Małopolskie perełki w trasie z Tarnowa

Zamek w Dębnie

Wracając w październiku 2020 z Tarnowa chcieliśmy wykorzystać młody jeszcze i słoneczny dzień jesienny i zaplanowaliśmy kilka perełek na trasie nr 94. Miały być wszystkie czynne, jednak okazało się, że nie mieliśmy tyle szczęścia.

Drewniany kościół Św. Leonarda w Wojniczu

Nasz pierwszy cel, najbliżej Tarnowa, to stary drewniany kościółek Św. Leonarda w Wojniczu. Cenny zabytek, bo z XVI wieku jeszcze i to w całkiem dobrym i podobno niezmienionym stanie. Piękny, bardzo lubię takie zabytki, drewniane, wiekowe i pełne uroku, niestety nie dostaliśmy się do wnętrza. Pani sąsiadka powiedziała nam, że tylko na msze jest otwierany i wtedy można go zobaczyć w środku.

A podziwiać tu można m.in. 3 neorenesansowe ołtarze z końca XIX stulecia. W tym głównym widnieją obrazy renesansowego tryptyku z XVI wieku, a także obraz patrona świątyni - Św. Leonarda. Kościółek w Wojniczu to element Szlaku Architektury Drewnianej w Małopolsce.

Zamek w Dębnie

Bardziej okazały i jeszcze starszy jest nasz następny obiekt na trasie. To piękny, choć mało znany zamek w Dębnie. To dawna, średniowieczna rezydencja powstała w XV wieku w miejscu jeszcze starszego, drewnianego grodziska. Rezydencję ufundował wówczas kanclerz wielki koronny i kasztelan krakowski - Jakub Dębiński.

To perła polskiej architektury z czasów późnego gotyku i co ciekawe, podobnie jak w Wojniczu, tak i tutaj zabytek zachował się w niemal niezmienionej formie.  Zamek, choć nie jest bardzo duży, to niezwykle urokliwy. Zachwyca połączeniem czerwonej cegły, cegły ceramicznej i jasnej kamieniarki oraz bogatym wystrojem architektonicznym. Niegdyś prowadził do niego most zwodzony przerzucany ponad zalaną wodą fosą. Dziś zastąpiono go zwykłym mostem, który również dodaje uroku temu miejscu.

We wnętrzach zamku w Dębnie mieści się Oddział Muzeum Okręgowego w Tarnowie i na szczęście udało nam się je zwiedzić. A warto, bo wnętrza zamku są bardzo klimatyczne. Najbardziej urzeka Sala Rycerska, ale i inne zakątki chętnie przemierzaliśmy. Nawet sam dziedziniec schowany wewnątrz murów zamkowych robi spore wrażenie. Naprawdę polecam zajrzeć do zamku, będąc w okolicy.

Tym bardziej, że to nie jedyny ciekawy zabytek w Dębnie, ledwie paręset metrów dalej na cmentarzu stoi piękna kaplica, a po drugiej stronie zachwyca stary kościół Św. Małgorzaty. Pochodzi z tego samego okresu co zamek i też zadziwia dobrym stanem oraz ciekawym wnętrzem. Bardzo spójna i ciekawa jest zabudowa Dębna i aż trudno uwierzyć, że tak mało popularny to zakątek, choć my już tutaj drugi raz zawitaliśmy, tylko, że za pierwszym razem nie weszliśmy do wnętrz zamku.

Pałac Goetzów w Brzesku

Również i śliczny pałac w Brzesku, koło Browaru Okocim podziwialiśmy już drugi raz na żywo. Wcześniej nie był jeszcze udostępniony dla turystów, ale już odnowiony. Teraz do wnętrz unikatowego pałacu zaprasza hotel i restauracja, niestety akurat było jakieś weselicho chyba, no i ledwo wpuszczono nas na teren parku, żebyśmy chociaż z oddali nacieszyli oczy widokiem cudnego pałacu. Sam park krajobrazowy też robi niemałe wrażenie!

Ten pięknie odnowiony pałac Goetzów Okocimskich to jedna z najwspanialszych rezydencji przemysłowych w Polsce. To idealny przykład zabytku fabrykanckiego. Powstał w latach 1898-1900, za sprawą Jana Albina Goetza, znanego jako Jan Goetz Okocimski. Był właścicielem pobliskiego Browaru, znanym jako król piwa, a zarazem filantrop i mecenas sztuki. Dziś pozostaje w rękach potomków dawnych właścicieli.

I tak wracając do domu zobaczyliśmy takie cuda, a gdybyśmy wjechali na autostradę pobliską, to wszystko nas by ominęło 🙂 Czasem warto zboczyć nieco z głównej trasy i poznać okolicę, zapewniam, że każdy region w Polsce obfituje w takie perełki, bardziej lub mniej znane!

Pałac Goetzów w Brzesku

Informacje praktyczne

Kościół Św. Leonarda
ul. Św. Leonarda 2, Wojnicz
tel. 14/ 679-05-91
Msze Św: pn-czw 8.00, pt 15.00
nd i święta o 17.00 (zimą o 15.00)

Dębno 189, Dębno
tel. 14/ 665-80-35
wt-pt 9.00-16.00, sb-nd 11.00-16.00 (XI-IV nieczynne)
Bilety: normalny (wt-pt) 12 zł, sb-nd z przew. 15 zł

ul. Jana Goetza Okocimskiego 6, Brzesko
tel. 14/ 686-56-00
www.palacgoetz.pl
Wnętrza pałacu kryją restaurację i hotel
Bramy parku otwierają się codziennie

Kościół Św. Małgorzaty w Dębnie
park pałacowy

25 listopad 2020 16:59

[cytuj autor='Joanna'] Pokazanych tu miejsc nie znam, ale też zwykle staram się zobaczyć coś ciekawego po drodze, a nie tylko dojechać do celu. Tylko bardzo długa trasa czasem na to nie pozwala np. ostatnio przejeżdżaliśmy przez Sierpc i nie mogliśmy sobie pozwolić na zwiedzenie skansenu, czego żałuję, ale i bez tego dojechaliśmy do domu lekko przed północą. [/cytuj]

Tak, mój Łukasz wcale nie lubi się zatrzymywać w trasie, a jak jest daleka, to już w ogóle. Trochę żałuję, bo wiele ciekawostek wtedy umyka, tym bardziej, że często są to miejsca, do których specjalnie się nie przyjedzie i najlepiej w trasie. Tutaj akurat wczesniej skończyliśmy nie z naszego planu w Tarnowie i mieliśmy sporo czasu 🙂

Ale przy dzieciach już nauczyliśmy się, że i tak trzeba w trasie robić jakieś przerwy, więc zwykle już planujemy je, żeby nie były z musu byle gdzie przy drodze, tylko wymyślamy na trasie jakieś ciekawe miejsca i tam odpoczywamy od samochodu 🙂

25 listopad 2020 16:56

[cytuj autor='Mariusz'] Jak zwykle ciekawa wyprawa i piękne zdjęcia. Ja (tu uwaga, podlizuję się 🙂 ) trochę wzorując na Tobie opisałem swoją wycieczkę w te rejony. Mam nadzieję, że się spodoba 🙂 [/cytuj]

Dzięki i zajrzę z chęcią na Twoją wycieczkę 🙂

[cytuj autor='tomtur'] Niczego z Twojej galerii nie zwiedziłem mimo, że po Małopolsce trochę się kręciłem. A w Zalipiu byłem. Nie znoszę autostrad bo to nudna, usypiająca jazda. Rzeczywiście jeżdżąc lokalnymi drogami można  dużo zobaczyć. Czasem tylko trochę wytrzęsie. [/cytuj]

Ta droga wcale też taką lokalną nie jest i dobrze się jechało 🙂 Ja też w tym roku ze zdziwieniem odkrywam miejsca w Małopolsce mało znane, myślałam, że to bardzo popularny region niemal w każdym jego zakątku, a okazuje się że nie 🙂

25 listopad 2020 09:23

Skansen w Sierpcu jest bardzo, bardzo ciekawy.  Dużo zagród, dość często organizowane imprezy. I do tego położony przy samej trasie nr 10 m. Toruniem, Lipnem (Pola Negri). Skępem (ładne sanktuarium) a Warszawką.

25 listopad 2020 08:56

24 listopad 2020 23:12

24 listopad 2020 22:20

24 listopad 2020 18:17

[cytuj autor='marian'] Najbardziej mi się podoba pałac w Brzesku ale zamek w Dębnie też wart zobaczenia. Drewniane kościoły zawsze mnie ciekawią, nawet jest ich sporo w moich okolicach. Edytowano: 2020-11-24 16:57:30 [/cytuj]

Mam wrażenie, że w Małopolsce to co krok to ciekawostka. Życia nie starczy żeby wszystkie ładne obiekty w Polsce zobaczyć 🙂 W trasie można by jeszcze ze 3 razy się zatrzymać, gdzieś odbić kawałek... Tak mi już koło nosa 2 razy Zalipie przeleciało i nie możemy tam dotrzeć 🙂

24 listopad 2020 16:52

Edytowano: 2020-11-24 16:57:30

24 listopad 2020 13:31

Fajne i mnie też nie znane.

24 listopad 2020 12:57

Fajne perełki

24 listopad 2020 12:35

[cytuj autor='aggusik'] Super! Mam niedaleko, a jeszcze mnie tam nie było. Koniecznie muszę zaplanować wycieczkę 🙂 [/cytuj]

O tak, to na pewno polecam, bo to urokliwe miejsca i piękne zabytki, aż właśnie dziwne, że tak mało znane w szerszym gronie 🙂