Dolina Kościeliska

widok na tatry, mirosław

Dolina Kościeliska-Zakopane
                                                                    20-06-21r

Niegdyś Dolina Kościeliska związana była z przemysłem hutniczym – pod koniec XV wieku zaczęto tu wydobywać srebro, antymon i miedź, od XVIII rudy żelaza. Właśnie z tego względu znalazło się w niej miejsce na karczmę, kuźnie, chaty dla robotników, czy wreszcie kościółek. To prawdopodobnie od niego pochodzi nazwa Doliny, choć są i tacy, którzy dopatrują się nieco innej genezy. W XIII wieku miało dojść tutaj do rozgromienia Tatarów, a „Kościeliska” nawiązywać by miała do ich pogruchotanych kości.

Ta oto historia skusiła mnie do odwiedzenie tego miejsca,aby to zrobić musiałem znaleść jakiś sposób aby się tam dostać,indywidualny dojazd z mojego miasta do zakopanego to 4-ry godziny jazdy pociągiem,do tego dojazd z zakopanego busem do kośccieliska to kolejny stracony czas,a musiałbym wliczyć jeszcze powrót.I tak wpadłem na pomysł‚ wyjazdu z PTTK-iem.O wyznaczonym czasie melduje się na zbiórce i o 7-ej rano wyruszam z pozostałymi uczestnikami w kierunku na zakopane,nasz kierowca wybiera boczną droge i bez korków docieramy w 3-y godziny do parkingu na kościelisku,gdzie po zakupie biletu wstępu na teren TPN-u ruszamy z przewodnikiem na szlak.Szlak bardzo spokojny i łagodny nawet rodzice z wózkami tędy maszerują.Nasz przewodnik co jakiś czas zatrzymuje nas i opowiada ciekawe historie(o nazwach polan,o hutnictwie,o zródełku‚ a nawet o przyrodzie tutaj występującej),maszeruje się nam tak dobrze że nawet niewiemy kiedy docieramy do rozwidlenia szlaku gdzie skręcamy na Smreczański Staw,szlak diametralnie się zmienia na typowo górski, czeka nas wspinaczka przez około 30-i minut,po dotarciu nad staw dłuższą chwile poświęcam na zaspokojenie widoków, i krótki odpoczynek. Wracam do schroniska na Hali Ornak,tutaj dłuższy postój na posiłek i powrót tym samym szlakiem do parkingu gdzie stoi nasz autobus.Droga powrotna już z korkami,na szczęście tylko w kilku miejscach.

skałki, mirosław
widok na czerwone wierchy, mirosław
rzeczka, mirosław
kapliczka, mirosław
miejsce pieca, mirosław
rzeczka, mirosław
wodok, mirosław
szlak, mirosław
staw, mirosław
kaczki na stawie, mirosław
schronisko ornak, mirosław
2021-06-20

19 sierpień 2021 21:07

Dolina Kościelisko to nie trudny szlak a tak piękny.Tatry są cudowne.W planie mam Zakopane w listopadzie ale boję się że ponownie pandemia coś pokrzyżuje.

13 sierpień 2021 10:41

Dolinka jedna z ładniejszych i łatwo dostępna.

Warto zobaczyć Wąwóz Kraków, Jaskinie Raptawicką i Mylną, poleżeć na Stołach kontemplując śliczne widoczki.

Ech, rozmarzyłem się...

02 sierpień 2021 12:19

Fajna wędrówka. Zwiedzanie z przewodnikiem ma swoje plusy, zwłaszcza jak przewodnik ciekawie opowiada.

21 lipiec 2021 12:32

Super pomysł Mirku, trzeba kombinować i szukać sposobów 🙂 Ładnie pochodzone, tez wędrowaliśmy tą dolinką nieraz, również i z wózkiem, jak wspominałeś 😉

17 lipiec 2021 16:29

Wspaniały szlak. Każdy kto odwiedza Zakopane powinien wybać się tą trasą. Idealne miejsce na aktywne spędzanie wolnego czasu