieliśmy poświęcić eksploracji Rudaw Janowickich. Cel?: Zamek Bolczów, Sokolik i Krzyżna Góra, jednak jak to zwykle bywa, nie dane nam było zrealizować planu w całości ze względu na pogodę. Od pewnego momentu było już pewne, że będzie padać więc wracaliśmy w dość obfitym deszczu, skracając też samo przejście szlaku wokół zamku. Chcąc nawet na siłę zrealizować plan, nic byśmy z tego nie mieli bez dobrej widoczności na punktach widokowych i z mokrymi skałami, dlatego ta część planów została przez nas odłożona do dnia następnego. Ale przynajmniej zamek udało nam się dokładnie obejrzeć.

Nasza wędrówka rozpoczyna się na Przełęczy Karpnickiej

Przełęcz Karpnicka, Magdalena

i właściwie wystarczy trzymać się zielonych znaków aby dojść do ruin zamku i wrócić po własnych śladach, co my uczyniliśmy ze względów wyżej wspomnianych.

Szlak moim okiem jest atrakcyjny, ponieważ kluczy lasem, wzdłuż ładnego potoku Janówki,

zielony szlak na zamek - potok Janówki, Magdalena

a nawet w jednym miejscu - w potoku.

zielony szlak na zamek, Magdalena

Lasem dzikim i malowniczym, a teren jest zróżnicowany więc chodzimy to w górę to w dół. Mijamy Jańską Górę 565 m. n. p. m., Skały Krowiarki oraz dużą ilość innych skał, które ciężko nam określić nawet w porównaniu z mapą.

, Magdalena

Skały Krowiarki opadają urwiskiem spod zamku na wysokości 30 m. do Doliny Janówki, a ich nazwa związana jest z funkcją jaką pełniły podczas wojny 30-letniej – to tutaj okoliczni chłopi znajdowali schronienie nie tylko dla siebie, ale też dla swojego inwentarza.

W tych okolicznościach przyrody docieramy na zamek (wstęp bezpłatny, czynny całą dobę). Zachowane ruiny są bardzo atrakcyjnym miejscem,

zamek Bolczów, Magdalena

co ciekawe widocznym pozostało jak część murów została osadzona na naturalnej podstawie z granitowych skał, dlatego też zaliczany jest do tzw. sudeckich zamków skalnych.

W obrębie murów znajdujemy wiele zakamarków i kamienne schody,

które w dwóch miejscach prowadzą nas na „wyższe piętra”.

Staniszówka, Magdalena

Historia tego miejsca sięga do 1375 roku i związana jest z dworzaninem Bolkiem II z rodu Bolczów, któremu zawdzięczamy powstanie zamku, a jego położenie na wysokości 561 m. n. p. m. mogło swobodnie pełnić funkcje obronne i ochronne hut położonych w Dolinie Janówki.

Plany powrotu przez Starościńskie Skały musimy odłożyć na inną okazję, ale z pewnością nie zapomnę, że to miejsce jeszcze na mnie czeka...

Cała nasza trasa to 8,5 km, z przewyższeniami poniżej 500 m. i najwyższym punktem 598 m. n. p. m.