Opole na weekend

Wyspa Pasieka

Znamy Opole z kilku wcześniejszych wyjazdów, ale dopiero teraz poznaliśmy to miasto dogłębnie i odkryło ono przed nami naprawdę piękne oblicze zrewitalizowanego Starego Miasta. A faktycznie jest stare, bo szczyci się już 800-letnią historią! Założył je w czasach średniowiecza, na początku XIII wieku książę Kazimierz I Opolski z linii Piastów - Ojciec miasta Opola. Jego pomnik na koniu strzeże do dziś rynku. Miasto malowniczo ulokowało się nad Odrą i Młynówką - jej starorzeczem, przy trasie nr 94, prowadzącej do Wrocławia. Blisko stąd również do autostrady A4. Choć Opole większości Polakom kojarzy się z corocznym Festiwalem Piosenki Polskiej, to zdecydowanie polecam odwiedzić ci to miasto również z wielu innych powodów. Jakich? Przeczytaj 🙂

Wenecja Opolska

Muzeum Wsi Opolskiej

Naszą podróż do Opola rozpoczęliśmy w Muzeum Wsi Opolskiej, to uroczy Skansen położony około 5 kilometrów na zachód od centrum miasta, przy trasie nr 94. To ciekawe muzeum na powietrzu, gdzie znajdziesz niemal 50 zabytków drewnianego budownictwa wiejskiego, a te klimatyczne chaty kryte strzechą pokazują we wnętrzach oryginalny wystrój. Właśnie teraz w maju otwarły się chałupy, bo poza sezonem można tylko spacerować po skansenie bez zwiedzania wnętrz. Spotkaliśmy tu wspaniałą panią przewodnik, która opowiedziała nam ze szczegółami o najstarszym tutejszym zabytku - kościółku z Gręboszowa z 1613 roku. Powstał on jako protestancki, a w środku kryje misterny ołtarz i bardzo ciekawe epitafia wyrzeźbione na pamiątkę zmarłych przedwcześnie dzieci. Nigdy wcześniej takich nie widziałam. Obok odwiedziliśmy starą chałupę, której wyposażenie poświęcono ludziom przesiedlonym w te rejony ze wschodu. Udzielił nam się ten klimat sentymentalnej podróży przewodniczki, bo ona przybyła tu właśnie ze wschodu jako dziecko. Dla dzieci też znalazły się atrakcje - kózki niedaleko kościoła, barany koło starej karczmy i sklepu, kowal opowiadający ciekawie o swej pracy i dawna szkoła, na szczęście bez nauczycieli 😉

Stare Miasto Opola z Zamkiem Górnym

Kolejnym etapem naszej wyprawy było Stare Miasto, które kryje wiele ciekawostek, bo niewiele polskich miast ma wyspę, swoją Wenecję czy wieże dwóch zamków 🙂 Zaczynamy od Zamku Górnego - bardzo tajemniczej budowli średniowiecznego Opola, która stanęła w obrębie murów miejskich w latach 1382-87, za czasów księcia Władysława II Opolczyka. Niewiele wiadomo o historii tego zamku, który rozebrano już w XVII wieku. Dziś zachowała się jego wieża z kurtyną murów i jest ona udostępniona dla turystów od 2018 roku. To nowa, ciekawa atrakcja miasta, która wzbogaci się jeszcze o wystawy. Na razie przyciągają tutaj średniowieczne mury wieży, podziemny loch i most prowadzący do wieży. Przed nim stoi pomnik budowniczego zamku - Władysława II Opolczyka. To ten, który ufundował klasztor paulinów na Jasnej Górze i ofiarował mu słynny dziś Cudowny Obraz MB Częstochowskiej.

Obok Zamku Górnego roztacza się przyjemne miejsce spacerowe - Wzgórze Uniwersyteckie z piękną roślinnością, Skwerem Artystów z ławeczkami i rzeźbami słynnych Polaków oraz starym kościołem na Górce. Spod niego widać już Rynek z Ratuszem, trzeba tylko zejść wysokimi schodami. Rynek opolski jest ładnie zrewitalizowany, pośrodku przykuwa uwagę potężny Ratusz neorenesansowy z podcieniami, a pod stopami zobaczysz Aleję Gwiazd ze słynnymi nazwiskami polskiej sceny muzycznej. Wokół ulokowały się zdobne kamienice. Widać stąd już wieże średniowiecznej katedry, same wieże jednak wysokie na ponad 70 metrów powstały w XIX wieku.

Wzgórze Uniwersyteckie

Opolska Wenecja i Wyspa Pasieka z Wieżą Piastowską

Przy Moście Zamkowym wchodzimy do kościoła klasztornego Franciszkanów z kaplicą Św. Anny - mauzoleum Piastów Opolskich i idziemy pod pomnik Papy Karola Musioła, który, po przyłożeniu komórki do kodu QR, oddzwoni do nas i wita nas "czule", choć z wymową przez miękkie "cz" brzmi to bardzo zabawnie 🙂 Nie mogliśmy pominąć Opolskiej Wenecji, stawaliśmy przed nią kilka razy w tym dniu, o różnych porach i najładniej prezentuje się wieczorem. To rząd kamieniczek, które odbijają swe oblicza w kanale Młynówka - dawnym starorzeczu Odry. No i teraz otwiera się przed nami Wyspa Pasieka. To historyczna siedziba Piastów Opolskich. Wznosi się na ponad 40 metrów Wieża Piastowska - jedyna pozostałość gotyckiego zamku. Weszliśmy na jej szczyt po 163 schodach, żeby podziwiać piękną panoramę miasta, a po drodze zobaczyliśmy wystawy, głównie multimedialne, skarb dzisiejszych czasów, dzięki któremu martwe mury ożywają. Ale Wyspa to również romantyczny Staw Zamkowy i słynny w całej Polsce amfiteatr, gdzie od 1963 roku odbywa się Festiwal Piosenki Polskiej. Z nim związane jest też niecodzienne Muzeum Polskiej Piosenki. Myślisz, że jest tutaj głośno i słychać muzykę z każdego kąta? O nie, panuje tu grobowa cisza, bo każdy dostaje słuchawki i audioprzewodnik i sam puszcza sobie przy ekranach co tylko zechce. Wspaniała sentymentalna podróż. Tak zrobił się wieczór, jeszcze tylko pokaz fontanny pod Filharmonią na deptaku czyli ulicy Krakowskiej i idziemy do Hotelu DeSilva Premium Opole wypocząć przed jutrzejszymi przygodami.

Most Zamkowy
Pomnik Musioła

Zoo Opole i Papugarnia

Rano idziemy pieszo przez Most Sendlerowej na Wyspę Bolko w Opolu, gdzie czeka na nas piękny Ogród Zoologiczny. Nie jest duży, ale bardzo atrakcyjny po wielkiej powodzi w 1997 roku. Wybiegi są nowe, duże i pomysłowe, dają frajdę nam turystom, ale przede wszystkim mieszkańcom czyli zwierzętom. Świetne są wybiegi goryli, żyraf, wilka, lemurów, pand, a teraz, od wiosny 2021, również wielkich kotów - lwów i tygrysów. No i koniecznie trzeba zarezerwować więcej czasu przy uchatkach kalifornijskich, najlepiej w porze karmienia (poza koronawirusem). Całe zoo jest bardzo ładnie zaaranżowane, z zadbaną roślinnością i wiatami piknikowymi. Na dzieci czekają place zabaw, zoolandia i park linowy, a także punkty gastronomiczne i ubikacje. Do Zoo w Opolu można dojść pieszo z centrum miasta albo podjechać samochodem na duży, bezpłatny parking, gdzie również stanął plac zabaw.

Na koniec podjechaliśmy jeszcze do Papugarni w Opolu. Nigdy nie byliśmy w podobnej atrakcji, także nie wiedzieliśmy za bardzo, co nas czeka. Niech was nie zrazi okolica, bo nie jest jakaś super, za to wnętrze Papugarni to wynagradza. Na wstępie powiedziano nam, że papugi są ciekawskie, lepiej ściągnąć kolczyki, spinki itp. Weszliśmy do środka i od razu zrobiło się ciekawie. Kilkadziesiąt papug fruwa swobodnie po całym wnętrzu, prawie każda papuga jest inna, są różnych rozmiarów, mają przeróżne barwy i swoje imiona. Żyją w zgodzie, są oswojone, chętnie siadają na dłoni czy ramieniu, nie pytając nawet o zgodę 🙂 Na miejscu możesz kupić kubeczek z pokarmem, który nęci papugi. Jedna z nich - Saga, zrobiła sobie z Natalii łóżko, bo papugi w ciągu dnia wiele razy zapadają w krótkie kilkuminutowe drzemki. Ta postanowiła wyspać się porządnie i drzemała blisko godzinę na Natalce 🙂 Wszystkie nasze córki były zachwycone. Cała podróż do Opola była wspaniała, a wymyśliliśmy ją sobie w ramach naszego Projektu wiosennego Opolskie - małe ale kwitnie. Pomaga nam w nim Opolska Regionalna Organizacja Turystyczna. Dziękujemy!

Zobacz nasz film ze spaceru po Opolu 🙂

wt-pt 10.00-16.00
sb-nd 10.00-18.00
Bilety: normalny 12 zł, ulgowy 6 zł, przedszkolny 1 zł
W poniedziałki wstęp do Muzeum jest bezpłatny
Parking: bezpłatny
Obiekt dostępny dla wózków, przynajmniej w dni suche

Zamek Górny
ul. Księcia Władysława II Opolczyka, Opole
tel. 609-648-509
pn-pt 9.00-17.00
sb-nd 11.00-16.00
Bilety: normalny 10 zł, ulgowy 6 zł, rodzinny (min. 4 osoby) każda osoba po 5 zł
Bilet z Kartą Dużej Rodziny 50% opłaty od biletu regularnego

Wieża Piastowska
ul. Piastowska 14, Opole
tel. 77/ 441-50-20
pn-pt 09.00–17.00, sb-nd 11.00–16.00
Bilet z Kartą Dużej Rodziny 50% opłaty od biletu regularnego

Muzeum Polskiej Piosenki
ul. Piastowska 14A, Opole
(Amfiteatr, wejście od ul. Barlickiego)
tel. 534-210-205
pn nieczynne
wt-nd 10.00-18.00
Bilety: normalny 25 zł, ulgowy 18 zł
rodzinny 55 zł (2 dorosłych + 2 dzieci)
Bilet z Kartą Dużej Rodziny 50 zł
Bilety można kupić w kasie Muzeum i na stronie: www.bilety.muzeumpiosenki.pl
We wtorek zwiedzanie Muzeum jest bezpłatne

Zoo
ul. Spacerowa 10, Opole
tel. 77/ 454-28-58
V-IX 10.00-18.00
X-XI i III-IV 9.00–16.00
XII-II 9.00–15.00
Bilety: normalny 27 zł, ulgowy 18 zł, rodzinny - każda osoba 18 zł
Dzieci do lat 3 bezpłatnie
Bilety można kupić w kasach (gotówka i karta), w biletomatach przed wejściem (karta) i na stronie: https://bilety.zoo.opole.pl/
Parking: bezpłatny
Obiekt dostępny dla wózków
Na miejscu gastronomia i ubikacje

Papugarnia

Filharmonia
Hotel DeSilva

18 czerwiec 2021 12:38

W Opolu to ja nigdy nie byłem, a widzę, że jest tam co zwiedzać 😁

24 maj 2021 10:12

[cytuj autor='Sasia0054']Jeszcze nigdy nie byłam w Opolu, choć mam tam koleżankę, która już kilkakrotnie zapraszała mnie do siebie. Wasz artykuł zachęcił mnie tym bardziej do odwiedzenia tego miasta.[/cytuj]

Dziękujemy 🙂 Opole jest zaskakujące, na pewno warto przeznaczyć jakiś weekend na wizytę w tym pięknym mieście 🙂

24 maj 2021 09:44

20 maj 2021 14:06

[cytuj autor='emila234']Byliśmy w Opolu z chłopakiem w zeszły weekend. Polecam koniecznie wygospodarować sobie dużo czasu na Muzeum Polskiej Piosenki - spędziliśmy tam 3 godziny i siedzielibyśmy dłużej, gdyby nie fakt, że musieli już zamykać! 🙂[/cytuj]

Też mam takie odczucia, Łukasz mnie wyciągał stamtąd, bo się w kapsule zasiedziałam, słuchając wywiadów o Dumce na dwa serca. Uwielbiam polską muzykę i sporo ciekawych artystów tam odnalazłam, nie byliśmy zbyt długo, bo nie mieliśmy takiej możliwości, plan był napięty, jak zawsze u nas, ale teraz wiem, że można tam siedzieć i siedzieć 🙂

19 maj 2021 09:59

17 maj 2021 11:28

[cytuj autor='grajka547']Zazwyczaj preferuję wyjazdy w miejsca, gdzie są piękne widoczki, niekoniecznie budynki do zwiedzania, ale ten wpis i te miejsca mnie urzekły 🙂[/cytuj]

Dziękuję pięknie, Opole warte jest odwiedzenia, ja też preferuję przyrodę i góry

Edytowano: 2021-05-17 11:29:17

grajka547
17 maj 2021 09:38

13 maj 2021 10:27

[cytuj autor='Joanna']Też byłam w Opolu jeden raz - na Andrzejkach w czasie studiów. Jechaliśmy grupą z Lublina na zaproszenie Duszpasterstwa Akademickiego. Przed imprezą "miejscowi" zabrali nas na spacer i pokazali swoją uczelnię i kilka innych ważnych punktów w mieście. I to by było na tyle, jeśli chodzi o moją znajomość Opola do tej pory. Chętnie czytam i oglądam jak wiele jest tam ciekawych miejsc.[/cytuj]

Jestem przekonana, że teraz miałabyś zupełnie inne doznania, po latach nie tylko Opole wypiękniało, ale i podczas zwiedzania bardziej zwraca się uwagę na różne szczegóły, pamiętam , że na studiach to było trochę inaczej, choć już wtedy miałam podróżnicze zapędy 🙂 A Wzgórze Uniwersyteckie akurat zmieniło się bardzo mocno, na plus.

13 maj 2021 10:25

[cytuj autor='Maciej A']Mimo niewielkiej odległości od Wrocławia tylko raz byłem w Opolu. Miasto już wtedy, w latach 90-tych zrobiło na mnie dobre wrażenie. Jak patrzę na Twoje zdjęcia, to jeszcze lepiej to wygląda. Warto by się kiedyś tam też przejechać.[/cytuj]

Warto sobie odświeżyć Opole, bo jest ładnie zrewitalizowane, a do tego powstały nowe atrakcje, sama byłam zdziwiona, jak tam ładnie, a już przy tych róznych drzewkach kwitnących i tej pogodzie to naprawdę sama przyjemność 🙂